Glimfeather
Trådstartare
Min häst har fått svamp under hela magen och lite på två av benen. Där täcket inte är och hon har mycket päls. I alla fall så tror ajg att det är svemp, stallägaren tror det. Veterinären ska komma och titta på henne på onsdag så då tänkte jag fråga om det samtidigt. Nu tvättar jag henne med grönsåpa och sedan med jodopax. Finns det något mer jag kan göra? Jag tänkte på att klippa bort pälsen så att det kommer till luft och inte blir så geggigt och tätt av leran. EMn det kanske är onödigt? hon är/har varit skadad så hon går bara i en liten hage just nu. Det kanske är onödigt att klippa henne när hon inte gör någonting och inte blir svettig?
Jag upptäckte även en annan sak igår som jag vill fråga om. Hon har en "böld" eller svullnad på magen, ungefär där revbenen slutar. Den är ganska stor, men det gör inte ont när jag tar på den. Först var det som ett insektbett (fast ett väldigt stort) men sesan blev det lite mjukare på ett ställe. Liksom "dallringt". Hon har ingen feber och är precis som vanligt annars. Kan det vara bråck? Eller fett? Hon har gått upp en del i vikt på senaste tiden. Ska jag be vet ta en titt på det med?
Jag upptäckte även en annan sak igår som jag vill fråga om. Hon har en "böld" eller svullnad på magen, ungefär där revbenen slutar. Den är ganska stor, men det gör inte ont när jag tar på den. Först var det som ett insektbett (fast ett väldigt stort) men sesan blev det lite mjukare på ett ställe. Liksom "dallringt". Hon har ingen feber och är precis som vanligt annars. Kan det vara bråck? Eller fett? Hon har gått upp en del i vikt på senaste tiden. Ska jag be vet ta en titt på det med?