Svamp, mögel, mossa...lort?

-Catherine-

Trådstartare
Vad är det för ngt och hur får jag bort det utan att förstöra hela taket?

kylingetaket.jpg

Maken tror att jag skulle kunna använda produkter för båtkarosser, men "tror" nöjer jag mig inte med. Visst instämmer jag i att det låter vettigt, men jag vill gärna dubbelkolla med "allsvetande Buke" innan jag sätter igång med operation rengöring :)

Det ser ut som ngn fom av lav, rätt likt det som man kan se på stenar ute i naturen...är det lav tro?

Sv: Svamp, mögel, mossa...lort?

Ditt tak är ju rent ;)

Jag sysselsatte mig och karln min förra helgen att "sanera" hästtransporten.

Mitt tak var helt brun/grön/svart så man såg inte ens det vita under först :eek:

Vi använde ngn ganska stark mögeltvätt, sen använde vi rubbing och till sist så vaxade vi det.

Så gjorde vi iof med hela in/utsidan på transporten, blev kanonbra och ser ut som ny nu :)

Men varing för att det är skitjobbigt! Jag och min karl la ca 25h förra helgen på att bara göra den ren och fin och det var verkligen skitjobbigt!
Men nu efteråt helt klart värt besväret :) Så denna helgen ska jag ev roa mig med att måla insidan på taket som har vanlig glasfiberfärg till vitt så kommer det bli ännu ljusare och mysigare där inne :)

Senast ändrad:

Rent?!? :eek:
Haha, ja allt är ju relativt antar jag :D

Mögeltvätt? Sån som man tvättar husfasader med alltså? Och sedan rubbing och vax, sån som man har till bilen?

Jag får nog ha mig iväg till stan och shoppa lite tror jag.

Jag upptäckte eländet med taket häromdagen då jag parkerade transporten bakom huset istället för vid garaget som jag parkerat tidigare (litar inte på den gamla björken som står där längre för det rasar kvistar från den, så jag ställer transporten bakom huset nu istället).
När jag sen tittar ut genom kontorsfönstret på övervåningen så fick jag se hur taket såg ut, "Hjälp!! :eek:" tänkte jag då..

Väninnan fick tipset att lösa upp maskindiskmedel i ljummet vatten och tvätta med borste eller svamp.

Hon testade på en liten fläck och svor sedan rejäla eder... :D

Det blev....kritvitt. Fläcken lyste som ett vitt stopplyse på långt håll och hon fick lov att snabbt tvätta hela taket. Sköljde ordentligt och vaxade när det hela torkat.

blev snyggt!

Hehe ja jämfört med mitt var det då rent hihi

Jadu jag vet inte riktigt, fick bara svaret av sambon att det var mögeltvätt köpt hos den lokala färghandeln.
Du kan ju fråga de i färgaffären vilken som är bäst?

Yepp sen rubbing och vax som man har till bilar eller båtar eller vad man nu vill putsa på :)

Haha vilken trevlig överaskning du fick genom fönstret då ;)

Men det sätter sig väl gärna på taket kan jag tänka mig, platt och oftast bra fästyta om man inte vaxat det...
Det är fint med mögeltvätt och vaxning att det inte gärna växer där på ett tag sen :p

Maskindiskmedel lät ju smidigt, det har jag ju hemma dessutom :)

Inte vax dock, det måste jag iaf handla. Fast det finns ju på macken, så jag slipper ju in till stan iaf :D

Jo det var en (o)trevlig överraskning jag fick, jag muttrade hela eftermiddagen över den faktiskt :(

Det är nog många, många år sedan taket fick sig en omgång med vax för det är väldigt matt och trist. Men när man ser det från marken så ser det ju iaf rätt rent ut, så jag har mer tänkt att jag "ska fixa....sedan" om det där med att vaxa. Men nu blev det ju mer "ska fixa...NU!!" :crazy:

Jag börjar väl med att göra rent det iaf, medelst maskindisk eller mögeltvätt och sen får jag väl bita ihop och gnugga på lite vax också.
Kan dock inte säga att jag ser fram mot jobbet direkt..

Glöm inte rubbingen bara, för att gelcoaten luckrar upp sig lite av rengöringsmedlet så för att täppa till porerna är rubbing bäst sen vax :)

Ha så kul hihihi :p

Jag använder ett rengöringsmedel för båtar, och det går lättare att göra rent med ett sånt medel än med ex biltvättmedel. I år använde jag turtles medel och det var bara att spraya på, låta verka och sen gno lite med en svamp och spola av.
Och mitt tak såg 3ggr värre ut än ditt, tog ca 1,5timme att göra rent.

En varning ... testa först så att mögelmedlet inte bleker. En kompis tvättade för några år sedan taket på sin transport med ngn form av mögelborttagningsmedel. Det rann förstås utmed sidorna på transporten som blev randiga ......:eek:

Jag funderar faktiskt på om jag skall montera av taket när jag gör rent det. Jag har iaf tänkt att byta ut alla skruvar mot nya (till blanka istället för rostbruna som de är nu), så då kan jag ju lika gärna passa på att göra rent när jag ändå tar lös taket.

Då slipper jag ju riskera att få randiga väggar också :D

Beror väl helt på vad taket är för material??

På mitt extrajobb säljer vi en produkt "mot mögel och algväxt" som sprayas på och ska sitta i 3-4 dagar och sedan tvättas bort med typ av rotborste och vatten.

Vi har lite olika produkter av samma typ men för olika material.
Är det plasttak är det ju inga problem, skura med diskmedel? Men som sagt, våra produkter luckrar ju upp hårt angripna ytor så det beror ju på vad man själv vill lägga för pengar och jobb på det ;)

(nu snackar vi inga stora pengar för produkten men en hel del eget jobb är det ju att skrubba)

Jag tvättade nyligen taket på min transport, det såg ut som ditt, eventuellet något värre. Tänkte först ta målartvätt, det fräser ju rent det mesta. Men var rädd att det skulle ta bort mer eller mindre hela ytan. Så använde vanligt vaxshampo för bil och en rotborste, fungerade jätte bra. Taket ser ut som nytt!

*KL*

Jag har för mig att jag använde såpa när jag skurade mitt transporttak för några år sedan.
Sedan rubbing och vax. Blev jättefint.

Det tycker jag att du ska göra. Då slipper du eländet med att stå på stege och balansera - förutom det där att man inte når hela vägen på taket ändå...
Så enkelt att ha det på gräsmattan och kanske ställa det på kant när man rengör/fixar mitt på taket...

Rie
som ställde en trappstol på altanen och gnuggade transporttaket. Hade dock inte räknat med att trappstolens ena aluminiumben skulle ta akut avsked (=gå av) och kasta av mig med dunder och brak.
Tack och lov blev det bara blåmärken, inga brutna ben.

Jag kan inte svara på vad det är, men har bestämt för mig att virkon dödar svamp och mögel.

Finns ett underbart medel som är till att tvätta vita plaststolar (alltså utemöbler), spraya på låt sitta en liten stund, tvätta av med svamp och vatten och all skit följer med spola av när du tagit det grövsta med svamp. Voila du har ett tak som ser nytt ut. Dessutom är där något i detta tvättmedel som gör att där blir en bra blank yta. Är taket i sig själv bra så behöver du inte ens vaxa det efter, har du lite dålig yta på taket i sig själv så räcker det kanske inte till utan behöver en vaxning också.

Puttar upp tråden ifall nån har nått mer bra förslag... Nån som vet vad @gylle menar för medel?

Mitt tak ser hemskt ut. Det står under träd så trodde mesta smutsen kom därifrån, och att det lätt skulle gå att få bort men oj vad fel jag hade.
Testade prick bort och gnugga men de hjälpte inte ett dugg. Högtryck med varmvatten får bort det men bara om jag går riktigt nära, så nu är taket alldeles randigt också. Har ett Boj, är de glasfiber?

Usch blev helt deprimerad över dehär. Trodde de skulle gå hyfsat lätt.

Prova Grönfritt eller Algtvätt. Finns olika mögeltvätt också. Just Grönfritt har vi haft på terassen, där det börjat gro grönt i det tryckta träet. Dog direkt och var väldigt lätt att tvätta bort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka