Svamp/hälta

SandraM

Trådstartare
Nu är jag i farten igen, blir inte bra för våran vovve! :crazy:

Vi var till veterinären i Onsdags då han vart halt i kanske en vecka. Jag har sett att att han blivit missfärgad på några klor/tår, så jag misstänkte svamp. Så åkte in för detta då. Dom böjde honom men fick ingen reaktion på smärta hur hon än gjorde. Allt kändes bra enligt vet.

Men som sagt, svamp hade han ju. Så shampo fick jag utskrivet och ska nu behandla några dagar i veckan. Men han är ju fortfarande halt, men på hårt underlag.

Vet. tror det beror på svampen då hon inte fick någon reaktion någon stans vid böjning.
Men blir de så halta då de har svamp på tassarna? Har aldrig haft en hund med detta problemet.

Jag blir mer och mer orolig att det ska vara något annat, han är så pass ung så jag tycker inte han ska halta.

Han har haft så mycket otur så jag vill bara att allt ska ordna upp sig nu! Vad tror ni? Svampen som spökar eller något annat?

Orolig mamma :confused:

Sv: Svamp/hälta

Jag har en hund som haltat rejält pga svamp under tassarna. Då var det inte bara pälsen som var missfärgad utan även huden var rödaktig. Jag såg till att klippa pälsen kort under tassarna, vara noga med att skölja av tassarna efter VARJE promenad och torka riktigt, riktigt torrt. Jag torkade även med hushållspapper för att få det så torrt som möjligt. Det tog inte många dagar innan hon gick bättre och inte superlång tid innan hon gick helt rent igen.

Men är det bara tassen som veterinären känt/kollat på ?
Det kan ju sitta vart som helst i ett ben om hunden haltar ?

Ah - sorry. Såg nu att dom gjort böjprov på alla leder.

Går den rökaktiga färgen i pälsen mellan tassarna bort när svampen försvinner...?

Jag har en hund som haltat rejält pga svamp under tassarna. Då var det inte bara pälsen som var missfärgad utan även huden var rödaktig. Jag såg till att klippa pälsen kort under tassarna, vara noga med att skölja av tassarna efter VARJE promenad och torka riktigt, riktigt torrt. Jag torkade även med hushållspapper för att få det så torrt som möjligt. Det tog inte många dagar innan hon gick bättre och inte superlång tid innan hon gick helt rent igen.

Okey, men då kan det kanske vara svampen som spökar då! Han är ju alldeles röd kring vissa klor, så tårna är nog en aningen irriterad. Sen är huden röd på simhuden mellan mellan tårna. Jag har bara bara behandlat detta 3 ggr än så länge. Får behandla några gånger till då, blir det inte bättre blir det ett till besök då helt enkelt!

Men är det bara tassen som veterinären känt/kollat på ?
Det kan ju sitta vart som helst i ett ben om hunden haltar ?

Ah - sorry. Såg nu att dom gjort böjprov på alla leder.

Ja, precis! :) De böjde högt och lågt men ingen reaktion alls. Och eftersom han hade svampen så vela hon börja behandla där och skulle inte hältan bli bättre så får man åka in och ta plåtar på honom helt enkelt!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025