Svamp? eller vad är det?

Grannox

Trådstartare
Min lillskrutta har små "knott" som kliar!
Ska bada henne imorgon i utspädd jodopax?
Förhoppningsvis går denna "svamp"? bort nu när jag har tagit bort täcken som hon har på sig.
Hon har altså inge täcken innomhus om det inte är super kallt på kvällen.
Utomhus har jag nu tagit bort hennes utetäcke om det inte regnar eller är super lerigt ute.

Så förhoppningsvis så går det över nu när pälsen får andas mer.

Nu undrar jag kloka bukefalister
ska jag bada henne i jodopax och sedan i vanligt hästschampoo oparfymerad såklart.
Eller vad tycker ni?
Vad tror ni dessa knott är för något?
Är det för att pälsen är för tät och inte får andas ordentligt?
Är det svamp?

tacksam för svar!:rofl:

Sv: Svamp? eller vad är det?

Har lite svårt att tolka din beskrivning, men det låter som regnskållor/streptotrikos. Orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis. Leta på forumet eller kolla på www.sva.se.

Jag skulle inte bada hästen i jodopax, utan istället köpa ett klorhexidinschampo på apoteket. Låt verka 10 minuter och skölj noga. Det finns även klorhexidinspray som kan vara lämpligare eftersom man slipper en blöt häst. Beror ju lite på hur stora områden som är drabbade.

Hjälper det inte ska du kontakta vet. Streptotrikos botas med pc.

Jag hade börjat med Vircon S som första steg. Det både decinfiserar och tar kål på mycket av sådant som kan smitta.

Ok dock tror jag inte det smittar.
En tjej i mitt stall har samma med sin häst
har exakt likadana utslag och hon sa då att det var som svamp
för att huden och pälsen inte fick andas..

Så något so smittar tror jag inte att det är. :o

Nu har jag läst den länken från SVA och det är inte sånt Harmonie har.
De är små utslag på ena sidan av rumpan rätt många och lite framför virveln.
en är på ena ganaschen.

Under sjukdomsförloppet kan hästen visa smärta vid beröring. Klåda är ovanligare. Hästar med kraftiga, utbredda symtom kan vara allmänpåverkade och visa minskad foderlust, viktminskning och förstorade lymfknutor. Det senare är dock inte speciellt vanligt förekommande.

Dom kliar och det är allt, hon tappar inte hår, ingen smärta vid beröring, ingen minskad vikt.
Hon har bra aptit och är precis som vanligt bara att de kliar ibland, inte hela tiden.

tacksam för svar:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka