Svalor = husförstörare???

mian1

Trådstartare
I vårt stall har det varje sommar bott 3-4 svalfamiljer. Det är ju gulligt och vi låter stallportarna stå öppna hela sommaren så att det blir lättare för dem att flyga ut och in. Har inget foder eller strö som inte är plastat så de förstör inget. Lämnar bara en hög skit på golvet, emn det går ju att sopa ut för hästarna flyttar in långt efter att svalorna flyttat ut.
I år är de säkert dubbelt så många! Och de som alltid bor i stallet tillåter inte några nya att bygga bon där. Nu har vi en familj i vedboden, vilket är helt ok. Men sen är det två par som byggt bo i vårt hus. Eventuellt ett tredje par, men så högt upp ser jag inte.
Vi har renoverat efter en vattenläcka och i vinter har vi bl.a. bytt ut en yttervägg. Lite pyssel har vi lämnat eftersom de regnade så på senvintern. Knutbrädorna är sånt som vi inte fått upp eftersom vi måste greja med takavslutet innan vi kan snickra på dem. Svalorna har hittat en liten ingång där knuten borde ha suttit och de har nu byggt bo där. Ser inte om de har satt sitt bo under taket eller om det sitter inne i väggen :eek: De flyger iallafall in där.
När det började bli varmt satte vi nya mögelstopp i taket och lämnade sedan luckan till krypvinden på glänt, vi ska sätta en ventil i luckan och isolera krypvinden under sommaren är det tänkt. Inne i krypvinden verkar ett svalpar också byggt bo och de tar sig i hög fart in och ut genom den smala springan vid luckan. Finns det ett tredje par på husgaveln så har de byggt under taknocken och det går väl bra så länge de håller sig på utsidan om huset. Vi behöver väl tvätta fönsterna en gång i veckan, men bara de inte kommer in.

Förstör fåglarna när de byggt bo i huset? Till nästa år ska det vara ordentligt igenbommat och vi kan väl bygga sådana hyllor som svalor kan bygga bo på istället. Men på utsidan om fasaden!!!
Ska man göra något åt fåglarna? Mest orolig är jag för boet som ev. finns inuti ytterväggen!

Sv: Svalor = husförstörare???

Men det är väl jättevanligt att de bygger bon inunder tak. Boet gör absolut inte någon skada. Det värsta som kan hända är att det blir lite fågelspillning nedanför ingången men du kanske kan sätta upp något som skyddar fasaden just där.

Svalor i huset betyder tur! :)

Sv: Svalor = husförstörare???

Vad bra! Tur kan vi behöva, speciellt just nu. Kanske är det därför de är så många i år? Och EN svala gör ju ingen sommar, men 14 svalor gör uppenbarligen sommaren varm och torr.

Får bara hoppas att det ena nykomlingparet faktiskt har sitt bo under taket och inte inne i väggen...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Äldre Vi är lite smått spekulanter på en fastighet. Del av huset är gammalt (byggt 1929 står det, men det brukar väl stå så när de inte...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: Gnist
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 690
Senast: Rie
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 672
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar