Svalde leksak

backflipfox

Trådstartare
Under en lek för ett par dagar sedan råkade min 2 åriga foxterrier hane svälja en liten latex musleksak :( Han är som vanligt, äter och bajsar normalt.
Ringde vet idag och de sade att jag skulle kontakta dem om han börjar kräkas eller inte kan bajsa. Jag vet inte vad jag ska göra, är så orolig för honom.
Kan en hund kräka ut leksaken eller kommer den ut den vanliga vägen? Snälla ni som vet, hur gör man?

Sv: Svalde leksak

Det beror på hur stor leksaken är/var. Har du tur om leksaken var liten så kan den komma den naturliga vägen. Med andra ord är det bäst att kolla när han bajsar. Du säger att det var 2 dar sen, den borde nog ha kommit redan i så fall. Hundar har snabb omsättning. Risken finns att den fastnar i tarmarna eller stannar kvar i magen. I så fall slutar han bajsa eller bajsar mindre. Vetten menade troligtvis att maten kommer upp igen, har man riktig tur kan leksaken följa med. För att vara säker hade jag nog ringt vetten igen och frågat om man kan se latexleksaker på röntgen eller ultraljud. Jag vet att någon här har fått operera ut leksak alternativt strumpa som fastnat. Jag hörde om en hund för ett tag sen som hade slukat en persikokärna, den hade legat kvar i magen i flera år utan att ge problem men när hunden blev gammal så var det kärnan som var skuld till de magproblem hunden fick. Om det var min hund hade jag försökt kolla upp det.

Manga plaster 'disintegrate' i en mannisko mage och aven fler i en hundmage. Det kan mycket val ha kommit ut igen i en form sa att det inte syns.

Min valp ater allt. Precis ALLT. Hon biter hal pa leksaker och svaljer det hon biter loss, pillar ut "fluffet" ur mjukis leksaker och ater upp fluffet. Hon biter sonder drag rep och svaljer tradarna, ibland aker sma stenar ner eller om hon hittar en pinne svaljer hon bitarna hon flisar loss. Sedan nar det kommer ut i bajs eller kraks tar hon en canine och petar med stor forsiktighet ut det nedsvalda och ater upp det igen.:yuck: Om jag skulle ringa vet varje gang skulle jag ringa flera ganger i veckan:banghead: sa jag avvaktar lugnt och om hon inte kan bajsa eller borjar krakas haller jag koll pa exact hur lange sedan hon at och bajsade.

Med andra ord ... vanligtvis ar det ingen orsak till panik nar de svaljer nagot olampligt.

Senast ändrad:

Det beror ju på storlek på hund och leksak hur det går. Mina äter pinnflisor och fluff inifrån leksaker, men bara lite i taget. Pinnflisorna ser jag aldrig, men fluffet fastnar ibland på vägen ut. Hade de däremot svalt en hel leksak hade jag blivit orolig eftersom en sådan leksak alltid återgår i luftfyllt läge och kan därmed fastna. En foxterrier är bara lite större än en dvärgpinscher. Är det en stor hund så har de grövre tarmar och en liten leksak passerar lättare igenom. Hunden med persikokärnan i magsäcken var en irländsk terrier.

Latex är gummi och väldigt segt. Olika typer av plaster kan brytas ner av magsaften, vissa snabbt andra tar väldigt lång tid.

TS: Hur har det gått?

Han mår bra och är sig själv, inga tecken på nåt dåligt. Fick tipset att tillsätta matolja i hans mat och det fungerar bra för hans matsmältning. Men inget syns i hans avföring ännu, har kollat bajset. Kanske han kommer att spy ut den, vem vet, tar säkert längre tid med tanke på att den är seg. Den som han svalde var av mjuk latex. Mamma hade en gång en hund som svalde en hel strumpa tillsammans med några av lillebrors legobitar. När mamma 2 veckor senare åkte bil med hunden som var åksjuk så spydde hon ut strumpan och legobitarna som tur var. Bara vänta och se, men om han blir dålig så åker jag direkt till veterinären.

Härligt, då kan du andas ut :D
Min Leonberger började kräkas en hel del och ut kom ögon, ludd, plastbitar, del av en svans etc etc. Det visade sig att hon fått tag i dotterns leksaksplastlejon. Åkte såklart till vetrinären med andan i halsen och hon röntgades. Inget stopp någonstans utan vi kunde lugnt åka hem. Hon fortsatte att kräkas upp delar av detta jäkla lejon i flera dagar men återhämtade sig sedan. Jag var ett nervvrak och undrade hur många dagar det kunde ta innan allt var uppe men vetrinären var alltid coollugn när jag ringde :D Man blir ju alldeles knäpp av oro när de ätit i sig saker usch usch

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Harrysen
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
840
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka