Svag i vänstersidan?

_Runaway_

Trådstartare
Är lite fundersam här. Min D-ponny går i bra form i alla gångarter, bär upp sig bra, bra påskjut osv på både rakt och böjt spår. Tills man går i vänstervarv.. Då känns det som han "lägger sig i kurvorna" (mild överdrift men känslan är så) och bara genar i hörnen och på volten. Ibland får jag lite känsla av att rida en nyss inriden travare, som fortfarande tror den har vagn bakom sig i svängarna.
Jag försöker stödja honom med innerskänkel och hålla honom kvar på rätt spår, försöker få honom ställd och ha stöd på yttertygeln (som han har i höger varv). Men det känns fortfarande inte som han hänger ihop. Det som får honom att gå lagom ställd i nacken i hö.varv gör istället att halsen böjs inåt i vänster, och kroppen är stel.
Jag antar att det här beror på att han är svag i vänstersidan. Men vad ska jag göra för att stärka honom då? Tips på övningar?

Sv: Svag i vänstersidan?

Du tänker rätt, fast tvärtom.
Han är förmodligen svag i sin högersida.
Är inte så bra på att förklara men.. En häst som är svag i höger arbetar inte framåt korrekt i den sidan - den är för svag, och därför får du inte heller något stöd i den tygeln. Vänster sida däremot arbetar på vilket ger dig stödet i tygeln.
Han klarar inte heller av att sträcka ut högersidan (alltså när du vill böja till vänster) vilket ger dig känslan av att han är "stark" i vänstersidan.

Det är viktigt att man fokuserar på rätt sak - att rakrikta och stärka höger, och inte försöka "böja loss" i vänster varv.
Stödet på yttertygeln måste komma först innan du kan böja.

Bra och enkel övning är att rida på volt i starka sidans varv (alltså vänster i ditt fall) och med ledande tygeltag samt innerskänkel flytta hästen utåt mot yttertygeln. Obs! Aldrig dra i innertygeln! Bara leda och vänta ut.

Öppna (i vänster varv) är stärkande. Viktigt att man är med och driver fram yttersidan.

Förvänd galopp stärker..

Övergångar och halvhalter är ju stärkande allmänt..

Ett bra tips är att lägga ner formen, hästen har oftast lättare att runda sig i sin starka sida om de går i en lägre, mindre krävande form.

:)

Tack för svaret! Förstår precis hur du menar, jag har nog inte tänkt tillräckligt långt :p
Jag provade idag att låta honom länga sig lite, främst för att få honom rund och rygg-arbetande i galoppen som han är lite svag i.
Det blir till att träna på då! tack så mycket för dina tips :bow:

Måste bara slänga in en fråga om det är okej för TS? (Kändes onödigt att starta ny tråd.)

Om hästen har svårt att böja/ställa sig inåt i vänster varv och även har svårt med vänster galopp - vilken sida är den svagare då?

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 083
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama