'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Alexandra_W

Trådstartare
Kort bakgrundsinfo:

Jag har två hästar som är lättfödda och redan nu i något överhull. Dock inom gränsen för vad jag anser är acceptabelt men jag vill INTE de blir trindare egentligen.

Jag är begåvad med extremt kraftigt bete. Föder det mest svårfödda kräk utan problem, inkl digivande sto med föl (födde den kombinationen FÖR bra så fölet fick problem av för snabb tillväxt).

Vinterhagen finns det gräs i men det är i princip bara ogräs och skräp, men nåt strå här och nåt strå där petar de i sig.

På grund av 'viktproblemet' så har jag redan i våras bestämt att någon heldygnsbete blir det INTE. Utan de får gå i vinterhagen dagtid (ca 12 h/dygn) och på betet nattetid (ca 12 h/dygn). Att det är dag i 'svälthage' och natt på betet är för att insekterna är som värst dagtid och i vinterhagen finns en lösdrift där de kan komma undan värsta insekterna (annars skulle jag gärna vända på det, de betar ju mindre tid dagtid).

Min ursprungsplan var att under tiden i vinterhagen servera stråfoder. Nu är dock hästarna trots att vi inte är uppe i full tid på betet än påväg upp i vikt alla tre *sucka* De äter ganska minimalt med hösilage, ett par - tre kilo/häst ungefär.

Det jag helt enkelt och elakt nog funderar på är att INTE servera hösilage i vinterhagen, för att dra ner lite på vad de får i sig. Det är ju ingen jätteskillnad eftersom stora boven är BETET, men det ger ju iaf ungefär 15 - 20 MJ mindre häst/dag. Och eftersom de alldeles oavsett ligger över i MJ så får man väl se det som att många bäckar små..

MEN, det som får mig att tveka är vad det har för inverkan på magarna etc att 12 h/dygn bara få i sig lite 'plockgräs' och egentligen ingen mat (sett til mängd), och 12 h/dygn ha ett överflöd av turbobete, dvs väldigt kraftigt bete?

Det finns halm (som strö) i lösdriften och de får gärna äta av den om de vill, men jag tvivlar på att de gör det faktiskt.

Så - frågan är hur illa är det/är det inte att 'svälta' dem halva dygnet för att ge dem kraftigt bete i överflöd andra halvan av dygnet?
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Frågan är ju om de kommer att äta mindre totalt med den varianten?
Antaglien kommer de att äta för glatta livet i 12 timmar då de går på betet.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Jag tror oxå att dom kommer äta ännu mer när dom går i beteshagen. Ett alternativ kan ju vara att låta dom gå i vinterhagen ett tag till och fodra med halm och hösilage. Får gräset växa sig högt i sommarhagen så blir det ju inte lika kraftigt. Och mycket motion är nog inte heller fel ;)
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Har du ingen möjlighet att slå gräset i sommarhagen innan du släpper dem där ? Är ju inte precis bra för någon av hästarna med sina "dåliga" ben att bära omkring på en massa övervikt.
Vi tar alltid en omgång hösilage på våra sommarhagar innan vi släpper hästarna där, de lyckas ändå bli tjocka och feta där trots full motion.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Svarar alla i samma svar:

CK - med edning av att de faktiskt brukar stå och dåsa osv ganska ofta när jag tittar på dem på betet så tror jag att timmarna de INTE har gräs faktiskt gör skillnad. Visst äter de antagligen 'hetsigare' de första timmarna på betet, men 12 h på gräs är minst 10 timmars betande, de går ju konstant och äter/söker mat och de får ju i sig en hel del på den tiden. Jag märker ju stor skillnad på hur mkt nedbetat det blir (hur fort/långsamt betet tar slut) på om de går heldygn eller när de står inne 5 h/dag. Så jag inbillar mig iaf att det hjälper.

På den tiden när jag hade kallblod så var det bete 5-6 h/dag och så svälthage och hö alt bara svälthage resten av tiden. Det gav en häst som var i bra (lagom) hull, längre tid på betet (försökte med 8 h ett tag) gav fet häst. Så jag inbillar mig iaf att det gör skillnad ja, och provar gärna om det är så att det inte inverkar menligt på hästmagarna den där tiden i beteshagen. Kallblodet på 5 h bete och resten svälthage (nästan stampat jordgolv) klarade det fint, men då saknade jag å andra sidan kunskap om hästars magtarm, matsmältning etc så då reflekterade jag inte över dne biten utan det viktiga var att hästen inte skulle/fick bli fet.

woffihaa - gräset är redan övervuxet, men det hjälper inte då någon verkligen lyckats med att så den där hagen (75% av den är odlad vall). Och det är maassor med klöver..

Mer motion är inget alternativ tyvärr, vi talar en Triangelmärkt promenadpensionär och en tvååring (som är konvalescent för ledinflammationer). Iofs, i full, hård träning såg valacken ändå ut som en knubbsäl 2003 *sucka*

gylle - är du GALEN? :devil: SLÅ hagen är ju det sista jag vill göra. Kort, späd återväxt är så energispäckad att det är ruggigt, medan det som vi människor tycker ser ut som långt, frodigt gräs är övervuxet och 'sämre' värden. Så slå den och släppa på återväxten är det sista jag gör, jag försöker undvika få den för mycket nedbetad med, just för det gör det hela ännu värre då nytt spirand egräs får en chans. (Iofs kommer jag inte helt runt det, men jag gör sågott jag kan). Men ag är INTE förvånad att dina är tjocka och feta på återväxten =)

Och nej, jag vill inte V ska bära runt på mer extrakilon än han redan har, med tanke på hasen. IOfs tror jag inte det påverkar honom så mycket, men jag tycker det är onödigt alldeles som. och en fet unghäst vill jag ju inte ha oavsett (spec inte då med dåliga ben såklart)
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Du får ta och byta hage fler gånger per dag helt enkelt, så vart det problemet löst! :)
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Zenith skrev:
Du får ta och byta hage fler gånger per dag helt enkelt, så vart det problemet löst! :)

Jag jobbar dagtid, så det är inte görligt, och sen så har vi delen med insekterna. De måste tas in eller till vinterhagen dagtid (från absolut senast nio på morgonen till absolut tidigast sju på kvällen) för att det över huvud taget ska funka för stackarna med insekterna. Och jag har ingen möjlighet att bygga en lösdrift på betet med.

Men det är inte görligt att byta hage flera gånger per dag tyvärr, då jag har svårt att göra det när jag är på jobbet. (Generellt så åker jag klockan 06, och är tillbaka mellan 15 - 17 beroende på om jag jobbar kort eller lång dag, kan bli senare ibland med men inte regelmässigt).
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Jag tror vi har ganska lika beträffande bete och insekter :o

Pga av allt gräs så har jag inte mina ute dygnet runt än utan de går in vid 22 tiden och ut vid o6, (ungefär som vanligt).

Jag ger bara nåt ½ halvkilo hö när de kommer in och de är inte speciellt intresserade av det. Står på halm.
Och de är FETA. Så jag VÅGAR inte ha dem ute dygnet runt, fast jag skulle vilja. Väntar någon vecka till, blir det värmebölja så är de inne på dagen och ute på natten.

Min upplevese är att de INTE hetsäter när de kommer ut igen utan de betar någon timme sen vilar dem(utom tyvärr unghästen, hon är tyvärr ett mat geni). Det är på em som det riktiga betandet börjar.
Jag tror INTE det är någon fara att göra som du, ha dem i vinterhagen på dagen. Jag skulle göra detsamma om jag hade en lösdrift.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Jag gör precis samma sak med mina ponnyer. De går på bete dagtid ca 10-12 timmar och resten av dygnet i vinterhagen som ser ut som din med ogräs och ett och annat ätbart grässtrå. Jag ger dem hö på kvällen som de hittills aldrig har ätit upp på morgonen.

Varje morgon när jag släppt dem på betet så äts det men efter ca 2 timmar så ställer de sig och vilar/sover frukost. På kvällen när det är dags att byta hage kommer de springande till mig så jag tror inte de vantrivs. Jag tycker det är bättre att göra så här än att få totalt övergödda ponnyer med de risker för olika sjukdomar som det medför.
//marti
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Är det nån som vet hur mycket gräs en häst/ponny får i sig per timme?
Jag har också gräsätar funderingar o vill inte ha feta hästar.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

knapplån.

Min fjording och shettis (lättfödda!!) går på lite mera bete (men fortfarande inget kraftigt bete) ca 2 h/dag för att sedan flyttas över till en hagen som inte har lika mkt gräs och sedan nattetid får de gå över på vinterhagen. Det är inte bara jord i den men det är iallafall mkt mindre än i våra sommarhagar.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Jag var inne med mina två hästar på klinik häromveckan och veterinärerna konstaterade att mina hästar var alldeles för överviktiga. (Okej det hade jag också konstaterat). Så nu får mina stackars pållar stå på sånt där vråltunt plockbete dygnet runt. Känner mig som värsta djurplågaren men enligt veterinärerna fick jag absolut inte släppa dem på kraftigt bete (båda mina hästar har problem med benen av olika anledningar nu). Jag ger dem 4 dl pelleterad lucern+mineraler och betar dem för hand i kraftigt gräs nån timme om dagen och det är allt. Och detta var alltså veterinärens ordination. (har två halvblod, 5 och 20 år gamla)
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Alexandra_W skrev:
Det finns halm (som strö) i lösdriften och de får gärna äta av den om de vill, men jag tvivlar på att de gör det faktiskt.

Så - frågan är hur illa är det/är det inte att 'svälta' dem halva dygnet för att ge dem kraftigt bete i överflöd andra halvan av dygnet?
Min åsikt: inte ett dugg illa! Jag har själv haft den varianten med ett flertal hästar och det har fungerat bra. Hellre att de håller vikten och inte får alla problem som övervikt kan innebära.
Dessutom: du har ju halm!!! Om de är hungriga eller behöver mer stråmängd så kommer de äta av halmen!
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Alexandra_W skrev:
gylle - är du GALEN? :devil: SLÅ hagen är ju det sista jag vill göra. Kort, späd återväxt är så energispäckad att det är ruggigt, medan det som vi människor tycker ser ut som långt, frodigt gräs är övervuxet och 'sämre' värden. Så slå den och släppa på återväxten är det sista jag gör, jag försöker undvika få den för mycket nedbetad med, just för det gör det hela ännu värre då nytt spirand egräs får en chans. (Iofs kommer jag inte helt runt det, men jag gör sågott jag kan). Men ag är INTE förvånad att dina är tjocka och feta på återväxten =)

Den stora skillnaden är hur mkt de får i sig, av kort återväxt får de beta bra mkt längre för att få i sig samma mängd protein/energi som på längre bete. Kan säga att mina håller sig smala jämfört med första året då vi inte slog hagarna utan lät det stå högt tills den "värsta" näringen gått ur det (släppte runt midsommar då) och då blev de smällfeta, har aldrig sett så feta hästar (trots full ridning).
Så du är nog ganska fel ute där. Se bara på alla som går kvar i nerbetade vinterhagar (alltså ej söndertrampade gräshagar) där är det ju bara återväxt som de äter och där håller de sig betydligt smalare än vad de gör på ett högt bete (använder sådana själv just nu i väntan på väder att slå höet).
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

gylle skrev:
Den stora skillnaden är hur mkt de får i sig, av kort återväxt får de beta bra mkt längre för att få i sig samma mängd protein/energi som på längre bete. Kan säga att mina håller sig smala jämfört med första året då vi inte slog hagarna utan lät det stå högt tills den "värsta" näringen gått ur det (släppte runt midsommar då) och då blev de smällfeta, har aldrig sett så feta hästar (trots full ridning).
Så du är nog ganska fel ute där. Se bara på alla som går kvar i nerbetade vinterhagar (alltså ej söndertrampade gräshagar) där är det ju bara återväxt som de äter och där håller de sig betydligt smalare än vad de gör på ett högt bete (använder sådana själv just nu i väntan på väder att slå höet).

Vi är lika rätt ute båda två eftersom vi pratar om lite olika saker. En NEDBETAD hage har ju gräs kortare än en gräsmatta, där får de jobba på rätt lång tid för att få i sig en vettig mängd gräs - ja. Och där spelar det då ingen roll att det kanske är energirikare eftersom de aldrig får i sig några mängder att tala om (att de inte får i sig tillräckligt med TS av det kan vi lämna därhän sålänge. Jag tycker INTE om hästar som går i helt nedbetade hagar utan att få någon form av hö/halm vid sidan av just den anledningen).

Men om du SLÅR betet så får du ju inte det där superkorta, utan du får snarare någonstans kring 5-6 cm kort gräs och DET är rena knarket, och där 'hinner' de få i sig rätt bra mängder. Om hagen blir nedbetad efter X tid så får du ju en bantarhage av det, men då vill det till dels att hagen BLIR nedbetad (dvs är tillräckligt 'liten' sett till antalet hästar). Och det lär inte hända på mitt bete.

Förra året kunde jag släppa hästarna en 'andra gång' på betet. De gick på betet och det började 'ta slut' (läs: bli nedbetat) och Kele (som då fortfarande var svårfödd) började falla ur lite. Och knubbsälsVision började anta mer normala ' trivselviktsproportioner'. Dvs de fick i sig mindre än innan. Dessutom var ju detta på hösten så värdet i gräset hade ju sjunkit.

Iaf, jag tog hem dem och började stödfodra med strå. Det var ganska bra väder sett ur grästillväxt, ömsom soool och ömsom regn. Två veckor efter jag kommit hem dem insåg jag att jag kunde släppa ut dem igen, då det var såpass bra återväxt att det var släppbart igen. Så jag slängde ut dem, och förväntade mig att ändå få stödfodra Kele iom gräset sjunkande näringsvärden. Det behövde jag ju INTE kan jag meddela ;) Det var då ca 5 cm högt gräs i hagen. De gick där nästan en full månad till innan de gick hem permanent.

Så jag ser stor skillnad på det vi pratar om, du pratar om nedbetad hage och jag om slagen hage. Den första är en bra bantarhage, det andra är mer 'fart i' än ett förvuxet bete.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Alexandra_W skrev:
Vi är lika rätt ute båda två eftersom vi pratar om lite olika saker. En NEDBETAD hage har ju gräs kortare än en gräsmatta, där får de jobba på rätt lång tid för att få i sig en vettig mängd gräs - ja. Och där spelar det då ingen roll att det kanske är energirikare eftersom de aldrig får i sig några mängder att tala om (att de inte får i sig tillräckligt med TS av det kan vi lämna därhän sålänge. Jag tycker INTE om hästar som går i helt nedbetade hagar utan att få någon form av hö/halm vid sidan av just den anledningen).

Men om du SLÅR betet så får du ju inte det där superkorta, utan du får snarare någonstans kring 5-6 cm kort gräs och DET är rena knarket, och där 'hinner' de få i sig rätt bra mängder. Om hagen blir nedbetad efter X tid så får du ju en bantarhage av det, men då vill det till dels att hagen BLIR nedbetad (dvs är tillräckligt 'liten' sett till antalet hästar). Och det lär inte hända på mitt bete.

Förra året kunde jag släppa hästarna en 'andra gång' på betet. De gick på betet och det började 'ta slut' (läs: bli nedbetat) och Kele (som då fortfarande var svårfödd) började falla ur lite. Och knubbsälsVision började anta mer normala ' trivselviktsproportioner'. Dvs de fick i sig mindre än innan. Dessutom var ju detta på hösten så värdet i gräset hade ju sjunkit.

Iaf, jag tog hem dem och började stödfodra med strå. Det var ganska bra väder sett ur grästillväxt, ömsom soool och ömsom regn. Två veckor efter jag kommit hem dem insåg jag att jag kunde släppa ut dem igen, då det var såpass bra återväxt att det var släppbart igen. Så jag slängde ut dem, och förväntade mig att ändå få stödfodra Kele iom gräset sjunkande näringsvärden. Det behövde jag ju INTE kan jag meddela ;) Det var då ca 5 cm högt gräs i hagen. De gick där nästan en full månad till innan de gick hem permanent.

Så jag ser stor skillnad på det vi pratar om, du pratar om nedbetad hage och jag om slagen hage. Den första är en bra bantarhage, det andra är mer 'fart i' än ett förvuxet bete.

Du är helt fel på det vad gäller nedslagen hage, det gräs som står kvar 5-6 cm långt är delar av det GAMLA gräset alltså samma i innehåll som det långa gräset att det sedan sker återväxt efter hand är precis samma återväxt som sker bland det höga gräset bara det att det syns mer. Det man gör genom att slå ner hagarna är att hindra hästarna att få lättserverat gräs där de genom att ta ett bettag får i sig mkt mer gräs än vad de får när det är kortare. Det blir inte mer återväxt för att du slår ner det höga än annars bara som sagt att man ser det tydligare. Återväxten är nya grässtrån som kommer upp från roten och inget du kan hindra genom att behålla det gamla gräset, visst får det lite mindre kraft när delar av kraften även går till att försörja det redan utväxta gräset men det är ingen stor skillnad. Har disskuterat detta med mkt kunnig lantbrukare/hästuppfödare så jag vet att jag är rätt på det. Det är väldigt många som gör så här för att hålla hästarna SMALARE av betet när de tävlas och dylikt. Och det fungerar som jag tidigare skrev så blev hästarna smällfeta när vi inte slog hagarna först vilket de inte blir när de blivet slagna. Det gräs som står högt nu är mkt mer proteinrikt än det som växer upp nu, det som står högt nu är vårgräset som ännu ej har börjat sjunka så mkt i innehåll, ju längre sommaren går ju mindre innehåll är det i återväxten.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

gylle skrev:
Du är helt fel på det vad gäller nedslagen hage, det gräs som står kvar 5-6 cm långt är delar av det GAMLA gräset alltså samma i innehåll som det långa gräset att det sedan sker återväxt efter hand är precis samma återväxt som sker bland det höga gräset bara det att det syns mer. Det man gör genom att slå ner hagarna är att hindra hästarna att få lättserverat gräs där de genom att ta ett bettag får i sig mkt mer gräs än vad de får när det är kortare. Det blir inte mer återväxt för att du slår ner det höga än annars bara som sagt att man ser det tydligare. Återväxten är nya grässtrån som kommer upp från roten och inget du kan hindra genom att behålla det gamla gräset, visst får det lite mindre kraft när delar av kraften även går till att försörja det redan utväxta gräset men det är ingen stor skillnad. Har disskuterat detta med mkt kunnig lantbrukare/hästuppfödare så jag vet att jag är rätt på det. Det är väldigt många som gör så här för att hålla hästarna SMALARE av betet när de tävlas och dylikt. Och det fungerar som jag tidigare skrev så blev hästarna smällfeta när vi inte slog hagarna först vilket de inte blir när de blivet slagna. Det gräs som står högt nu är mkt mer proteinrikt än det som växer upp nu, det som står högt nu är vårgräset som ännu ej har börjat sjunka så mkt i innehåll, ju längre sommaren går ju mindre innehåll är det i återväxten.

Innan vi blir osams så finns det alltså FORSKNING på det hela, som stöder/bevisar det jag pratar om. Genom att slå av förvuxet gräs så ger du bättre förutsättningar för återväxten genom att det får bättre växtförutsättningar genom dels lite av det du varit inne på, men även att det får mer sol (högt gräs skuggar), mer syre och så vidare.

Jag har btw ägnat mig åt lite hobbytester på gräsmattan, jag försökte utarbeta ett system där jag behövde klippa gräset så SÄLLAN som möjligt och klippte olika rutor på gräsmattan, med olika klipphöjd på gräsklipparen. En kort-kort, en normalkort och en lite högre, samt en ruta oklippt. En ruta fick kaninerna beta ner tills det var helt nedbetat. Allt gräs har samma mängd nederbörd, samma soldos och samma tid i skugga etc. Och såvitt det gick att bedömma så var det samma blandning av gräs/ogräs på alla rutor. Sen studerade jag hur gräset växte (vad som fanns I det brydde jag mig av förståeliga skäl inte om) och vilket system som gav mest grästillväxt. Jag ville ha så LÅG som möjligt. (och ja, jag kröp runt och mätte gräset, mina föräldrar hade jättekul åt det och tyckte att jag la ju mer tid på att mäta gräs än det hade tagit mig att klippa gräsmattan en gång i veckan som de ville jag skulle *s*)

I alla fall, med reservation för att det var ett hobbytest och jag var i tonåren så det jag fick fram var att:

Rutan som kaninerna betat ner till 'ingenting' hämtade sig i princip inte på hela sommaren. Det hade helt enkelt blivit så hårt nedbetat att det inte kunde utnyttja sol/vatten/etc optimalt utan lätt brändes sönder, och det som växte var mest ogräs. Det tog ÅR för den rutan att bli 'normal gräsmatta igen'

Rutan som var nedklippt med kortaste klipplängd på gräsklipparen växte ganska bra, och hämtade sig väl

Rutan som var klippt med normal gräsklipparhöjd växte som f*n. Det växte så det knakade i det.

Rutan som var klippt med lite högre klipphöjd växte ganska bra det med, men inte lika fort som den med normal klipphöjd.

Den oklippta (övervuxna) rutan klarade torka etc överlägset bäst, det fanns en ganska god tillväxt i det långa gräset men inte så bra återväxt.

Så slutsatsen av mitt experiment var att om jag skaffade ett par hundra kaniner och lät dem käka ner gräsmattan skulle den se förjävlig ut men jag skulle slippa klippa. (Av någon anledning inlades veta från föräldrahåll för detta förslag :angel:). Näst bästa förslaget var att låta den växa fritt, då det vid ett visst läge i princip nästan avstannade i tillväxt, det var millimeters tillväxt vi talade. Detta förslag röstades också ner då en djungel inte var vad som önskades.
SÄMSTA förslaget var att hålla normalt kortklippt hela tiden då jag då fick klippa den in absurdum. Så det som var kvar att klippa den KORT eller att klippa den ganska LÅNG. Med tanke på att KORT gräs lättare bränns vid torka fick det bli något högre klipplängd än normalt.

Nu finns dock inga studier i mitt lilla experiment på näringsvärdet i gräset, men det finns som sagt forskning som iaf de bönder jag har runt omkring mig också instämmer i, och det är att genom att slå av för långt/övervuxet gräs så får du maximal återväxt, och återväxten är minst lika näringsrik som det som växer. Du vet bönderna vill optimera inte bara mängden skörd utan också värdena på skörden.

Men som sagt, jag tror inte vi kommer längre än såhär, men vill du så lära den FORSKNING som faktiskt finns på området.

Och därför kommer jag INTE att slå betet förrän i höst.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Finns det någon här som kan låna ut 2000 kaniner till en fånghästägare? :rofl:

BTW kan jag varmt rekommendera en slaghack som kommer närmare marken och lämnar en stubb på endast någon cm (sorkhögarna försvinner på köpet...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

jag har själv problem med hästar som har tendens till övervikt. Har dom i sommarhagen med tillgång till lösdriften, har satt upp ett tillfälligt staket och delat av hagen. De går nu i en bantarhage där det är nerbetat och jag lägger ut hö till dom + att de har fri tillgång på halm. varannan dag flyttar jag staketet så de får lite gräs att äta.
Verkar faktiskt fungera på mina hästar! Visst hade jag gärna sluppit allt jobb med hö, flytta staket mm men så länge hästarna mår bra så fortsätter jag.

De är nu lite runda allesamman men det är på gränsen nu....

FÖrra sommaren hade jag min ena häst i bantarhage 12 timmar och hage med kraftigt bete 12 timmar/dygn. Han blev väl lite smalare men var fortfarande alldeles för fet.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Jag tycker inte det är bra att hästarna går 12h med mycket kraftigt bete och 12h utan mat alls och ta absolut inte bort hösilaget, något måste de ju äta de 12h de är ifrån betet! Du kan inte ta inackorderingar och på så vis få lite hjälp med att få betet nerbetat? Eller hängna in halva beteshagen och bara låta hästarna gå i ena halvan dygnet runt?
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 829
Senast: super
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 253
Senast: Speedway
·
K
Hästmänniskan Jag släpper vanligen mina hästar på bete under sommaren då de får gå ute dygnet runt. Betet ligger några 100m från stallet så på senare...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Domino_s
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp