Svåårt att sitta ner i galopp !

K

Kurant

Är det någon som har tips på vad man ska göra för att kunna sitta ner i galoppen ?
Jag står väldigt framåtlutat , och har väldigt svårt att kunna sitta ner o följa med henne.
Hon är lite lätt överbyggd och jag har provat olika sadlar men det är samma sak ..?
Kan säkert bero på mig, så jag tar på mig allt.

Nån som kan tipsa ? :bow:
Tack på förhand , Kurant.

Sv: Svåårt att sitta ner i galopp !

Släpp stigbyglarna och jobba i kort galopp, brukar inte bli lika skumpigt då! :)

Känn att din rygg är mjuk och att du följer med rörelsen, öppna höften och känn att du kommer ner i sadeln, slappna av. Tänk på hur du andas, blir lätt att man håller andan och spänner sig. Galoppera korta bitar, typ bara fyra-fem steg. Annars är det bra att bli longerad så kan du koncentrera dig helt på din sits.

Okej , tack för era svar!
Fortfarande öppen för mer förslag .

mvh ; Kurant.

Har du provat att rida barbacka/utan stigbyglar i 2-3 veckor och sett om det gett något resultat. Det låter skit korkat men det är faktiskt bra för balansen!

Även om det är galoppen man inte kan sitta bra i brukar det vara bra att man börjar att träna sitsen i skritten. Försök att sitta i "lodrät" sits, vilken givetvis är aningens individuell för alla ryttare, däremot anser jag att det är bättre att sitta bakåtlutad än framåtlutad när man rider. Något att tänka på kan vara att lutar man sig framåt betyder det långsammare för hästen (halt om hästen är mcyket uppmärksam på ryttaren) bakåtlutad betyder snabbare, då man lägger bak vikten.

Du kan försöka att känna hur hästen rör sig, göra halt och hur den står med benen. Börja trava och känna vilket steg som börjar traven och sakta av och känna vilket steg som avslutar traven etc. Det är en bra övning för vissa, viktigt är att du inte tänker på hur du sitter för då fokuserar du dig på helt fel område. Därför brukar det vara enklare att kunna lita på sin sits och bli följsam om man tänker på hur hästen rör sig istället för att försöka vara följsam. Då blir det lätt att man spänner sig för att bli följsam för det är något man inte ska behöva tänka på, följsamheten ska komma naturligt.

det med att luta sig bakåt=snabbar, framåt=sakta stämmer inte på alla ridstilar....jag rider islandshäst och där lär man sig att stå upp när hästen ska hitt takten och när man fattar galopp för att ryggen ska va fri...när man sen lutar sig bakåt=hindrar rörelserna mer =halt....

Har oxo samma problem. För min del så har jag råkat ut för en olycka och har svårt för att slappna av. För jag tror att jag har bättre koll då att ingripa om det behövs. Så konstig jag är. Ordet är spänd sits = rädd.

jaa ,nej rädd är jag inte!
Jag sitter helt korrekt i både skritt och trav , men när det kommer till galoppen är jag framåtlutad.
Har låtit andra provat henne och dem sitter likadant , ( sitter också korrekt annars ) .
Jag tror faktiskt att det kan hänga på att hon är så "lite" överbyggd , som hon är..
Jag får prova mig fram.

Jag ramlade av för ett par år sen och blev också rädd. Fick bli ledd ett långt tag. Nu är jag inte rädd längre men hoppning är fortfarande lite läskigt. Men ta det lugnt och försök få tillbaka självförtroendet. Och ge inte upp!!!

slappna av. inte så lätt men om man anstränger sig så går det.

Hur "glider" sätet i sadeln? Bakifrån och framåt? Det är ju oftast så man rider om man vill driva med sitsen. Men en medgående sits i galopp kan lika gärna göra den nedåtgående rörelsen framåt, som en halvcirkel åt motsatt håll, om du förstår hur jag menar. På så sätt trycker du inte ner "bakryggen" på hästen när den ska få in bakbenen under sig och det kan vara lättare då. En överbyggd häst har ju lite mer att "knyckla" in under sig dessutom...

rädd=spänd sitts... nej nej jag e inte rädd men jäkligt spänd jag e nog de mest för att jag "försöker sitta rätt" då spänner man sig ju för att rätta till sej hela tin m.m en ond cirkel som jag inte lyckats bryta tyvärr...

om du tänker såhär....överkroppen ska röra sig så lite som möjligt men från midjan o neråt ska du vara "lös" och följa hästen i rörelserna...

Bästa botemedlet är att rida barbacka för några veckor. Det hjälpte mig och jag sitter alltid som gjuten nu för tiden.
Rid barbacka myckte så finner du snart att det är såååå mycket lättare att sitta ner i trav och galopp utan stigbyglar och du kommer även att sitta stadigt med stigbyglar om du itne fortsätter med barbacka såklart...;)
Jag kalara både och nu men det är lite svårt att sitta ner i trav med stigbyglar eftersom det mer blir ett störningsmoment än stöd. hehehe :)

Vi har 17 islandshästar och rider dem i stort sett som "vanliga" hästar.
Att stå upp i sadeln för att hitta takten verkar ju helkonstigt :crazy:

Våra hästar går i form i alla gångarter, kan göra övergångar i alla gångarter.
Kommer hästarna ur balans måste man ju vara stadig själv.

Att luta sig framåt o ge långa tyglar för att få hästen att trava är en gammal metod som inte ger resultat i slutändan.

Åter till ämnet:

Jag brukar galoppera på långa tyglar och hålla i tyglarna med en hand.
Sträcka den andra handen upp i luften och "pressa" mig ner i sadeln med hjälp av tanke o tyngdkraft.
Kan även tänka att man drar tårna efter sig i sanden.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar