"surt" ägg

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trollmorsunge
  • Startdatum Startdatum
T

trollmorsunge

hej.
är lite nybörjare på det här med betäckning men har ett sto som inseminerades första gången i måndags. har inseminerats ons och idag också. Har fortfarande inte släppt ägget och fick höra av en bekant att det då var risk att det blev surt och att hon då inte skulle bli dräktig. Stämmer det och hur länge kan man hålla på innan det blir surt iså fall? Ägget var igår väldigt mjukt så de trodde hon skulle släppa det när som helst men hade alltså inte gjort det idag.

Sv: "surt" ägg

Hur stort är ägget då? Det är väl lättaste sättet att säga när det bör släppa, när det är bäst att inseminera osv.

Har aldrig hört att det kan bli 'surt' och kan inte tänka mig hur det skulle gå till.. Men har inte så mycket erfarenhet heller.

vet inte hur stort ägget är, antar att de på station har koll på sånt och tyckte att det var tillräkligt stort när de började. Är en station som hållt på rätt länge och som jag bara hört bra om så tycker de borde veta när det är dax.
Var alltså en vad jag vet inte så avels kunnig person som sa detta men blir ju lite orolig ändå. Vill ju att hon ska bli dräktig!

hej.
är lite nybörjare på det här med betäckning men har ett sto som inseminerades första gången i måndags. har inseminerats ons och idag också. Har fortfarande inte släppt ägget och fick höra av en bekant att det då var risk att det blev surt och att hon då inte skulle bli dräktig. Stämmer det och hur länge kan man hålla på innan det blir surt iså fall? Ägget var igår väldigt mjukt så de trodde hon skulle släppa det när som helst men hade alltså inte gjort det idag.

Mitt sto var likadant. Nu var hon gammal(23) och jag vet inte om det hade betydelse. Hon höll oxå sitt ägg säkert en vecka. De gav henne en spruta för att hon skulle släppa. Hon blev dräktig på första försöket så det blir säkert bra. Jag har annars hört att det inte är optimalt om det har ägget så länge.

"surt ägg" var ju ett lustigt uttryck för anovulatorisk folikel. På u-ljud brukar dess foliklar vara korniga/gryniga och så stora som 6-7-8 cm. Alltså: ibland växer och växer ägget utan att det till slut släpper = ägglossning. "Äggen" heter foliklar och när hästen ägglossar heter det ovulerar-ovulation. Alltså en an-ovulatorisk-folikel. Det är omöjligt att spruta loss denna typ av ägg med tex pregnyl eller chorulon. Ibland kan dock estrumat eller dinolytic fungera. Om inte hon släpper får man snällt vänta ut stoet och hoppas att hon snarast kommer i en ny brunst.
Men detta väder kan göra att brunsten blir längre än normalt så du ska nog inte vara helt uppgiven ännu. Har du lite flyt släpper hon i helgen och du kan vänta med spänning de kommande 16 dagarna ;)
Lycka till!

Jag hade ett sto för två år sedan som tog fjorton dagar på sig att släppa ägget. Ingen trodde hon skulle bli dräktig och efter som det var sent på säsongen gjorde vi inget mer försök. Hingsten jag använde hade 45 dygnsavgift så bara för sakena skull åkte vi på kontroll för att kunna meddela hingstägaren om att hon inte var dräktig. Döm om allas förvåning när hon faktiskt var dräktig. Vet dock inte hur många gånger hon seminerades eller när det gjordes.

"surt ägg" var ju ett lustigt uttryck för anovulatorisk folikel. På u-ljud brukar dess foliklar vara korniga/gryniga och så stora som 6-7-8 cm. Alltså: ibland växer och växer ägget utan att det till slut släpper = ägglossning. "Äggen" heter foliklar och när hästen ägglossar heter det ovulerar-ovulation. Alltså en an-ovulatorisk-folikel. Det är omöjligt att spruta loss denna typ av ägg med tex pregnyl eller chorulon. Ibland kan dock estrumat eller dinolytic fungera. Om inte hon släpper får man snällt vänta ut stoet och hoppas att hon snarast kommer i en ny brunst.
Men detta väder kan göra att brunsten blir längre än normalt så du ska nog inte vara helt uppgiven ännu. Har du lite flyt släpper hon i helgen och du kan vänta med spänning de kommande 16 dagarna ;)
Lycka till!

Väcker liv i en lite äldre tråd.
Min gammelmärr har ett sådant ägg och har haft sedan veckan innan midsommar. Det försvinner inte och jag har aldrig varit med om ngt liknande. Däremot verkar hon ha haft andra ägg som vuxit till sig parallellt med detta stora och som hon sedan släppt. Hon har dock inte tagit sig och är nu seminerad i en tredje brunst.
I förra brunsten gjordes ett försök att spruta och då släppte hon ett annat ägg på den andra äggstocken, men utan resultat.
Hon har föl vid sidan och brukar ha fina brunster och "uppföra" sig normalt. Dock är hon 19 år och har föl nr 13 vid sidan. Håller hon på att lägga av?
Jag tackar gud att hennes första brunst inföll i samband med midsommarveckan så jag valde om från en dansk hingst till en som är stationerad på min station. Jisses vad skick jag hade fått annars.

Någon som har erfarenhet av ngt liknande?

Jepp jag, fast det vet du ju redan...

Fick faktura på "skicken" för mitt sto med samma problem idag. 14 st á 250 kr + att jag åkt 2 ggr och hämtat själv, kan tillägga att jag också är glad att det inte var från Danmark och kostade 1000 kr skicket....

På mitt sto beror det troligtvis på att hon resorberade i våras, och efter det har det knölat.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 839
Senast: Quandezza
·
Avel Vet inte om min tråd hamnat rätt, men chansar att den hör hemma här. I somras hade jag mitt sto hos hingst för betäckning. Efter flera...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka