Surf på en smartphone hur mycket gör man av med?

nickan1

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en smartphone, har aldrig haft någon. Men jag har ingen aning om hur mycket som är rimligt att ha i surf på sitt abonnemang. 1 GB, 2 GB o.s.v. säger mig inget.

Hur mycket dataöverföring gör jag av med om jag kollar mina mail t.ex.? Om jag kollar på hur bussen på en app från kollektivtrafiken? Vad drar iväg mycket i surf generellt? Om man går in på nån sajt med stora foton? Jag planerar ej att kolla på tv, klipp på youtube eller liknande på den. Det kan jag annars tänka mig drar iväg mycket.

Snälla hjälp mig med någon slags vägledning.Jag är ingen extremsurfare på något sätt annars heller, nöjer mig med att kolla lite mail, forum som detta och söker efter en del information på google och liknande.

Sv: Surf på en smartphone hur mycket gör man av med?

Bara mail, buke, fb och nån app emellanåt, samt att du stänger av mobdata/ ansluter till wifi, då klarar du dig med 0,5gb. Jag surfar mycket men är på wifi när jag är hemma, gjort av med 400mb i augusti. Ladda ner appar etc gör jag bara över wifi.

De flesta (alla?) operatörer tillåter byte uppåt under bindningstiden, så börja med den lägsta :-).

Jag har 10 GB, men använder oftast 2/månad. Då har jag dock wifi hemma. Det som i regel drar iväg är det du skriver, titta på tv, youtube, radio via nätöverföring, spotify (om man inte lyssnar offline antar jag), dropbox eller liknande (alla foton jag tar laddas upp till ett "cloud" och sparas där, så jag kan komma åt dem lätt och smidigt överallt på samtliga telefoner och datorer).

Om man endast surfar/kollar mail, lättare saker så räcker ju 1 GB. Dock tyckte jag till en början att "det borde inte bli så mkt", men åtminstone jag har ökat på allteftersom. Sen kan jag rekommendera att plocka ner appar via wifi, tex hemma om du kan, så slipper du den "kostnaden".

Tack så mycket för era svar! Vad menar ni att ni surfar på wifi hemma? Kanske en korkad fråga men jag kan verkligen ingenting om detta, inser att det är en helt ny värld att lära sig om.O_o:) Och dropbox vad är det? Att stänga av dataöverföringen antar jag att man får kolla hur det funkar på den specifika mobilen?

Wifi = trådlöst nätverk. Vi ansluter alltså till våra vanliga bredband hemma.

Wifi = trådlöst nätverk. Vi ansluter alltså till våra vanliga bredband hemma.

Jaha det var inte svårare än så. Jo det har vi ju hemma har bara aldrig tänkt på att det heter Wifi antar jag. Tack för svaret!:)

Jag har minsta surfen på telia och i början tog det slut någon dag innan månadsskiftet. sedan jag fattade att jag ska ställa in wifi så har jag aldrig blivit av med min surf. Jag surfar nog ungefär som du. På min mobil har jag wifi förbockat så att det letar nätverk så fort det går. Ibland finns det ju öppna nät och det spar ju lite eftersom mobilen själv väljer det om det finns. Som någon annan sa, börja med det lägsta och se hur långt det räcker.

Jag använder min mobil som wifi- hotspot en del. Jag ansluter till TVn ock kollar endel Svt-play mm. Denna månaden är det 13 GB hittills

Jag har wifi hemm aoch på jobbet så det går inte åt så mycket alls.

Har ett Telia-abonnemang som kostar 98 kr i månaden inkl surf och hittills har jag aldrig nått taket. Men så är jag en gammal tant som inte surfar så mycket heller.

Tack för era svar! Till TV:n har vi en boxee box som går att surfa på där vi ansluter till bredbandet och kollar på play på olika kanaler så det är inget användningsområde jag kommer att behöva. Men nu känner jag att jag har lite mer koll på detta så det är värdefullt!

Liknande trådar

IT & mobiler En person i min närhet har fått problem med att hens surf på telefonen har börjat skena iväg. Som jag tolkar det har hen ett abonnemang...
Svar
11
· Visningar
2 071
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka