Surar han eller har han ont????

W

Warmia

Jag har en 6-årig d-ponny som vi precis har börjat träna på "riktigt" med, hoppträning för tränare 1g i veckan, dressyr pass i paddocken mm. Nu har han börjat stanna och vägrar fortsätta jobba, nonchalerar ryttaren totalt och ställer sig och vilar bakbenen. Han vilar bakbenen väldigt ofta + att han ofta stär med väldigt mkt luft under sig, detta har han gjort hela tiden men just protestarna har kommit nu när vi har börjat jobba ordentligt.
Har någon haft samma problem eller tror ni att han har ont eller är dum - protest mot mer arbete????

Vi kommer att undersöka honom hos veterinär innan vi fortsätter träningen - men skulle vara nyttigt med era erfarenheter. Det går ju att tillägga att hästen har aldrig varit halt på något synligt sätt....:confused:

Sv: Surar han eller har han ont????

jag tror att något är fel. Men sen så kan ju ponny hästar vara lite så där på tvären också. Men bra att ni ska undersöka honom för att vara på den säkra sidan! lycka till!

Kolla honomn hos vet. Men jag tror han helt enkalt kan ha träningsvärk. Har han inte jobbat så här förr så är det nya muskler som ska jobba och då kan träningsvärken ju komma.

Svårt att säga utan att ha sett hästen... Träningsvärk är ett alternativ, eller inflamationer pga överansträning. Inga exteriörsfel som stör? Har upptrappningen skett långsamt eller snabbt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 229
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka