Sur ponny!

E

Evelyn_

Hej! Jag behöver verkligen hjälp med min ponny. Han är 10 år och jag har haft honom i tre. Han har alltid varit jättetrevlig och mysig men nu har något börjat hända. Han har blivit jättesur när jag borstar honom! Han biter i allt som går att bita i och går någon förbi just då så blir den personen naffsad i. Jag har provat att borsta hårdare, lösare och även provat olika borstar men ingenting hjälper. Någon som har en teori?

Sv: Sur ponny!

gör han det när du borstar på något särskilt ställe, eller hela kroppen?

Jag tror att din ponny har ont någonstans. Det är därför han är sur.
Det är hans sätt att visa att något är fel.
Kontakta veterinär.

Han reagerar så överallt. Förut var det bara på magen, antagligen för att han var kittlig, men nu är det överallt.
Men allt är som vanligt när vi rider så det talar mot varandra lite..

Om det har kommit nu så kan det bero på pälssättningen.
Har du en ordentligt uträknad foderstat så att han får i sig allt han behöver?
För mina hästar har vanlig bakjäst varit lösningen när de varit sura under fällning/sättning.

Ja foderstaten är väl uträknad och fungerar jättebra. Hur använder du jästen?

Jag ger mina hästar bakjäst året runt, vid foderbyten/byte av hagar ger jag dem en hel jäst och vid fällning på våren en halv till en hel beroende på hur de verkar, är de påverkade får de en hel. På hösten får de ändå en hel eftersom det brukar sammanfalla med invänjningen av hö´t.
Övriga året ger jag en fjärdedels jäst för att hjälpa magen att hålla en bra tarmflora.
Jästen hjälper nämligen tarmarna att hålla en god flora och de kan då tillgodo göra sig fodret bättre, jäst kan förhindra fång om man ger det i tid innan invänjning på gräs.
Om de blir dåliga i magen ger jag dem en hel jäst.

Jag smular jästen över mineraler och linfrökaka som mina får, den ena hästen äter gärna jästen direkt ur handen medans den andre behöver lite betfor för att det ska gå ner.
I början kan du röra ut den i lite vatten och hälla det över fodret för att din häst säkert ska få i sig det.
Tänk på att jästen ska blandas med fodret strax innan hästen får det för jästen börjar jäsa om det får stå.

Har ni ändrat något i rutinerna på senaste tiden (veckorna, månader) ?

Jag har märkt att min häst börjat bli lite småsur, jag tror det är för att hon är understimulerad.
Hon är ganska känslig i vanliga fall, och om hon då är lite "på tårna" så blir det lite exta känsligt.

medelålders kris???

klappa hästen över hela kroppen samtidigt som du borstar och ge typ äpple bitar och beröm och varna hästen när du ser att han vill nafsa/ klappa till på magen (öppen hand= mycket ljud och mindre ont) då han hugger.
detta funkade för min häst som nafsade, sparkade och vandrade när man skulle borsta. men min häst är väldigt mutbar, ger man henne en äpplebit så är hon jätte snäll i 3 min, sen begär hon påfyllning i form av att vägra lyfta hovarna då man ska kratsa och vägra gå ur boxen^^

Det finns foderjäst att köpa ( den är i pulverform) ;)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar