Supertjockt öga på hästen imorse.

S

Sikfjarden

Hjälp kan man få några goda råd ang kusens öga.:(

När vi kom till stallet imorse så var han så uppsvälld både över och under ögat, det var så svällt så ögat syntes inte alls.:cry:

Han var lite lätt fuktig precis inne vid ögat, men inte någe var eller att det rann blött ur ögat ...

Under den tiden vi gav dem frukost fick han upp ögat mer och mer,
jag tvättade av ögat och släppte ut han i hagen.

Ringde till vet och rådfrågade nyss, han tyckte jag skulle avvakta och se under dagen hur ögat blir.

Jag tänkte åka till han om någon timme och titta till ögat, har ni några tips? eller har ni varit med om liknande och i så fall vad berodde det på?:confused:

Vore tacksam om jag kunde få några goda råd på vad jag bör göra med ögat (rengöra det, titta på ev skador)

Sv: Supertjockt öga på hästen imorse.

Spola in så mkt koksalt du kan i ögat, brukar hjälpa effektivt. Oftast är det att de fått in något skit som inte vill komma ut av sig själv. Har själv en som är mkt känslig och svullnar för "ingenting" jag har köpt den nya koksalten på sprayflaska, enkelt och bra bara att spraya i efter en dag eller så brukar svullnaden försvinna igen.

OK. den sprayen kan man köpa på apoteket? är det nåt mera jag skall köpa på mig när jag ändå är där?

Så det tar så pass lång tid som några dagar innan svullnaden ger med sig?
Jag tycker bara det är konstigt att det inte forsar tårar ur ögat, när jag får skräp i ögat så blinkar man ju hela tiden och det bara tokrinner ur ögat.

Putt putt

Jag åker snart till stallet..... ingen som har fler förslag/tips???

Så såg min häst ut när den fått in en pinne eller liknande som rispat hornhinnan.

Blev veterinär och medicin i 2 veckor.

Kommer därifrån nu, han är fortfarande svullen både ovanför och under ögat även ögonlocket är svällt.

Men han får ju upp ögat och tittar med det, så det är ju inte som i morse när hela ögat var igenmurat.

Var på apoteket och köpte koksalt, men, men hur lätt är det att skölja ögat på en häst som inte vill att man är där och pillar.

Han verkar inte ha ont för han kliar sig på mig, och även kliar ögat på sitt eget ben.

jag lös med lampa på ögat nära, men ser ingen skada på hornhinnan?

Vad skall jag göra? avvakta och se till imorgon? eller?

Du som fått en pinne i ögat, såg du att ögat var skadat?
Eller var det som jag beskriver?

om han kliar sig så är det nog mest troligt att han fått in någon skit i ögat som ligger och skaver och kliar så det blivit svullet.

Hejsan!

Min häst hade oxå ett totalt igensvullet öga en morgon förra sommaren. Jag ringde veterinär direkt som sade att det kunde vara att hon slagit i något och var det bara det skulle svullnaden vara borta morgonen därpå. Var det inte borta skulle hon komma ut direkt för då kunde det vara hornhinnan som var skadad. Min hästs öga rann inte, varade inte, och blödde inte. Morgonen därpå var hon som vanligt igen. Tänk vad de kan hitta på!

Lycka till!

Man ser inte om hornhinnan är skadad med blotta ögat om det inte är väldigt mycket. Veterinärern färgar hornhinnan med ett speciellt medel och kan på så sätt se.
Är det inte en skada på ögat kan det vara en ögoninfektion och då behöver hästen ändå anitibiotika, så ta ut veterinären.

En häst i stallet hade förut ofta ett upsvullet öga då han alltid, av någo anledning, lyckades få in skräp i ögat. Han var inte heller förtjust i att man försökte vara där, så vi tog hjälp av veterinären. Han sprutar in lösningen genom en slang genom näsgången, så att den liksom kommer upp i ögat inifrån och skräpet sköljs bort....

det kan ju, som andra skriver, finnas andra anledningar som du inte kan se så jag röstar för att om du inte kan sköjla ögat själv och se någon förbättring under kvällen tar ut vetrerinären så att han kan göra en undersökning...:crazy:

Hej!
Du bör definitivt ta kontakt med veterinären igen och berätta att svullnaden kvarstår. Det är definitivt inte en normal reaktion utan tyder på att hästen har drabbats av en inflammation i ögat eller intilliggande vävnader (t ex kan även inflammation uppstå i själva ögonlocken). Precis som du säger är det inte lätt att spola koksalt i ögat på en häst som har ont och kniper + är rejält svullen. Du lär inte komma åt ordentligt.

Infektion, främmande kropp, hornhinneskada mm måste uteslutas av veterinär, alternativt diagnosticeras och sättas på behandling. Jag har tyvärr sett åtskilliga hästar som fått kraftiga och perforerande infektioner i ögonen pga att ägaren valt att avvakta för länge. Vissa sjukdomstillstånd i ögat kräver snabbt insatt behandling. Huruvida det rör sig om något sådant kan varken jag el någon annan bukefalist avgöra via din beskrivning här på nätet. Att någon annans häst sett likadan ut och blivit bra på koksalt är ingen garanti för att din häst blir det. Orsaken kan vara en helt annan. Ring vet!

Godmorgon,

Vill meddela att efter jag vart ut på middan igår och försökt att skölja ur ögat, blev det bättre till kvällen:bump:

Ögat var helt öppet om ändå fortfarande något svälld, sköljde ur igår kväll och i morse edast lite kladdig och knappt svälld....

Tusen tack till tipsen, tur att de gav med sig så fort, hade det inte gett med sig till idag då hade jag ringt ut vet idag.

min häst kliade ögat massor när hon rispat hornhinnan. Som sagt, det är inget man kan se själv.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: TantEster
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar