Superstressad häst i transport...?!

majapia

Trådstartare
Jag har börjat att lastträna min häst nu och det går super....:laugh:
Nu går han in själv, han nästan springer in i transporten då han vet att det finns en massa gottis där i...Och nu har jag gjort så en Massa gånger, så i helgen som var åkte jag iväg en sväng rättare sagt 2 km. Han skrapade och studsade jätte mycket och jag körde max 30 km/h.
Och när jag kom hem var han sjöblöt av svett på bara 2 km....:eek:
Och sen när jag öppnade luckan i fram (urlastn i fram) så stog han och tuggade med öppen mun som han brukar göra när han är stressad eller nervös, han skrapade med frambenen som sjutton. Men han stod lugnt och snällt medans jag knäppte loss höseglet och lossade på bomarna innan vi gick av.

Hur kan jag få honom lite mera sansad under resan..? Kan man få bort stressen?

Kan också säga att han åker halvbrett dvs med en lång och en kort bom i bak.
Han kan inte åka smalt.

Tacksam för en massa tips och idéer från er som har haft samma problem som jag har nu. :idea:

Mitt mål är att kunna åka iväg till ridhuset och träna och så småningom kunna starta en lättare tävling. Och han blir superstressad även vid nya miljöer.:crazy:
Han är en gammal travare som har startat en massa gånger så han har åkt sjukt mycket transport i sina dagar...

Sv: Superstressad häst i transport...?!

vad har du för transport?
Har du testat att åka i den själv?

Det kanske är något som sitter löst och skramlar, eller har transporten tillräcklig ventilation? Just det kommer jag ofta att tänka på när det är hästar som krånglar och svettas. Ibland är det så enkelt som att de åker bättre med öppen baklucka. För på din beskrivning låter det nästan som om han kände sig för varm/instängd.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar håller sig MKT lugnare sedan jag använder en transport med två fönster på varsin sida fram/åt sidan, plus alltid har bakluckan öppen. De vill ha koll helt enkelt, känner sig antagligen inte lika instängda.

Svar till er alla..:

Jag har en kylinge kärra en 98:a
Jag har åkt i den själv och det var inga problem...
Och han har tydligen alltid varit sådan att han stressar och ju mer han stressar desto mer svettas han.(det var därför dem tog av han från travet för när dem kom fram orkade han inte prestera något)...med andra ord så spelar transporten ingen roll.
Och inget sitter löst och skramlar.

Åkte samma sväng i kväll igen...och kanske att han svettades lite mindre än förra gången, han var inte helt super stressad idag-gick att kontrollera honom mera idag...:)

Men att ha luckan öppen i bak tycker jag inte om....
En gång när jag var ute och red så red jag i närheten av en väg med mycket trafik och där passerade det en transport som hade luckan öppen och där hade hästen vänt sig om så han stod med huvudet ut genom hålet och reste sig och höll på när han fick syn på oss...:eek: så nej jag vill inte att något sådant ska hända...men däremot så har jag inte luckan på det innersta utan längst ut just för att få ventilation....och sen är ventilationen öppen i fram..

Min pålle blir också nstressad av att åka transport. Jag märker stor skillnad på stressnivån beroende på hur ofta vi åker. När vi var flitiga och tränade regelbundet så gick det jättebra, sedan efter en lång konvalecens så börjar hon svettas av att bara gå in i transporten.

Rådet är att vänja in långsamt, med korta intervall.

Min häst var oxå jättekrånglig förut, men nu åker vi o tränar 2dagar/vecka och nu går det fin fint!

Svar till er alla..:

Jag har en kylinge kärra en 98:a
Jag har åkt i den själv och det var inga problem...
Och han har tydligen alltid varit sådan att han stressar och ju mer han stressar desto mer svettas han.(det var därför dem tog av han från travet för när dem kom fram orkade han inte prestera något)...med andra ord så spelar transporten ingen roll.
Och inget sitter löst och skramlar.

Åkte samma sväng i kväll igen...och kanske att han svettades lite mindre än förra gången, han var inte helt super stressad idag-gick att kontrollera honom mera idag...:)

Men att ha luckan öppen i bak tycker jag inte om....
En gång när jag var ute och red så red jag i närheten av en väg med mycket trafik och där passerade det en transport som hade luckan öppen och där hade hästen vänt sig om så han stod med huvudet ut genom hålet och reste sig och höll på när han fick syn på oss...:eek: så nej jag vill inte att något sådant ska hända...men däremot så har jag inte luckan på det innersta utan längst ut just för att få ventilation....och sen är ventilationen öppen i fram..

Jag har oxå en häst som blir superstressad i transporten...oxå gått av travbanan för ca ett år sedan, så han är ju jättevan att åka transport. Det tar oxå väldigt lång tid inna man får in honom i transporten, min förra lastade sig själv!
En jätteskillnad!

Vill absolut inte heller ha luckan öppen, har nästan för mig att man inte ens får äka med luckan öppen längre, men är ej helt säker.
Har du fått några bra förslag får du gärna vidarebefodra dem till mig!
Mvh eva!!

Självklart får du köra med övre delen av baklämmen öppen. I vissa transporter är ventilationen så dålig att det inte är tillåtet att ha den stängd.

Hästen ska - av många, många orsaker - alltid vara bunden så den aldrig kan komma lös och t ex vända sig. Detta är i s f problemet, inte att man har luckan öppen.

OK!
Det var ju bra att veta!
Ska nog prova med att ha luckan öppen nästa gång!
Tack;)

Kan det vara så att han kopplar ihop åkandet med stressen på banan?
Prova att åka de 2 km o tillbaka till stallet flera gånger i veckan o se om han lugnar sig när han förstår att han kommer tillbaka hem igen.

Jag vet inte vilket råd jag ska ge dig har nämligen en häst som är likadan och har ALLTID varit det, det har inte gått att vänja bort trots flera idoga försök och olika varianter. Han är nu 24 år och detta har pågått sedan han var 8 år.

Han åker transport, det är inga problem att lasta honom han går så snällt på men sen så kan det bli allt från små enkla dunkningar till rena rama helikoptern inne i kuppen och vi vet faktiskt inte varför.

En sak vet vi, han gillar inte att den som kör bromsar i svängarna så det får man inte göra. Han gillar bara att åka på en sida, den andra sidan hatar han och det spelar ingen roll om han åker ensam eller med sällskap det är likadant ändå.

Den enda gången som han uppförde sig var när mitt sto läxade upp honom, då stod han blixt stilla ToR.:D

Luckan kan vi inte ha öppen då han försöker vända sig ditåt hela tiden.

Liknande trådar

Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Såhär ligger det till: 5årig fd galoppör. Gick av banan för 2år sedan. Krubbitare. (Lite lätt stressad) Mkt snäll. Helt plötsligt utan...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: alexandra83
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama