Supersnabba svar!

C

Contessa

Har en islandshäst som är i igångsättning nu... ger henne ½dl vitlök, en liten näve mineraler, betfor och lite Krafft Grund.

Ska jag fortsätta med krafft grund eller ska jag ha krafft groov?

Ska iväg till Gra**g*arden nu, så vill jättegärna ha snabba svar!

Mvh//C :bump:

Sv: Supersnabba svar!

Det beror väl på hur hon ser ut, hur hon tränas, och vilket stråfoder hon får, -det "snabbaste" svar jag kan ge....;)
Varför ger du så mycket vitlök?

Var försiktig med vitlöken, i värsta fall kan det orsaka magproblem.
Man brukar väl inte använda det om man inte misstänker infektion av något slag? Och i så fall bara under en kort tid.

Vad är "en liten näve"?
Mineral kan ju faktiskt ge förgiftning, om du tex får för hög dos selen.
Om du inte har analyserat hö, borde du nog kanske nöja dig med ca 1/2 dl mineral pellets från Krafft, om det nu är det du använder.

Satsa på att ge så mycket grovfoder du nånsin kan i första hand.
Islandshästar brukar kunna äta så mycket som 6-7 kg per dygn. Ibland ännu mer.

Vill du att det ska gå bra med hästen måste du ha ett analyserat grovfoder o därifrån lägga till vad som behövs. Dåligt hö=brist på protein=inga muskler=ingen ork i hästen. Bukmage.

Vill du ge vitlök bör du ge det under t ex maj-okt. Gärna microniserat...hittar inte rätt ord nu men vitlöken är behandlad på så sätt att de viktiga ämnen ges hästen o de andra tagits bort.

Mineralen anpassas till grovfodret liksom ev tillägg.

Mina får cirkus 8 kg hösilage om dagen, 2 dl betfor, äcv, Krafft Miner Vit (pga mkt kalcium i foderstaten), lucernhack för proteinet o linfröolja.

*svarar alla*

Jag rider ca 4-5 dagar i veckan nu.

Grovfoder vet jag inte exakt hur mycket hon får... hon går på lösdrift, med 4-5 höfodringar/dag.

½dl flingad vitlök är inte många flingor.
Har så pass lite kvar att hon lika gärna kan få det sista...maj-okt...det va ju inte sååå längesen de va oktober.

Förstår att en "liten näve" är svårt att föreställa sig, men jag har inte vägt upp det... vet inte vad det kna bli...inte en ½dl ens...

Jag har nyss flyttat till ett nytt stall, och så vitt jag vet så ska dom analysera höet snart, men tror inte dom har gjort det ännu... vill självklart vädligt gärna ha analyserat, men men... jag får väl vänta tills det blir inskickat...

Men tänkte mest på skillnaderna mellan groov och grund... det skiljer väl 1 mJ och på smältbara råproteinet? Sen är det ju en massa mer vitaminer i Groov, men det kan väl inte skada mer än det gör nytta? Det står ju på Groov att det är till växande hästar och avelston...

Kanske ska fortsätta på Grunden då...?

*ursäkta ett långt inlägg*

Mvh//C :bump:

Strunta i vad det står på förpackningen - läs innehållsförteckningen och bilda dig en uppfattning därifrån. Groov finns också som Nya Groov med lite mera smb rp i, vilket kan vara bra OM höet kompletteras.

För övrigt så kan du tänka på att om du har svårt att föreställa dig vad en liten näve blir, hur skall då läsare på ett internetforum kunna bilda sig en uppfattning om det?

men shit, även flingad vitlök är vitlök, ge en matsked istället (1/3 av det du ger nu)
och innan höet är analyserat så behöver du inte köpa något nytt foder om hästen går och mår bra nu..
"lite karrft grund" har ja ingen aning om vad det är, 1 dl är ca 50 gram, ger du 50 g så innehåller det 0,5 MJ energi.. och din häst gissar jag på behöver ca 60-65 MJ per dag? är 0,5 MJ mycket då? tror du att det gör en massiv skillnad?

nej vänta tills höanalysen kommer, då vet du sen..
tills dess kan du ge vitlök och mineraler med lite betfor bara så att hästen äter mineralerna och vitlöken..

Tölva skrev:
Vad är "en liten näve"?
Mineral kan ju faktiskt ge förgiftning, om du tex får för hög dos selen.
Om du inte har analyserat hö, borde du nog kanske nöja dig med ca 1/2 dl mineral pellets från Krafft, om det nu är det du använder.

Kraffts mineralfoder (dvs ett exempel) innehåller 15 mg selen per kg, en maxdos per dag är 6 mg per 100 kg häst, dvs för en normal islänning på 350 kg så är maxdosen per dag 21 mg selen.. och jag tror inte att någon här ger över ett kilo mineralfoder..

Klart jag vet att även flingad vitlök är vitlök... herregud... det stod på förpackningen att ½dl är lagom... vad ska jag då göra? Står ingen innehållsförteckning på den burken...
Och vitlök ska jag som sagt inte ge något mer det här året...

Jag har inte svårt att föreställa mig vad en liten näve är för MIG, men kom på senare att det är det för andra

jao, egentligen är det bar att ge vitlök året om, det ger bättre skydd mot sommaren.. har iaf hört det från folk som ger året om och jämfört med dom som bara ger sommartid..
står det ½ dl på fp så är det förmodligen rekommenderat till normalstor häst på 550 kg.. jag har aldrig sett nån som ska ge ½ dl till ~c-ponny..

och vet du hur stor en hel näve är? sätt ihop dina händer med lillfingrarna mot varandra som att du ska skopa upp vatten när du tvättar ansiktet, det som ryms däri (med lite råge) är 1 näve... för mig är det ca 3 dl.. :)

Okej... så menar jag inte att en näve är... en näve för mig är vad som får plats i en hand så att säga.
Mätte mineralerna jag ger ("liten näve") det va till det första sträcket på decilitermåttet... nu vet jag inte hur mycket det är, men inte för mycket iaf.

½dl vitlök till stor häst stämmer nog... nu är min rätt "stor"...mätte henne till 450kg

Men men... ingen som kan säga nåt generellt om grund eller groov?

Mvh//C

Grooven innehåller mer proteiner än grunden..

första strecken på dl-måttet är 0,25 dl, med kraffts miner (pelleterade) är det 25 gram..

hur hög är din islänning? hon borde juh vara ganska så hög om hon normalt sett ska väga 450 kg, hmm enligt den normal jag har sett på islännigar så är din alltså ca 145-150 cm hög..
vet en islänning som är runt 135 som vägde 500 kg, men han var inte ens på gränsen till normalviktig, ingen enn lite överviktigt, han var sjukligt fet.. 350 är hans idealvikt..

jag skulle känna att jag slösade med vitlöken om jag gav så mkt.. :smirk: men man gör som man vill..

Självklart är 450 inte henns idealvikt, hon är svår att få ner i vikt. Spelar ingen roll vad jag gör... nu går hon ju på lösdrift, få hö 3ggr/dag. Vet ju inte exakt hur mycket hon får i sig, men kan tänka mig 1,5-2kg/gång.

Vitlöken är slut för längesen, så det får hon inte nu, får det igen när knott och det kommer.
1dl Grund med 3dl uppblött betfor får hon nu... När analysen kommer på hö och havre, kommer jag börja ge henne det istället. Vill helst ha naturliga produkter istället för pellets.

tack för alla svar iaf:)

du verkar inte behöva groov iaf.. havre är jättebra tycker jag personligen tyvärr kan inte min häst jag har nu gå på det då han tappar hullet... för att få ner en häst i vikt så äre bara att motionera dem, mina hästar har fri tillgång på hö o det funkar då jag rider "hela tiden"! lycka till med din isis!

Så, nu har jag gjort en foderstat åt henne.
ca 4kg hö och ca 2 kg hösilage
½ kg havre
4dl krafft protein
1dl blå mineraler
5dl uppblött betfor

Ca/P kvoten hamnade på 1,4
MJ/smrb kvoten på 6,5

Håller på och vänjer henne nu, så nu är hon rätt oenergisk eller vad man ska säga... seg :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 550
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: Wera
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 474
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar