Super starkt tyg eller ett täcke utan bogspännen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag måste hitta en lösning på min hästs täckes problem.
Han drar själv i sina täcken fram till, eller snarare bara ute täcket, i boxen låter han termot vara.

Så nu är min plan att hitta ett sånt där täcke som man trär över huvudet, alltså utan några bogspännen då det är där den svagaste länken på täcket ligger.

Eller så tänker jag försöka få till ett eget sånt täcke. Tanken är då att ta hans bucas täcke och sy ihop framtill först o främst, sen stärka framsidan med ett starkt tyg. Det tygstycket ska då fästas uppe vid manken sen ska det vara en massa sömmar som håller det på plats och fördelar trycket som blir av hans dragande. Den sista detajen som förhoppningsvis gör täcket ännu lite mer hållbart är ett väldigt väldigt brett kantband, så brett att han inte kan nappa åt sej övrekanten av kantbandet och hänga i. För utan kantband är riksen att han delar tyget i två delar om hans hagkompisar hjälper till att dra.

Men frågan är bara vad för tyg som är super starkt?
Jag själv har funderat på sånt tyg dom syr båtkapell av men jag har ingen stor erfarenhet av tyger alls. Så jag hoppas på några smarta tankar tips och ideér från er.

Sv: Super starkt tyg eller ett täcke utan bogspännen

boett har, dom jag har sett av deras täcken är SUPER kvalité.

kleta på tabasko där han brukar bita i täcket... han gör troligtvis inte om det efter det :angel:

Haklapp? Funkade fint på min täckesätare...

Håller med! Absolut enklaste och smidigaste lösningen!

KL:
Tabasco hjälper inte. Min häst älskade det och bet etter värre, samt även hans hagkompis :angel: - de hjälptes åt att klä av honom en vinter när de gick ihop.

KL:
Tabasco hjälper inte. Min häst älskade det och bet etter värre, samt även hans hagkompis :angel: - de hjälptes åt att klä av honom en vinter när de gick ihop.

:rofl:

finns ju värre saker än tabasco man kan prova också, ättika typ. finns ju även ett gäng olika no bite för hästar men det vet jag också flera hästar som slickat i sig :grin: :D

Köp ett bogskydd i stor storlek och trä över täcket :idea:

Tyvärr tror jag inte att det hjälper. Jag har (innan jag tog av täcket helt i hagen) haft på senap som jag blandat med chillipulver vitpeppar och lite no bite spray, har har det konstant i munnen iaf, även hans hagkopmisar......

Hade no bite cream förut på burk, den slickade han i när jag räckte fram den till honom:crazy:

Haklapp? Funkade fint på min täckesätare...

Haklapp har jag hört många säga och så ringde jag en hästbutik som sa att dom hade haklappar, så jag köpte en sådan osedd och kan säga att när jag fick hem den så åkte den in i ett skåp på en gång då han skulle ha gjort sej illa på den.
Den såg ungefär ut som en sådan där skopa man öser vatten med från båtar.

Så om du har några bilder på en haklapp vore det jätte kul att få se, jag kanske har en dålig modell av en sådan.

Crib halt kletade jag på min hästs täcken när hagkompisen bet på det... Funkade okej tills det regnade :cool:

Jag tänkte om du hade väldigt tjocka utetäcken så kanske han blir för varm om han nu leker o har sig. Har egna funderingar på varför min häst inte trivs med nuv stalltäcke, om det helt enkelt är för varmt för honom och han därför blir irriterad och försöker få av sig det.

Leta efter ett täcke med omlottknäppning fram. Då är det dubbelt där + att spännena knäpps på sidorna istället för fram. De sitter väldigt bra och kanske fungerar bättre för din häst?

Liknande trådar

A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka