Super smal/tanig unghäst!

R

RivvaIsTheBest

Min unghäst ( d-ponny ) är verkligen smal!
Hon har inte varit hos os så länge men jag r ändå orolig för henne, hon är 6 år, inte så mycket utbildad, men hon behöver ju "fett" för att kunna bygga upp sina muskler (som hon inte har)

Här kommer hennes foderstat
Hon får fri tillgång super mkt hö och ensilage ( Hon har inte några problem med att äta upp)
Jag vet inte riktigt vad vi ska ge för ngt kraftfoder, så hitills har hon fått 1 l Korn morgon+ kväll, samt ung 6 dl havrefri mix morgon+ kväll,

ngn som har tips på bra foder, som gör att hon går upp i vikt?

Sv: Super smal/tanig unghäst!

Har du analys på höet och ensilaget? Kanske är det låga värden där som gör att hon får i sig för lite näring.
Hur är hon smal? Har hon proteinbrist så är hon klen över rygg o rumpa.
Är hon avmaskad?
// Linda

Jag skulle ge lusern, så mycket som ponnyn ville äta om jag inte hade analys på höt.

HAr du dåliga värden på grovfodret så hjälper det inte att ge massor av det. Snarare kan det bli totaltfel. Oftast får man då begränsa givan vid dåliga värden. Ge lusern så säkerhetsställer du åtminstone den biten.

kolla mask och tänder, och det är antagligen dåliga värden i höet om den går på fri tillgång och inte får i sig allt... Har den tappat överlinjen så den behöver mer msukler så behöver den mer prtein och är den smal över revbenen behöver den mer hull= energirikt foder

Hin äter ju rätt mkt redan, så antingen har ni ett dåligt hö med låga värden eller så har hästen mask eller fel på tänderna eller något annat vajsing i kroppen. Om den inte är extremt rörlig och springer mkt i hagen, som mitt ena sto:)

Mat som kan vara bra: Krafft rehab, lucern+olja, olika färdigblandningar. Helst vill man ju veta hövärdena så vi lägger till rätt grejer.

Nu är det såhär att jag har bara haft henne i en dryg vecka...
Höet är bra! Nu får hon även ensilage...
Något annat förslag :confused:

Tänk på att det är viktigt att vänja hästen långsamt vid foderbyten.
Vad fick hon där hon var innan?

samma mat som hon får av oss, vi kollade upp det...
Men hon har faktiskt börjat gå upp i vikt:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 078
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: lomuxx
·
S
Foder & Strö Hej, jag hade blivit jätteglad om någon ville hjälpa mig med min foderstat. För 3 år sedan fick min nu 13 åriga halvblodshäst fång...
Svar
11
· Visningar
2 917
Senast: ameo
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 388
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka