Sulor på framhovarna

S

stallet

Hjälp..
Hovslagaren satte på sulor på framhovarna för att min hästs trakter är så dåliga. Tanken är att tillväxten skall främjas.
När jag tog in honom i går stapplade och gick han väldigt konstigt. Han haltade till på båda benen då och då. JAg red en sväng för och det blev inte bättre.
Jag får inte tag på hovslagaren. Har lite panik för vi skall på Johann Freidgirson kurs hela nästa vecka. Vad skall jag göra??
Är det någon som råkat ut för något liknande. Är han öm... eller har han problem att han fått en annan vinkel på hoven?? Behöver han bara vänja sig, eller vad??
Tacksam för kommentarer :bow: :bow: :bow:

Sv: Sulor på framhovarna

Red du en sväng trots att hästen haltade och stapplade ?!

I övrigt kan det vara sömstick eller egentligen vad som helst.Se till att få ut hovis ige,eller ring klinik.

Egentligen var det så at jag tyckte att han gick lite konstigt när jag tog in honom och det var först när jag satt upp och red iväg en bit som jag märkte att han haltade/stapplade till. Givetvis satt jag av
direkt!! Hovisen svarar inte ...åh, när man bäst behöver dem är de som bortblåsta

Satte han sulor på, så satte han förmodligen på dem under en sko. Sömtryck kan ibland uppstå, då kan hästen plötsligt börja halta efter ett par timmar - tom flera efter dagar.. Förslagsvis drar du av honom skor och sömmar så får hovslagaren göra om.

när jag skodde min häst med siliconsnösulor (låångt namn) så dagen efter så kunde hon inte gå! hon såg ut att ha korsledsförlamining bak och fång fram.. vet. stod helt förvirrad och fattade inte nått! slutkontentan på vet. besök osv. var att hon blev ömfotad och tyckte att det var konstigt med sulor (12år och aldrig haft snösulor) samt att hon överransträngde sig när hon fått på sig sulor/skor för att hon tyckte att det var konstigt att gå med detta. :) Vi får väl se hur det blir nu när det är dax igen.

Vad gjorde du? Vande hästen sig? Lät du sulorna sitta kvar?
Gick den rent sedan?
Jag kan tänka mig att det är exakt detta som hänt. I går gick han fruktansvärt konstigt. Idag tittade jag hur han rörde sig i paddocken. Skritten var helt OK, men han haltade i trav. Kan vara överansträngning??

Jag gjorde inte nått förutom att jag tog ut vet. samma dag som vi märkte att hon inte kunde gå. han tog blodprov och gav henne smärtstillande.. dagen efter kunde hon inte gå rent.. dagen efter det så kunde hon inte gå rent inne men springa i hagen gick bra.. osv.. sedan på 4el 5e dagen så var det helt borta. Jag lät sulorna sitta kvar.
sedan vid nästa skoning så var det inga som helst problem.. hade dock kontakt med min vet som stod stand bye för vår skull om det skulle vara nått. men vi får väl se nu när det blir dax igen. Men nu vet jag ialla fall vad det är för nått. :)
Har du funderat nått på hovböld eller någon annan hovskada? som de andra nämner sömstick osv.. har du fått tag i hovis?

Lycka till

Lade han tjärdrev mellan sulan och hoven?En del hästar tål inte det tryck som blir mot den egna hovens sula och kan därför få problem med detta.Speciellt problematiskt kan det bli om hästen är plattfotad.//Stally

Silikon är dessutom förkastligt.Om en häst har understucken trakt måste den verkas i botten så att hornrören lutar åt rätt håll,därefter gör man en svetsad kil på skon.Det går inte att spara sig till en bättre trakt.

Proceduren tar säkert en 4-5 skoningar.

Det hela går ut på att hornrören skall gå rakt mot marken och inte ge efter.

alltså, dåliga trakter vad menar du med det?
Stally kom med ett bra och informativt inlägg om understuckna trakter, men jag förstår i ärlighetens namn inte vad för slags problem med trakterna din häst kan ha om det skulle hjälpa med sulor? (Nu verkar det väl inte ha hjälpt någonting alls eftersom hästen din har ont, men det kan ju som sagt bero på sömtryck eller liknande)

Jag känner med dig, men jag skulle jaga rätt på hovis och ställa honom mot väggen. Alternativt hitta rätt på en annan.

Var det första dagen efter skoningen? Då skulle det ju kunna vara att han är verkad hårt och därför ömmar alternativt är sömstucken. När det gäller sulor har vi haft problem med att det kommit in lera under sulorna (trots tjärdrev). Den här leran har packats ihop och tryckt på hovsulan (som ju tanken var att skydda i mitt fall). Reaktionen har blivit rejäl ömhet och nästan fångliknande symptom.

Är din häst varm i hovarna och/eller har puls?

Tyvärr kan jag alldeles för lite om hovar och skoning utan litar på hovslagaren som är duktig. Jag måste utgår från att han vet vad han gör. Samtidigt väcktes ett behov hos mig att lära mig mer om hovar, skoning osv. :idea:
Vet inte om han la något tjärdrev. Jag fick tag på hovisen i går och han lovade åka och titta på hästen sent i går kväll. Han trodde att sulan tryckte på strålen eftersom just den hovens stråle var högre än den andra. Kan inte åka till stallet förrän efter lunch och kolla hur han går.
Rökkvi är plattfotad och ömfotad.... Trakterna och strålarna är dåliga. Sulorna skall trycka på trakt och stråle vid varje steg för att öka blodgenomströmningen och främja tillväxten. Hoppas bara att hovisen har rätt... Jag känner mig vilsen :eek:

jag har en häst som är jättelåg i trakterna. min hovslagare har valt att lägga bakvända skor fram på honom. det har blivit mycket bättre, men ja vet inte om det är det bästa man kan göra..../Nixon

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 538
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 536
Senast: Speedway
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka