Sulor igen

Lindsen

Trådstartare
Vad är det som avgör om man sätter på hästen en mjuk eller en hård sula?
Vad är för skillnad i funktion ?

Någon som vet?

Sv: Sulor igen

puttar tråden lite..

Om hästen är öm i sulorna och på hårt underlag, borde man inte ha en lite mjukare sula då? eller är det inte samma sak?

Ingen hovis i forumet som kan sprida lite ljus?

Om hästen är tunn och öm i sulan när det är hårt och fruset ute,så är nog en hård sula bäst,spec om det är fruset knöggel ute .
En mjuk sula ger ju inte samma skydd som en hård mot punkttryck från en tex sten eller fruset vasst knöggel.
Som stötdämpning mot hårt underlag spelar nog hård eller mjuk sula mindre roll,en sula är rätt fjuttig att ta upp stötar från hårt underlag egentligen.
Bättre då att undvika hårt underlag om hästen är känslig.;)
Eller använda andra lösningar.
En plastsula ger i sig ingen stötdämpning att lita på,utan enbart skydd mot elakt underlag som tex då vass sten o liknande.
En häst som kan slappna av mer när den är bekväm och slipper ömma sulor använder sin kropp och muskler,leder/ligament mer avslappnat,(hästen egna naturliga stötdämpning funkar då bättre;))
Om du fattar vad jag menar..:angel:

Tusen tack för ditt svar!!:bow:

Nu förstår jag lite bättre.

Det är knagglet som har gjort honom öm i sulorna och han går och trippar. Hovis kommer nästa vecka och slår på sulor, var bara lite nyfiken på hur man avgör valet av sula.
Jag undviker hårt underlag men tänkte att får han en hård sula så kanske det är som att gå på hårt underlag jämt? :crazy: Men det kanske inte är samma sak?
Hovis ville slå på hård sula.

Tusen tack!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 261
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka