Sulöm - ömfotad

P

ponnydamen

Vad göra?
Sko... jo men visst. Men finns det något mer man kan göra?
Och hur ska man tänka ifråga om själva hovvården? 2 el 4 skor? Något mer kanske?

Sv: Sulöm - ömfotad

är hästen öm på alla fyra ska du givetvis sko alla fyra. Min förra häst blev bara öm fram och gick således bara med framdojor.

jag skor numera alla 4 hovarna om det finns behov-annars inte alls. det pga. att min hovis talade om att om man bara framskor så belastar gärna hästen fram mer och avlastar bak, det i sig kan ju bli fel "hela vägen".

är hästen öm på alla fyra ska du givetvis sko alla fyra. Min förra häst blev bara öm fram och gick således bara med framdojor.

Ja jag är ingen expert men inväntar hovis som ju är det. Han får väl säga vad som blir bäst. Jag TROR att pålle är öm bak också.

Jag undrar lite om man kan förändra hoven så att sulan liksom kommer högre upp i framtiden. Om man kan, på sikt höja trakter mm på något vis så att det hela kanske inte behöver bli likadant igen.

jag skor numera alla 4 hovarna om det finns behov-annars inte alls. det pga. att min hovis talade om att om man bara framskor så belastar gärna hästen fram mer och avlastar bak, det i sig kan ju bli fel "hela vägen".

Mycket tänkvärt. Ska fråga hovis om detta för det vill man ju absolut inte, att den ska belasta mer fram för att avlasta bakbenen...

Tror jag läste något om att man kanske också kan sätta sulor men det kanske är ovanligt och ifall det är jättehemskt.

Hursomhelst när skorna väl är där, funkar det att rida som innan (läs; om hästen inte är öm)?

Det är sulan som blir öm- om den sliter för mkt på hovväggen.
Med skor kommer ju sulan bort från direkt tryck.

Det där med att bara sko fram är ju lite motsägelsefullt! Man strävar ju efter att få hästen att bära sig mer bak och ändå skor man bara fram!? Borde det inte vara självklart att man alltid skor bak med? Bara en tanke..... :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka