• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
E

Eem

Funderar på att införskaffa en sulkett.
Men finns det några nackdelar att köra i lopp med den?
För visst kan man väl det :confused:

MVH Eem

Nej jag kan bara se fördelar om man har en häst som behöver extra stöd av vagnen eller om man har en unghäst som är "lätt" i bakdelen. Finns inget bättre att köra i om manhar en häst som har lätt för att slå. Man sitter mer skyddad i en sulkett. Och ja det ÄR en tävlingsvagn.

Ja, visst kan du ha den i lopp.
Nackdelen är att eftersom den är längre så tar den mer plats. Det blir lite trångt i voltningen och det behövs större luckor för att komma ut tex. från innerspår.
Måste samtidigt få fråga:
en häst som behöver extra stöd av vagnen
Vad får den för stöd av sulketten som inte finns på en sulky? (bara undrar :crazy:)

Jag undrar också på vilket vis en sulkett ger extra stöd, tycker snarare det är tvärtom då en nackdel jag ser med vagnen är att det på de flesta inte är monterat sidostänger.

Vad bra! Har ett sto som är lätt i baken och det skulle kännas bättre att sätta upp en kusk bakom henne med en sulkett.

Sulketter är väl också bra för hästar som behöver mer plats i vagnen, har jag hört.

MVH Eem

Eftersom vagnen är smalare än en normal vagn (inga sidostänger) så får många hästar extra stöd i kurver m.m utan att du behöver trycka dem med sidostängerna som man gör i vanliga fall. Det är vad jag har upplevt i alla fall.

Visst kan man köra lopp i en sulkett. Hur gammal är hästen? Är det en unghäst slutar hon förmodligen att lätta i bakändan så småning om och då kanske det är bättre att låna vagn tills hon slutat?

Vår tvåårsmärr är alldeles för lätt i bakkärrarn och slår både gärna och ofta. Det går ju bra hemma då man kör i speedcart och sitter väl skyddat. Hon har slagit av 2 slagremmar hittills, hur hon nu lyckats med det :confused: . Dålig kvalitet på slagremmarna eller bra kvalite på sparkarna :D .

Då vi kör jobb på bana använder vi våran lättaste speedcart och då hon gick premielopp lånade vi en sulkett. Man får ju gå i garanti att köpa ny ifall hon slår sönder den :o . Vi kommer att låna en även då hon kvalar och jag hoppas att hon bättrar sig innan hon ska börja tävla på allvar. Jag har aldirg ens provat att sätta henne i sulky med risk för att göra det med livet som insats men jag tycker faktiskt att hon slår något mindre nu, inte sparkar ut utan mest studsar och hoppar..
mvh jesse

Skiljer det sig mellan olika märken då?

Min sulkett är precis lika bred som sulkyn. Í stort sett lika har det varit med dom jag lånat också, men det kanske skiljer sig mellan olika märken? Såvida du inte har en sådan där amerikansk modell förstås med smala skalmar. Vad har du för modell?

Jag använder en riktigt bred och grov läderslagrem från JC (Jonny Carlsson), den ska det mycket till innan den slås av. Den har heller inga ringar eller liknande ivägen så den går att spänna riktigt kort om det behövs. På många andra sitter det grova ringar på och dom blir ivägen så det inte går spänna ner hästen så hårt som det är nödvändigt. Ju mer luft det finns ju starkare häst, och det vill man ju inte med en häst som slår. Jag är mest rädd att hästen ska slå över skalmarna.

Damen ifråga är 5 år och dom här sparktendenserna har hon börjat med nu när hon har kommit i tävlingsform :(

Jag tror att det kan bara bra att investera i en sulkett.
Även om damen skulle sluta slå :d så får man nog användning för den förr eller senare på unghästen.

Sulketterna verkar inte vara lika dyra som sulkys, eller?

MVH Eem

Ja, jag använder så´n där skit från börjes men jag spänner den alltid hårt, så hårt det bara går, för finns det något värre än ifall de råkar sparka över skalmen då de har slagrem? Så det finns ju liksom "ingen luft att ta i emellan" men det är väl en kombination av dålig kvalitet på remmen och bra kvalitet på sparken :crazy: . Nåja, hon slår i alla fall mindre nu men har istället börjat resa sig :confused: :mad: . Du vet kärringar, vi är ett egendomligt släkte :smirk:
mvh jesse

Om du spänner den hårt provocerar du inte henne då att sparka mer? Liksom hon känner sig trängd och irriterad och sparkar för att visa vad hon tycker om det? Fast samtidigt har du kanske inte så mycket val för lyckas de få över ena benet på fel sida skalmen är det ju inte skoj.

Förresten är det någon här som provat att linda ett rep bakom hästen mellan skalmarna, såsom de beskriver i boken Nya champion?

jonte

Vår 2-års hingst, numera valack :smirk:, slog också en del "som ung". Vi tyckte att slaggjorden måste ha blivit väldigt uttöjd efter ett tag, eftersom den hängde så slappt fast den var spänd så hårt det gick (ja, från börjes, med stora ringar), tills vi upptäckte att speedcarten blivit alldeles böjd! Som tur var gick den böja tillbaka, med traktorhjälp, men jag tycker vagnen verkade lite klen, ska den verkligen inte tåla sånt?

Visst kan vissa bli provocerade av att slagremmen sitter hårt, men vissa tycker också att det inte är någon idé att slå heller när dom känner att det sitter åt. Men man har väl inte något val om man har en häst som slår rejält, då gäller det att skydda sig, hästen och utrustningen så gott det går, alltså spänner i alla fall jag slagremmen rätt rejält (det kan dock variera något mellan olika hästar).

Nja, en häst som gått med slagrem hela tiden blir knappast provocerad att slå för att den sitter rejält. Jag skulle aldrig spänna en slagrem jättehårt på en äldre häst som aldrig haft slagrem för då kan de ju slå av att det känns otäckt. Men så är fallet alltså inte nu.

Tyvärr är det ju också livsfarligt att sätta slagrem och inte dra den ordentligt. Det kan få katastrofala följder då de slår över skalmen. I sådana fall är det bättre att inte sätta någon alls anser jag.
mvh jesse

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama