suger luft !?!?!?!?!

F

fettenie

hej !

Jag har ett 6-årigt trakhenar sto som suger luft (enligt min tränare), ngt som jag aldrig har hört talas om innan :confused:
men enligt honom så syr man bara ngra stygn o sen är det fixat !!
Tkr de låter lite läskigt :S

läste lite om det o hittade ngt som kallas för "stosuspensoar" som man anv på travston som suger luft...

så min fråga är: kan man använda ngt liknande på en allroundhäst eller är den enda lösningen att sy ??

har även lte andra frågor:
- Om man syr ngra styg, kmr de då att påverka hästen ngt negativt?
- vad kostar det att sy ?

mkt tacksam för svar :)

Sv: suger luft !?!?!?!?!

har varit med om det en gång när jag var hos en travtränare.

Att sy ihop stoet med ett par stygn, hindrar henne att dra in luft och minskar risken att hon ska få infektioner i äggstockarna, det var vad jag fick förklarat för mig. Om stoet sedan ska ha föl, tar man givetvis bort stygnen :)

På det stoet påverkade det inte henne något negativt.
och vad det kostar vet jag inte riktigt, men det är ju en billigförsäkran om stoet slipper få någon infektion.

Och om det är en travhäst eller allroundhäst spelar nog ingen större roll, är ju bara lite vanligare att man gör det på travare :)

Senast ändrad av en moderator:

Min travarmärr är sydd och har varit det sedan hon klev av träning som 5-åring (idag 13 år). Att sy påverkar inget alls! De kan kissa som vanligt och är fullt normala.

Har ingen aning om vad det kostar, ring vet. och fråga. Kan inte vara någon större kostnad.

hej !

Jag har ett 6-årigt trakhenar sto som suger luft (enligt min tränare), ngt som jag aldrig har hört talas om innan :confused:
men enligt honom så syr man bara ngra stygn o sen är det fixat !!
Tkr de låter lite läskigt :S

läste lite om det o hittade ngt som kallas för "stosuspensoar" som man anv på travston som suger luft...

så min fråga är: kan man använda ngt liknande på en allroundhäst eller är den enda lösningen att sy ??

har även lte andra frågor:
- Om man syr ngra styg, kmr de då att påverka hästen ngt negativt?
- vad kostar det att sy ?

mkt tacksam för svar :)

En sto sus går nog inte att använda när du har sadel. Men det är inga problem med attsy igen. De får lite lugnande och bedövning sen efter det så syr dem. Stona brukar aldrig märka av det. Det kommer att vara lite ömt och så, såklart men det går över på någon dag.

Att ett sto suger luft gör ont för de och de kan inte alla ggr prestera maximalt. Det är alltså luft som de "drar in" och som sedan de släpper ut, som en fis:grin:.

När sedan du ev ska betäcka får man klippa upp, iaf vid fölning. Inte så trevligt o titta på, hm. Men det brukar heller inte vara några bekymmer. Det går alltså INTE att ta bort stygnen som jennie_havanna sa. För det växer ihop.

Är väl inte så jätte vanligt att de får infektioner pga att de inte sys, dessto vanligare är det dock att de suger luft.

Metoden kallas caslickoperation, men är inte en operation i vanlig benämning.

Lycka till!

tack alla för svaren :D

har 2 frågor kvar:
-kan man sy dom på plats eller måste man åka till en klinik?
-vad kostar det med en sån operation?

tacktack !

tack alla för svaren :D

har 2 frågor kvar:
-kan man sy dom på plats eller måste man åka till en klinik?
-vad kostar det med en sån operation?

tacktack !

Ring veterinären istället med dessa frågor så får du direkt exakta svar.

Liknande trådar

B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka