sugen oriental

axi

Trådstartare
Har en orientalflicka på drygt ett år. Tanken var att ta en kull innan sterilisering men hon har nu löpt 2ggr med en veckas mellanrum och står nu i valet och kvalet att sterilisera henne innan sambon skänker henne till plågsamma djurförsök,efter många nätter utan sömn. Problemet är nu att vi köpt en gård som vi renoverar alla dygnets leditga timmar och jag inte har tid med kattungar och uppfostring som det är nu.

Hur hade ni gjort? Hade ni väntat? Steriliserat? Gett p-piller...(vilket jag helst inte vill....) Hjälp mig!!

Sv: sugen oriental

P-piller.. men så kort tid som möjligt.... jag tror du ångrar dig om du kastrerar nu... Följ din dröm om kull om hon är lovande avelsmaterial? (annars kan jag ta henne :angel: hon får skrika hur mkt hon vill *visslar* )

haha.....tyvär är hon inte en jättetrevlig katt:( tyckte synd om henne när jag köpte henne både mamman, syskonen och hundvalparna var helt skräckslagna. det är också en anledning till att jag vil ta en kull, lite lugnare brukar de ju bli:)

men jodå hon är fin, bara vart på två utställningar men hon fick ex1 på båda. hon är från kärlekens.

jag är ju rädd att jag ångrar mig men samtidigt är jag rädd för alla biverkningar med p piller

Jag hade mina katter på p-piller ett år innan dom blev kastrater och det funkade kanon :) Veterinären sa att ett år brukar inte vara någon fara sen bör man överväga kastrering :) Min raskatt var totalt psykopatisk under sina första löp innan hon fick piller....

psykopatisk...jo tack, det kan man nog säga här med:crazy:
o detta skrikande, jag kan inte förstå hur hon orkar. 24timmar om dygnet, utan uppehåll. vad har du för katter?

Att dom blir lugnare efter en kull än nog mer en myt än regel. Inget du ska räkna med. Däremot brukar kastrering göra dom lugnare.

Tänk bara på att kat 4 raserna i regel är känsligare för p-piller och många honor/linjer tål dem inte utan får livmodersinflamation direkt.

Många löper också så starkt att de löper igenom pillrena och det är ännu farligare. Ska man ge piller så ska man ge en såpass stor dos att kattens löpbeteende helt undertryckt, man måste också se till att inte missa något piller! Min balineshona har fått p-piller i två intervaller och då får hon vart femte dag, det har funkat bra och inga som helst tendenser till löp. Men p-piller är alltid ett risktagande, man får vara väldigt uppmärksam.

Du får känna in själv hur du vill göra, men vill du ha en kull kan du redan börja leta hane så du ser vilka valmöjligheter du har. Tänk på att katterna ska vara testade mot Fiv och felv innan kullen.

jäkla myter. tänker dock inte avslöja det för sambon utan vidhålla att dom blir lugnare efter en kull:angel:

usch! nu vill jag INTE använda ppiller!

Kastrera katten då.
Eller lev med att hon löper och att hon ev kan få livmodersinflammation pga löpen...

Pest eller kolera.. :crazy:

Hur länge har ni tänkt renovera, en katt går ju dräktig en tid. ;)

Eller helt enklet avla på nästa katt när ni har tid, engagemang och kunskap. :laugh:

är nog renovering i ett år till....minst! gammalt torp utrivet til timmerväggarna...

jag kan leva med det men inte sambon och någon mer oriental blir det inte. till saken hör också att vi bor på landet nu och att hon har fått vara ute när vädret tillåter.

:rofl:
Ja det är otroligt mycket myter inblandade. Just att dom ska bli lugnare efter en kull är en myt som vandrat högt upp, en domare tyckte jag skulle ta en kull på min argbigga för att hon skulle lugna sig. Tyvärr hjälpte det inte, även om hon fick vackra och framförallt snälla barn. Och jag är förstås inte ensam om den erfarenheten.
Är hon nått som verkligen skulle kunna tillföra rasen nått så skulle jag nog ändå sätta henne på piller och vänta. Annars kanske kastrering är att föredra.
Läste nånstans att i USA använder man parande kastrerade (eller om dom kanske är steriliserade?) hanar eller tops om man är fingerfärdig och försätter honorna i skendräktighet för att slippa löp och piller. Men hur det funkar och hur pass vanligt det är over there vet jag inte.

Varför skaffa kattungar på en katt när hon inte har vidare bra psyke?
Bara för att det är en raskatt och den ser fin ut tycker inte jag är skäl nog.
Om jag vore du skulle jag kastrera.
Är hon testad för olika sjukdomar/kroppsfel också? Det tycker jag man ska göra på alla katter innan dem går i avel.
Såg nu att ni skulle renovera i ett år till, som du säger blir det svårt att ha tid och ork att sköta en kull med kattungar (om man är seriös då).
Jag tycker kastrering låter absolut bäst för katten, din sambo och dig. :)

Senast ändrad:

haha.....tyvär är hon inte en jättetrevlig katt:( tyckte synd om henne när jag köpte henne både mamman, syskonen och hundvalparna var helt skräckslagna. det är också en anledning till att jag vil ta en kull, lite lugnare brukar de ju bli:)

men jodå hon är fin, bara vart på två utställningar men hon fick ex1 på båda. hon är från kärlekens.

jag är ju rädd att jag ångrar mig men samtidigt är jag rädd för alla biverkningar med p piller

Här har du nog egentligen svaret på din fråga. "Hon är inte en jättetrevlig katt."

Raskattavel handlar ju inte bara om snygga och fysiskt friska katter, de ska vara trevliga också. Det är skittråkigt att rata en katt snygg och frisk katt från avel (vet av egen erfarenhet), men temperamentet är superviktigt. Skulle du själv köpa en kattunge efter en honkatt som enligt ägaren inte är sådär jättetrevlig?

Min erfarenhet är att man får samma katt efter en kull som man hade innan kullen. Mina honor har då iaf inte förändrats till temperament och sätt.

ja så kan man ju också undvika löp:crazy: vet dock inte om jag är väldigt intresserad av det heller och inget jag skulle försöka testa på själv bara för att prova. kan nog bli väldigt fel om jag skulle va där o pillar och litar inte på andra heller när det gäller min stackars katt;)

problemet med Pio är att uppfödarn inte brydde sig om katterna utan avlade för skojs skull för utställning och kanske lite för att få in en slant (fast att5 det inte lär bli mycket kvar efter reg vacc o märkning). tror att hon hade fått väldigt fina ungar om man bara la ner lite tid på dem hon är väldigt rastypisk och jag tror att det hade kunnat bli riktigt bra med rätt hane.

för att jag tror att kattungarna hade blivit trevliga med tid och uppfostran, vilket alla ungar behöver men som inte hon fått och därför kan va lättskrämd. men jättebra med olika åsikter:laugh:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej kära kattvänner! Jag är ingen katt-människa, men har på uppdrag av min mor gett mig in i det här med kattavel. Hon har en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka