*sucka* nu vill hon inte äta hö....

J

janta

Mitt taniga vbl som jag äntligen börjat skymta fett bland revbenen på har sakta börjat äta mindre å mindre hö per dag. Hon har (i princip) fri tillgång på det. Kraftfodret har ju sakta ökat så jag funderar på om det är därför hon inte äter, för att hon helt enkelt inte orkar. Hon är inte hungrig när maten serveras. Hon har inga bekymmer att tugga och tappar aldrig mat ur munnen, givetvis ska jag se till att tänderna blir kollade. Jag har gett henne lusern pellets just därför att hacket blev så mkt volym att jag misstänkte att det inte fanns tillräckligt med rum för höet. Men nu undrar jag om det inte är bättre att ge hack iallafall så hon får i sig tillräcklig mängd grovfoder för magens skull. Vad luddigt det blev.
 
Har också en mkt kräsen häst. Ger hö, lusern hack, och hippo alfa. Alfan är faktiskt mycket bra, och tydligen ganska smaklig. :)
Men kolla först tänderna. När min åt som sämst hade han en tand som växte rakt in i kinden på honom. :( Sen fick han tillbaka aptiten, även om han är kräsen om sin mat... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 403
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 493
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 585
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp