Suck - mal igen!

fejko

Trådstartare
Malen har varit och tuggat på min fina ylleklänning från Rodebjer :cry:. Är det någon ide att laga eller är det bara att slänga? Har tvättat klänningen men gissar att man kanske bör lägga den i frysen också för att bli av med eventuella malrester. Kan de sprida sig från plagg till plagg eller är det bara flygande malar som sprider "smittan"? Larver gissar jag att det är, men jag har aldrig sett några.

Kan man inte använda Ultra Shield :devil: ?

Hejsan! Tråkigt med din klänning. Hoppas det går att laga.
Ultrashield är nog ingen dum idé ändå. Jag fick ett år invasion av långsamma flygmyror på toaletten. Det var typ 300-500st till slut, så jäkla äckligt.:eek::yuck: Iaf så sprayade Ultrashield och alla dog, verkligen alla. På.... 30 s . De har aldrig kommit tillbaka. :D Det är permitrin i US och det används bland annat impregnerat i försvarets uniform för ökentjänst.

Är du säker på att det inte är Pälsängrar? De behandlar man ju på lite annat sätt men de är väldigt elaka på framförallt favoritkläder :banghead:

@Amanda_F
Hur hanterar man pälsängrar?
Man städar ur hela garderoben. Tvättar det som går (de gillar hudrester), fryser det som inte kan tvättas. Sen ser du till att täta alla ingångar till där du förvarar kläder, de gillar gamla sekelskifteshus och så där de kan krypa i springor och gömma sig. Jag brukar spraya med radarspray också. Det sägs att de inte gillar cederträ så jag har massa små cederträbitar i min garderob och i väskor och sånt där de gillar att vara.

Bor du i bostadsrätt kan du ringa Anticimex också, skadedjur ingår i Brf:s försäkring. Det kan ingå i din hemförsäkring annars också, men det har jag ingen koll på tyvärr.

@Amanda_F
De kläder som blivit angripna har hängt på trappräcket alltså inte varit inlagda i något skåp. Skåpet har jag dessutom preparerat med cederträolja (på inrådan av någon bukefalist). Huset är ett gammalt torp på landet. Jag har dessutom sett mal flyga omkring, undras om de kommer in med veden?

@Mearas
Ska testa Ultra Shield!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka