*suck* Hur ska jag göra nu då???

Z

zazzabella

Jag hade räknat in fosforbalans i mina foderstater och tyckte att jag fick till dom bra, då det passar in bäst. MEN jag har jagat efter det en hel evighet, Granngården, Eko, mindre foderbutik, fast det är ju INGEN som har det hemma och om dom kan ta hem det så tar det en hel MÅNAD innan jag kan få det!! :( Jag blir så less, så mina foderstater är inte alls bra nu. :( Är det någon som kan hjälpa mej att få ordning på foderstaterna, så att det inte blir en massa överskott och så?? Snälla.. ;)


Såhär ser foderstaterna ut idag:

480 kg häst - konvalecent - svårfödd - lite under normalhull
10 kg hö
1 kg halm
700 gr lusern hack
300 gr vetekli
200 gr melass
75 gr miner grön

MJ 87
Smrp/MJ 6.3
Ca 43 :(
P 26
Ca/P 1.6
Mg 18 :(
Ca/Mg 2.4 :(


Ponny - inget arbete - lättfödd - fet
4.5 kg hö
0.5 kg halm
300 gr lusern hack
55 gr miner grön

MJ 37
Smrp/MJ 6
Ca 21 :(
P 11
Ca/P 1.8
Mg 9 :(
Ca/Mg 2.3 :(


Och så hövärderna:
Ts 84%
7.1 MJ
43 Smrp
2.4 Ca
1.7 P
1.0 Mg


Mvh Bella - som hoppas på att någon vänlig själv kan lösa hennes problem!! :bow: ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Visst var det du som inte ville ge din häst pellets? *glömsk*

Jag har räknat lite, men det är förstås du som vet bäst vad du vill ge din häst, det här är bara lite input.

stora:
10 kg hö
1 kg halm
0,5 kg lucern
0,5 kg hippo müsli
0,3 kg kli (ca 1 liter)
50 g hippo mineral avel

88 Mj
smb rp/MJ: 6,4
ca: 45
p: 28
mg: 17
ca/p: 1,6
ca/mg: 2,6

eller, om det klarar att äta tillräckligt med hö:

fri tillgång på hö (har räknat på 12 kg men det funkar om hon äter mer också)
0,3 kg kli
75 g hippo mineral avel

88 MJ
6,4 g smb rp/MJ
ca: 45
p: 30
mg: 18
ca/p: 1,5
ca/mg: 2,4

lilla:
5 kg hö
0,15 kg kli (ca 0,5 liter)
30 g hippo mineral avel

37 MJ
6,2 g smb rp/MJ
ca: 17
p: 12
mg: 7
ca/p: 1,4
ca/mg: 2,3

Jag skulle ge lite extra vitaminer, ffa e-vitamin men det är väl olika vad folk tycker i den frågan. :smirk:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Hade de inte fosforbalans på Fängsjö??
Vad dåligt isf, det var ju attan bara en vecka sedan vi var där och köpte! Han kanske bara tog hem EN hink, altså den vi köpte??
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Japp, det stämmer, vill helst inte ge pellets.. :smirk:

Tack för hjälpen!! :) Men jag fick lite andra siffror än dej och bättre dessutom. :D

stora:
10 kg hö
1 kg halm
0,5 kg hippo lusern
0,5 kg hippo müsli
0,3 kg vetekli
50 g hippo mineral avel

89 Mj
smb rp/MJ: 6,3
ca: 45
p: 28
mg: 16
ca/p: 1,6
ca/mg: 2,8

Fri tillgång är nog inte så bra, då denna konvalecenten går med ponnyn i hagen, annars hade jag gärna gjort det. ;) För ponnyn har väldigt lätt för att bli fet. :D Vett i tusan heller om hon hade ätit mer än 10 kg hö, då det alltid finns kvar hö i boxen på morgonen och det ligger alltid hö kvar i hagen när dom tas in. Fast sen är hon lite kinkig också och ska inte äta dom mindre stråna som ligger på marken, utan höet ska "fluffas" upp som ett berg. :D

lilla:
4.5 kg hö
0.5 kg halm
0.2 kg hippo lusern
35 g hippo mineral avel

36.5 MJ
smb rp/MJ: 6
ca: 20
p: 11
mg: 7
ca/p: 1,8
ca/mg: 2,9

Lite halm måste räknas med i foderstaten, då hon står på det i boxen och jag lovar att ett och annat strå slinker ner. ;)

Jag kan ju lägga på lite chevinal plus (50/25ml??) på foderstaterna. För det har jag en 5 liters dunk hemma. :) Även basic e, men det är väl onödigt att ge med denna foderstaten!!??

Jag tror att jag "tar" dessa foderstater, dom verkar bra.. :)
Vad tror du om dom???

Men nu till det roliga.. :smirk:
Vet du vad hippo lusern, hippo müsli, hippo mineral avel kostar??
Vore bra att veta, så jag kan räkna ut hur mycket jag måste lägga ner på foderkostnader. ;)


Mvh Bella - tacksam för att få hjälp!!! :bow:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Nepp, verkar som om det är många som behöver fosforbalans i år!!
Men jag ska nog "få till" foderstaterna ändå. :)


Mvh Bella :smirk:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Nä det verkar inte bättre.. :smirk:
Det är nog ute med fosfor i år ;)
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Så är det nog. ;)

Du som verkar ha lite koll på foder.
Du vet inte ungefärliga priser och hur mycket det är i varje säck/hink på följande produkter:

Hippo lusern
Hippo müsli bas
Hippo mineral avel


Mvh Bella :smirk:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

zazzabella skrev:
Jag hade räknat in fosforbalans i mina foderstater och tyckte att jag fick till dom bra, då det passar in bäst. MEN jag har jagat efter det en hel evighet, Granngården, Eko, mindre foderbutik, fast det är ju INGEN som har det hemma och om dom kan ta hem det så tar det en hel MÅNAD innan jag kan få det!!
Min första tanke var: vilken fruktansvärt dålig service!!! Jag bad min lokala hästsportbutik (tr*vsh*pen i M*nt*rp) ta hem fosforbalans och det tog bara två dagar... Anledningen till att det inte redan fanns i sortimentet var att C inte tänkt på att det finns ponnier som inte äter havre.

Att jag behöver fosforbalans i år beror på att det är lågt fosfor i höet, bara 0,8 jämfört med runt 2 i vanliga fall. I och för sig får mina två ponnier, en A och en D, aldrig havre annars heller. De är så lagom pigga och framåt på Fibergi låg.
//marti
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Jo, det är det verkligen. Endel "kunde inte" ta hem det, och dom som kunde sa att dom inte kunde ta hem förrens om en månad, då dom måste beställa mer produkter samtidigt och det skulle dom inte göra förrens om en månad. Så.. Blir till att fundera ut något annat! Jag har ju också lågt fosfor i höet i år. Tur att du har så bra service!! :)


Mvh Bella
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Jag har funderat lite till på mina foderstater och suttit och klurat vilket som antagligen blir bäst och billigast i mitt läge just nu.

Jag kom fram till:

stora:
10 kg hö
1 kg halm
1 kg lusern
300 gr vetekli
60 gr miner grön
50 ml chevinal plus

88 MJ
Smrp/MJ 6.5
Ca/P 1.7
Ca/Mg 2.7


lilla:
4.5 kg hö
0.5 kg halm
100 gr lusern
200 gr vetekli
15 gr miner grön
25 ml chevinal plus

37.5 MJ
Smrp/MJ 6
Ca/P 1.3
Ca/Mg 2.5 :crazy: Är det ok att det är lite under 2.7???? Eller hur kan jag göra för att få till den????

Vad tror ni om dessa foderstaterna, är dom okej??

Mvh Bella :smirk:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Mitt Granngården tog hem Fosforbalans på några dagar när jag bad om det, det är ju ändå en leverantör till dem som saluför det: http://www.eclipsebiofarmab.se/
Numer ingår det i deras vanliga sortiment och dom har det hemma som standard :)
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Jag blir så sur på det där att vissa Granngårdenbutiker verkar vara otroligt icke servicemedvetna. Jag är in 'stup i kvarten' på den lokala Granngården och ber dem ta hem grejer och det tar max två veckor, och då är det för de precis beställt från företaget i fråga. Dock har de t ex när jag skulle ha PG-plåtar och plattor så la de in en enskild snabborder som skickades separat (utan extra kostnad för mig).

Synd att frakten skulle gå på lika mkt som hinken i sig annars kunde jag ju köpt ochs kickat ner en hink fosforbalans.
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Tillägg, det går att köpa fosforbalans online, men då åker du ju på en frakt. Men det tar ju kortare tid än en månad..
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Men för min butik tog det bara några dagar för att få hem det - och resultatet är att det alltid finns i hyllorna numer vilket är grymt lämpligt!
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

ang skrev:
Men för min butik tog det bara några dagar för att få hem det - och resultatet är att det alltid finns i hyllorna numer vilket är grymt lämpligt!

Samma här, det får en permanent plats i hyllan , när de tar hem, även om bara jag beställt, så tar de hem 4-5 frp av vad det nu är, så det finns sen. Och av någon mystisk anledning så tar de hem fem burkar, och jag köper en, så är man där två veckor senare är det inte fyra burkar kvar på hyllan =)
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

:) Det va snällt. Men du har nog rätt att frakten blir lite väl dyr!! :smirk: Men vet du vart man kan köpa det online då?? Pm:a sidan om du vet, så dom inte blir sura att man skriver det här. :angel:

Jag KAN åka till en annan stad/by som jag har ringt och frågat och dom hade det hemma. Dock är det 6 mil dit, så det blir 12 mil t&r och där blir det kanske 120 spänn i bensinkostnaderna. :crazy: Så jag vett i tusan om det "är värt" det, att "bara åka dit för det". Men IBLAND åker min kompis dit, hoppas hon ska det snart!! :) Annars får jag nog vänta en månad innan dom får hem.

Så jag undrar om jag kan ha ovanstående foderstater som dom är så länge, med miner grön?? Eller blir det helt...??

Vad bra ni har det, bra service!!! :smirk:

Mvh Bella - avundsjuk :smirk:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Såvida det inte är slut hos leverantören så ska din Granngården butik få hem det på ett par dagar. Och just nu är det inte slut!
Gå på dem igen och om de inte vill ta hem det så klaga på den försäljaren hos butikschefen.Tyvärr har vissa butiker problem med icke serviceintresserad personal! Ibland är det synd att de inte får akseda butikspersonal pga det! :mad:
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Alexandra_W skrev:
Samma här, det får en permanent plats i hyllan , när de tar hem, även om bara jag beställt, så tar de hem 4-5 frp av vad det nu är, så det finns sen. Och av någon mystisk anledning så tar de hem fem burkar, och jag köper en, så är man där två veckor senare är det inte fyra burkar kvar på hyllan =)
Hade tur då för dom bara tog fram en burk bakom kassan!!
 
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

En säck Hippo Lusern innehåller 30 kg (pellets).
Musli Bas har jag för mig att det är 20 kg, vet inte om det är ändrat.
Mineral Avel finns i säck 25 kg och hink 10 kg.

Kostnader:
Hippo Lusern ca 130 kr
Hippo Musli ca 159 kr
Mineral Avel hink ca 165 kr
Mineral Avel säck ca 215 kr


Också lite allmänt gnäll :D
När jag var inne på Granngården och frågade efter Fosforbalans, började hon direkt gnöla om att det kan vara farligt att ge för mycket fosfor, och rekommendera en massa annat mineralfoder i stället.. "Det är inget man ger bara sådär" sa hon rätt i ansiktet på mig..
Tog ett tag innan jag kunde tröcka in i hennes huvud att jag har analyserat hö och jag VET att jag bara behöver fosfor och inget annat!! :smirk:
Ta hem det kunde hon visst inte heller.. :mad:
Koko det ekar i huvudet?? ;)

Jag hade antagligen tur som hittade den där ensamma lilla hinken hos F, han hade för övrigt inget pris på den så vi har inte betalat den än.. (2 veckor sedan vi hämtade den). Ja hur är det med servicen i Halmstads foderbutiker egentligen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *suck* Hur ska jag göra nu då???

Här påstod dom att dom precis hade tagit hem en leverans förra veckan, och därför var vi tvugna att vänta till nästa leverans som skulle komma om ca 3 veckor.
Fick veta att de inte heller tog hem förrän det var större efterfrågan på produkten.
:devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 234
Foder & Strö Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp