Suck, förbaskade eksem/mugg - lite tips sökes.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir snart mentalsjuk på valackens konstiga 'eksem' alt mugg (infekterade eksem är diagnosen från vet) på ena bakbenet. Det bara vägrar ge sig eller ens bli bättre, snart kommer jag ta det personligt :devil:

Hursom, det är ju bara behandla vidare, den delen är ju inget att göra åt. (Det är provtaget och odlat så rätt behandling är insatt.)

Men jag skulle behöva lite smarta tips på hur man kan skydda det UTAN att behöva lägga deluxe bomullsbandage. Känns som det gärna blir lite fuktigt under.

Det värsta sitter precis på ena ballen, precis ovanför kronranden. UNDERBART ställe att bandagera - verkligen.

Hitills har jag ju polstrat med bomull, och sen har jag virat vetrap som en lite mupp över halva hoven, inklusive på undersidan i bakkant för att få det att sitta. Men nästan hopplöst att inte få det att kasa upp. Än är det ingen fara då det är torrt, men när leran kommer kan det bli kul. Nattetid vill det ju dessutom fastna spån.

Och jag har försökt klura in absurdum på hur man på något annat sätt ska kunna skydda området, men alla mina ideer faller platt liksom. En sjuksko som går upp över kotan blir ju för tätt det med, dessutom så de jag sett de 'spänns' kring karleden, och det går inte.

Klurat på om han kan få låna en easyboot av fbldonnan, men då kan det ju komma in en massa guck ovanifrån. Möjligen om man kan linda OCH ha den då men det känns som ett ganska tveksamt projekt att ro iland.

Galoppbandage fungerar ju inne i boxen (förutom att jag behöver tre armar för att lägga ett då..), men ute kommer jag ju inte undan polstringen ändå om det är blött.

Jag blir knäpp helt enkelt, och är snart inne på att helt sonika amputera benet strax ovanför kotan :devil:

Sv: Suck, förbaskade eksem/mugg - lite tips sökes.

Har du provat att ha silvertejp eller dyl runt hoven så det inte kasar upp? Jag gjorde så nån gång att jag bandagerade nästan till marknivå - över hoven alltså. Sedan på med silvertejp under och runt hoven. Sedan en längd silvertejp en bit upp på bandaget - för att det ska sitta fast.
Äh, vad svårt det är att förklara. Ibland är bara silvertejp bra.

Sv: Suck, förbaskade eksem/mugg - lite tips sökes.

När min häst hade misstänkt hovböld fick jag en "hovpåse" av vetrinären, det kanske kunde fungera? Om jag minns rätt spändes den i karleden men den är ju mycket längre så det finns kanske möjlighet att sätta fast den längre upp?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka