Suck! Ännu en sparkskada

Speedway

Trådstartare
Min häst fick en spark på ena bakknäet i höstas och har nyligen tillfrisknat. Började sätta igång honom för två veckor sedan och vad händer? Jo, idag han har fått en ny spark men denna gången på fram/utsidan av vänster skenben. Hittade honom i hagen med blodet rinnande ner för benet, tog in honom och sköljde rent och insåg att det bara var att ringa vet. Behövde tack och lov inte sys men nu är det full medicinering med penicilin och finadyne i en vecka.

Jag har alltid förespråkat att hästar ska gå ihop men nu börjar jag bli tveksam. Känns inte som att det är värt alla skador. Vad händer nästa gång? Benet avsparkat?
Hade min häst i egen hage ett tag under förra konvalecensen och han tycker verkligen inte om att stå själv. Vad gör man?

Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden men lite pepp kanske? Några bra tips? Sy en helvadderad dräkt och svepa in honom i?

Sv: Suck! Ännu en sparkskada

Fy vad tråkigt!

Det finns ingen möjlighet att dela in hästarna i grupper om två och två? Så det blir lite lugnare? Annars hade jag nog försökt vänja honom vid att gå ensam, eller alternativt skaffa en shettis som sällskap. Sårskador är inget kul, det kan ju gå illa!

Som du säger tror jag att det skulle gå bättre om han bara gick med en annan häst men tyvärr har vi tre hästar i stallet just nu. Det är lite svårare att dela så att det går jämnt ut :D. Hagar finns det dock gott om så hade vi haft en häst till så hade det varit perfekt.

Nu får han ju gå själv i sjukhage ett tag eftersom han ska hålla sig i stillhet.
Det största problemet är väl att han blir så stressad när han går själv även om han ser dom andra hästarna. Dessutom blir han sjåpig, tittig och allmänt jobbig att leda till och från hagen. Jag har inget problem med det men det är oftast inte jag som sköter in- och utsläpp. Stallägarna är så snälla så dom klagar inte men jag märker att dom inte tycker det är så kul att ha 632kg häst på 172cm dansandes omkring sig.

En liten ljusning finns det och det är att det troligen kommer en till häst fram till våren/sommaren.

Några bra tips? Sy en helvadderad dräkt och svepa in honom i?

:D Ja, en sån dräkt skulle jag behöva till min häst också.... Det är såååå trist med sparkskador, jag vet. Kan ju berätta hur det gick för min häst som jag nyss hade köpt, ett halvblodssto på 14 månader, jag köpte henne i juni så hon fick gå på bete med två andra ett-åriga varmblodsston, perfekt tyckte jag! ;), jo jo... hon fick efter 10 dagars bete (då hade jag ägt henne i två veckor...) en kraftig spark på bakknäet, det resulterade i en spricka i knäled och lårben :eek: så resten av den sommaren fick hon stå inne i boxen, sedan gå i liten rasthage, hon var helt galen att hantera, hon slet sig lite då och då så hon bröt upp skadan igen flera gånger, summan av det hela, hon blev aldrig bra, kronisk knäledsinflammation, hon är idag 19 år och har varit promenadhäst hela livet, men hon har fått några fina föl i alla fall! Fast nu ska hon inte få några fler, för knäet/benet blir bara värre ju äldre hon blir.

Tja så mycket till pepp kanske det inte var, men jag tror ändå att man ska låta hästarna gå ihop, jag har idag fyra hästar och de går tillsammans.
För det mesta går det bra med sparkskador i alla fall.... ;)

Sen en häst hos mig fick just benet avsparkat är jag grymt försiktig. Just nu går de i 2 grupper där de är 2 i varje och det funkar utmärkt. Hade min ena fallit bort av någon anledning hade den andra fått gå själv tillfälligt, det blir för mycket tjaffs annars.

För 2 vintrar sen fick jag hem ett sto som jag hade tänkt behålla, enligt ägaren underbar i grupp, hon hade aldrig orsakat problem. Hon gick själv nån vecka, när jag sen släppte ihop henne med mina 2 barbarer fick jag jaga som en tok för att försöka dela på dem, alla 3 sparkade besinningslöst runt sig och min ena fick ett stort sår i karleden. Så hon fick åka hem igen efter ett nytt försök nån månad senare, det gick verkligen inte.

Men, mitt allmänna tips om det inte uppstår i lek är att ge i stort sett fri tillgång på mat i hagen. Mina 2 damer kan absolut inte gå med andra hästar om det inte finns gott om mat, då blir det gruff direkt. Kanske det kan vara nåt att testa?

Sen en häst hos mig fick just benet avsparkat är jag grymt försiktig. Just nu går de i 2 grupper där de är 2 i varje och det funkar utmärkt. Hade min ena fallit bort av någon anledning hade den andra fått gå själv tillfälligt, det blir för mycket tjaffs annars.

Jo, det är ju lite så jag tänker också. Jag tar tusen gånger hellre en taggad häst än ett avsparkat ben.

Men, mitt allmänna tips om det inte uppstår i lek är att ge i stort sett fri tillgång på mat i hagen. Mina 2 damer kan absolut inte gå med andra hästar om det inte finns gott om mat, då blir det gruff direkt. Kanske det kan vara nåt att testa?

Dom leker mycket i vanliga fall men just nu står dom mest och småsurar i närheten av grinden pga all snö. Det är stor skillnad på hur det var när det var lite mindre snö. Då sysselsatte dom sig mellan utfodringstillfällena med att gå och gräva och pilla lite.
Tyvärr är fri tillgång inte aktuellt då en av hästarna är extremt lättfödd men vi fodrar två gånger på dagen istället för en för att dom inte ska stå utan mat för länge.
Nåväl, jag ska diskutera lite med stallägaren och de andra hästägarna så får vi se hur vi löser det hela. Jag har ju förmånen att ha vettiga människor i stallet och det är jag tacksam för.

När är det det blir bråk/gruff i hagen, vet du det?

Alltså är det vid fodring eller är det 'lite nu och då' etc? Vet du VILKEN häst som gruffar med din, och vem som börjar? Eller är det 'allmänt krig och kaos'?

Om det är vid fodring, så skulle jag faktiskt ha min ensam sålänge om jag vore dig, tills det finns mer mat i hagen eller kan ges mer mat, så de slutar gruffa. (Eftersom ni inte kan ge mer).

Vem äger de andra hästarna? Kan inte den lättfödda gå själv och få mindre mat och de andra två gå ihop och få lite mer?

Jag är benhård på att bråkstakar åker ut. Jag har ju haft 2 - 3 egna, och är där noga med att de fungerar ihop. Har dock haft sådan tur att jag har rätt snälla, vettiga hästar, men vill helst ha nya på prov för att se så de funkar ihop. Ev inhyrda hästar så om någon av mina bråkar skulle jag ta bort min bråkstake så länge och säga upp inhyrningen, är det inhyrd/inlånad som bråkar så åker den obönhörligen i arresten och får gå själv.

Dock finns det ju slamkryparsituationen, har ju en sån nu. L kan vara ett hår av hin vid fodring och hota hårt. Problemet sitter i just begränsad mat, han är HUNGRIG och irriterad och blir lite 'besatt' av att ingen ska ta HANS mat. Dock så nöjer han sig med att hota, och hans kompis är klok och tålmodig och bara himlar med ögonen och tar en annan hög. I övrigt är de helt sams. Så de får gå ihop. Hade det varit värre vid fodring, om min L skulle slå mot kompisen, då hade jag sett till att separera dem vid fodringar helt enkelt.

Så, tycker absolut ngt måste göras, men vad beror ju lite på vad det är som egentligen händer och när och vem som sas 'börjar/är orsaken'. Men funkar inget annat, så ha honom ensam, och hoppas den nya hästen kommer.

När är det det blir bråk/gruff i hagen, vet du det?

Alltså är det vid fodring eller är det 'lite nu och då' etc? Vet du VILKEN häst som gruffar med din, och vem som börjar? Eller är det 'allmänt krig och kaos'?

Om det är vid fodring, så skulle jag faktiskt ha min ensam sålänge om jag vore dig, tills det finns mer mat i hagen eller kan ges mer mat, så de slutar gruffa. (Eftersom ni inte kan ge mer).

Vem äger de andra hästarna? Kan inte den lättfödda gå själv och få mindre mat och de andra två gå ihop och få lite mer?

Lättfödingen är stallägarens och den andra hästen är inackorderad liksom min. Det är alltså olika ägare till alla tre hästarna.

Jag upplever dom som ganska lugna vid utfodring och under tiden dom äter. Lättfödingen är högst i rang och föser bort dom andra två men det brukar gå ganska odramatiskt tillväga. Det finns alltid en höhög mer än vad det finns hästar fast min och häst nr 3 står gärna och äter i samma hög.

Buset och bråket är mer förekommande mellan fodringarna så längre ättid hade definitivt varit att föredra. Sen är dom nog lika goda kålsupare allihop när det gäller att gruffa och retas och min är inget undantag.

Ah, då är det ju värre. Slänga in små träd i hagen kanske, att gnaga på? Det gör jag med mina just nu för jag vill den ena ska vara så still som möjligt även ute. De är iofs två matgamar vars huvudintresse är att äääta. Men med inslängda små slyträd så står de och gnager på dem hela dagarna mellan fodringarna och vilan. Faktum är att de inte ens rör sig längre upp i hagen. Normalt är de i hela hagen, och kommer i full karriär när det är fodring, från uppifrån andra delen av hagen, och är ganska 'livade' och busiga.

Men knapra sly är mer intressant, så de står där och knaprar, står och solar, rör sig litegrann, äter lunchen, står och knaprar etc.

Så om det är lugnt vid fodring, och skadorna blir vid lek, och de är lite mer laddade nu av snön kanske (iom att det var bättre innan snön), så kanske det kan hjälpa lite? Det kan ju den lättfödda äta med. Kräver ju dock att t ex stalläg har mark där man kan såga ner lämpliga småträd, och man får lägga in nya ganska ofta, är fascinerande hur fort det fullkomligt barkar av det man lägger in.

Usch det är tråkigt när det blir så här. Min fick en spark på framknät av en framhov. Skon skar av yttre tåsträckarsenan och punkterade knäleden. Det rann blod och ledvätska när jag tog han från hagen och han kunde inte sträcka fram hoven normalt. Operation, boxvila 4 - 5 veckor utan promenader och 1 - 2 v med korta promenader. Sedan månader av rehabilitering för att få tillbaka smidigheten i senan. Nu 1 1/2 år efter kan han nästan böja ihop benet helt.

Har haft fler mer och mindre akuta sparkskador och det är inte kul. Dem har haft stoooora gräshagar med sly, träd, fri hösilagetillgång och ändå händer det.

Nu står jag inackorderad med två av hästarna och den ena får gå själv ( han med knäskadan som oxå är lite småhingstig i beteendet) då han motar med min andra så hon till slut valde att ta staketet och fastnade i tråden och skar upp karleden. Ibland är det nog bäst att dem att gå själv. . . även om det tar emot då jag brukar anse att dem ska gå ihop mm.

Stoet kommer att gå ihop med en annan och förhoppningsvis fungerar det, hon har oxå en del hagkompisrelaterade skador efter bus o.s.v. Men valacken får inte gå ihop med någon med skor varken fram eller bak, många hästar reagerar rätt mycket på honom och han trissar gärna igång till lek och bus. Han är 3 år så i sommar kommer han att få gå med andra 2 och 3 åringar i stor hage och bara få vara häst i några månader.

Samvetet gnager men jag orkar inte med fler skador på honom. Hoppas det ordnar sig för dig.

Slänga in små träd i hagen kanske, att gnaga på?

Precis vad ägare till häst nr 3 föreslog så hon skulle skrapa ihop lite gott och blandat och slänga in.
Hagen som min går i just nu har både träd och buskar så han har en del att pyssla med vilket känns bra. Egentligen är den väl lite för stor för att kallas sjukhage :angel:.

Usch det är tråkigt när det blir så här. Min fick en spark på framknät av en framhov. Skon skar av yttre tåsträckarsenan och punkterade knäleden. Det rann blod och ledvätska när jag tog han från hagen och han kunde inte sträcka fram hoven normalt. Operation, boxvila 4 - 5 veckor utan promenader och 1 - 2 v med korta promenader. Sedan månader av rehabilitering för att få tillbaka smidigheten i senan. Nu 1 1/2 år efter kan han nästan böja ihop benet helt. .

Fy, det där lät inte roligt.

Jag har ju helt klart haft större tur än dig och Rox. Idag såg såret riktigt fint ut när jag la om bandaget och det var inte det minsta svullet. Synd bara att inte mitt nylagda bandage ser lika tjusigt ut som det veterinären la igår :D.

Dessutom är jag så otroligt tacksam för dom underbara distriktsveterinärerna vi har. Har haft kontakt med tre olika från samma lilla klinik under de senaste månaderna och alla har varit toppen. Kunniga, trevliga och bra på att visa och förklara vad dom gör och hur jag ska göra. Dom kan verkligen konsten att få en nojig hästägare som miga att känna mig trygg och omhändertagen. Dom får en sån här av mig :bow:.

Hur klarar sig hästar utomlands i t ex Holland där det inte ens finns mark??? Där överlever hästarna utan att gå i hage! Och, vilka hästar sedan!! Det är väl för sjutton ingen fara att ha din häst gå ensam om den inte löper runt i hagen som en tok när den är själv. Ser den andra hästar så är det ju helt lugnt. Du har väl inte köpt en häst för att den ska gå i hagen? Meningen är väl i första hand att du ska ha nöje av den och rida den??? Jag vill verkligen ha min häst ute varje dag, i ur och i skur men funkar det inte med någon kompis så får den gilla läget och klara sig själv! Vilket går alldeles utmärkt!!!

Hur klarar sig hästar utomlands i t ex Holland där det inte ens finns mark??? Där överlever hästarna utan att gå i hage! Och, vilka hästar sedan!! Det är väl för sjutton ingen fara att ha din häst gå ensam om den inte löper runt i hagen som en tok när den är själv.

Men vad är DET för förebilder? Det finns hästar som överlever allt möjligt, men det innebär INTE att det är en bra tillvaro för en häst.

Ts: Eftersom du själv säger att din häst blir oharmonisk av att gå ensam skulle jag inte se det som ett bra alternativ (förutom nu när han är skadad, då är det en annan femma). Det oroliga beteendet du beskriver visar ju att han inte trivs med att vara ensam om dagarna- då tycker jag att det är oväsentligt vad JAG som ägare tycker är smidigast. Det förvånar mig oerhört att så många här direkt tycker att du ska låta hästen gå ensam- vad är det för tillvaro för en häst som visar att den inte trivs med det?

Nåväl, till det konstruktiva: för min del skulle jag se till att de har MYCKET att göra i hagen, och att de överlag är så harmoniska de kan bli. Vad som bidrar till det varierar ju mellan olika hästar.

Våra hästar blir harmoniska av att:
- vara ute så mycket som möjligt (våra är ute 24/7, men det är ju inte lösbart för alla, och alla trivs inte med det)
- Alltid ha något att tugga på i form av halm eller hö
- Ha stora ytor att röra sig på
- Ha avstånd mellan matplats, vatten och sovplats så att de rör sig mycket naturligt
- Ha träd att tugga på. I år har vi fällt ett stort träd i hagen, det var oerhört poppis.
- Få motion/hjärngympa så ofta som de behöver

Jag hoppas jag gav dig någon inspiration, och jag hoppas att din häst snart tillfrisknar.

Hur klarar sig hästar utomlands i t ex Holland där det inte ens finns mark??? Där överlever hästarna utan att gå i hage! Och, vilka hästar sedan!! Det är väl för sjutton ingen fara att ha din häst gå ensam om den inte löper runt i hagen som en tok när den är själv. Ser den andra hästar så är det ju helt lugnt. Du har väl inte köpt en häst för att den ska gå i hagen? Meningen är väl i första hand att du ska ha nöje av den och rida den??? Jag vill verkligen ha min häst ute varje dag, i ur och i skur men funkar det inte med någon kompis så får den gilla läget och klara sig själv! Vilket går alldeles utmärkt!!!

Min häst ska inte bara överleva....han ska ha en bra livskvalité också.

Jag har köpt min häst för att jag tycker om honom och jag vill att han ska må bra och få vara så mycket häst han bara kan. Att jag får rida ser jag som en bonus men jag tycker även om att göra andra saker med honom. Prioritet nummer ett är dock att han ska vara frisk och må bra och som hästägare har jag ju ansvaret att överväga riskerna gentemot fördelarna.

Ser du ridning som en bonus så antar jag att vi har helt olika syn på det här med hästar! Jag ser ridning som en självklarhet när jag har skaffat mig en dyr och bra häst. Det behöver inte på något sätt utesluta en god omvårdnad och ett hästvärdigt liv.

Jag vet faktiskt inte om vi har olika syn på det här med hästar. Du och jag har ju inte haft någon ingående diskussion om det och jag kan inte bedömma hela din syn på saken bara på ett enda inlägg.

Jag tänker på hur mycket (läs lite) tid jag tillbringar med min häst och det är ca 2-3 timmar om dan. Det innebär att större delen av dygnet finns inte jag där och därför bedömmer jag det som att hans hästkompisar faktiskt är viktigare för honom än vad jag är. Jag är naturligtvis också viktig men jag kan aldrig ta deras plats för jag är ingen häst.

Om ridningen hade varit det allra viktigaste så hade jag nog valt att gå kvar på ridskola för där hade jag varit garanterad en häst varje gång och jag hade behövt tänka på något annat. Anledningen till att jag skaffade häst var för att jag tycker om allt det där som finns runt omkring också. Det är avkoppling för mig att komma till stallet efter jobbet och kunna gå där och pyssla.

På tal om träd/grenar, har stallägaren lite mark med träd så kan man faktiskt göra en insats både för träden och för hästarna.

Ta bort alla stamskott på träden på marken och släng in, går utmärkt att göra nu på de allra flesta träden, undvik att göra det på lönn. Och kolla såklart att det inte är giftiga växter, generellt går de flesta svenska lövträd bra, salix, lind, alm, asp, ask. Skär av det på rätt sätt också, strax utanför grenkragen så att trädet har en chans.

Jag har nu börjar gå på askarna runt min beteshage, tyvärr har många av dem drabbats av askskottsjukan så jag går och tar ner alla mindre träd som jag ser är sjuka, har ingen betydelse för hästarna.

Aj sicken otur du och framför allt din häst har haft. Hos oss har vi lite olika haglösningar beroende på vad ägarna själva vill. En del går två och två, en del i större grupper och några går själva också. De hästar som går själva verkar trivas med det sålänge de blir ridna och aktiverade varje dag, även om jag föredrar att ha mina hästar i grupp.

Nu var det väldigt länge sedan vi hade någon sparkskada här, jag upplever det som att hästarna sällan (aldrig?) sparkar, de ranghöga kan väl hota men det behövs inte mer. Däremot när man släpper ihop nya hästar så kan det sparkas, annars när de bråkar om dagarna jagar de mest varandra, grinar eller nafsar. Vi har inte så mycket levande träd i hagarna så vi får slänga in fällda. Men det uppskattas att gnaga på och att släpa runt! :) Hästarna går ute ca 11 h och fodras ute två ggr, rätt rejäla givor. Det bästa är ju att para ihop hästarna lite efter hur mycket de ska äta, men det blir ju svårt om man inte har så många..

Sen tror jag att hästara blir harmoniska mot varandra om de får arbeta och lite "hjärngympa"!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 465
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 926
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar