Styv, vad göra?

K

kerjacques

Efter en kurs här i helgen fick jag veta av tränaren att min häst är så styv i bogen, att han inte kan flytta framdelen och korsa frambenen när han gör det. När jag frågade vad jag kunde göra åt det fick jag inget svar... :confused:
Vad skall jag göra åt det? Kan en hästmassör fungera?

Sv: Styv, vad göra?

Pröva med en Equiperapueft (stavning??) De har hjälpt min stela häst jättebra! Fick akupunkturbehandligt plus massage och stretching som jag sedan utförde själv, en helt ny häst:)

Okej det skall jag pröva, tack för tipset! :laugh:

vet inte riktigt vad du menar med styv, men men. Skulle tagit ut en ET (equiterapeut) du kan ju även prova att masera hästen själv. Boken friskare häst tkr jag har bra förklaringar på bogmassage, att du ska masera insidan av bogbladet och runt där. Gör det på min häst och min ET har märkt skillnad :)

Va!!!!
Fick du inget svar på det??? :eek:
Leta rätt på en bra tränare som kan och har kunskap om det och som kan hjälpa dig innan du börjar prova på en massa saker på egen hand...
Visst är det viktigt att kolla upp att hästen är ok men en bra tränare är åxå viktigt.
Lycka till!!:)

Nej, hon bara påstod att jag skulle fortsätta flytta framdelen och ha honom att korsa frambena.. :confused:
Hon är inte en jag tränar för annars, utan en som vi tar ut ca en till två gånger i året. (undervisar i komunikation/trickträning)

Tack så mycket :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna