Vitpeppar
Trådstartare
Hej! Igår tränade jag hoppning för tränare. Vi fick göra en övning där man skulle hoppa på en åttvolt, 10 m volter. Det blev en total katastrof! Anledningen var hans ojämnsidiga galopp. Mkt svagare i höger! Enligt tränaren är det främst höger bak som är svag. I vänstervarv vill han gärna svänga innåt från spår och volter, och själv skulle jag aldrig tänkt att det var för att han var svag i högersidan! I höger känns det i alla fall bättre, fast det inte e det. Det min tränare sa att jag skulle göra var att använda mkt innerskänkel i vänstergalopp för att han inte ska gå innåt. Och i högergalopp ska jag ställa honom utåt, även på volten.
Men jag undrar om det finns andra sätt att träna upp högersidan så att han blir mer liksidig. Det behöver ju inte bara vara saker i galopp. Han är inte så bra på sidvärtsrörelser. Han blir mest förvirrad och då vill han istället springa. Annars ska ju skolorna vara väldigt bra och stärkande.
Tacksam för alla svar!
Men jag undrar om det finns andra sätt att träna upp högersidan så att han blir mer liksidig. Det behöver ju inte bara vara saker i galopp. Han är inte så bra på sidvärtsrörelser. Han blir mest förvirrad och då vill han istället springa. Annars ska ju skolorna vara väldigt bra och stärkande.
Tacksam för alla svar!