Styrketräning för galoppen

Vitpeppar

Trådstartare
Hej! Igår tränade jag hoppning för tränare. Vi fick göra en övning där man skulle hoppa på en åttvolt, 10 m volter. Det blev en total katastrof! Anledningen var hans ojämnsidiga galopp. Mkt svagare i höger! Enligt tränaren är det främst höger bak som är svag. I vänstervarv vill han gärna svänga innåt från spår och volter, och själv skulle jag aldrig tänkt att det var för att han var svag i högersidan! I höger känns det i alla fall bättre, fast det inte e det. Det min tränare sa att jag skulle göra var att använda mkt innerskänkel i vänstergalopp för att han inte ska gå innåt. Och i högergalopp ska jag ställa honom utåt, även på volten.
Men jag undrar om det finns andra sätt att träna upp högersidan så att han blir mer liksidig. Det behöver ju inte bara vara saker i galopp. Han är inte så bra på sidvärtsrörelser. Han blir mest förvirrad och då vill han istället springa. Annars ska ju skolorna vara väldigt bra och stärkande.
Tacksam för alla svar!:bow:

Sv: Styrketräning för galoppen

här e en bra galoppövning som en tjej tipsat om Det är en styrka och konditionsövning som framför allt bygger upp hästens rygg och benmuskler (självklart styrkan och konditionen också då haha). Hästar som behandlats för kotledsinflamation brukar få göra denna övning i två veckor, rekomenderat av veterinär! Du börjar med att rida fram som vanligt i skritt och trav i en låg form. Du börjar sedan i hästens "lätta varv", galopperar under fältsitts i 3 minuter, låg form. Sedan skrittar du 1 minut och byter varv, galopperar 3 minuter sedan skritt, du gör likandant , så du galopperar 3 gånger i vänster och 3 gånger i höger. 3x6 helt enkelt. Beroende på hästens kondition osv kan du ändra lite. Som på Sami tex som är under igångsättning kör jag 1½ minut x 6 varv istället och bygger upp efter varje gång jag gör den. På hästar som gjort den fler gånger kan du i galoppen länga och korta lite, lägga in volter och kräva lite mera men vikigt att övningen görs under fältsitts i en låg form, inte på för böjt spår och att hästen får vila dagen efter :) Hoppas ni förstod!!

Typisk träning i Östergötland, ingen kritik eller dåligt om det, men kom att tänka på det då jag jobbat i stall i Östergötland. Då nämnde var och varannan person som häll på med hästar den övningen.

Kan tillägga att den också går att göras i tömkörning, (även i longering om hästen jobbar rätt)!

Då slipper hästen ryttaren på ryggen och kan anv. sin rygg mera och friare. :laugh:

Okej! Ska pröva. Han är ganska spänd av sig så han brukar gå högt med huvudet. Men jag kanske kan använda graman till hjälp?

Gramanen är inte någon bra hjälp för att få honom att sänka huvudet. Visst, men då blir det risk för att tvingar du ner din häst istället, och det får honom bara spänd, och en spänd häst bygger inte rätt muskler Om den ens bygger muskler.

Personligen tycker jag att du ska skippa gramanen! Den gör mer skada än nytta.

Gramanen ska ju ändå vara "lös" och bara till som en hjälp yttefall hästen "tappar fokus" och vill ta upp huvudet, eller inte orkar hålla formen/behöver mycket stöd i tex galoppombyten.

Lät mer som att du ville anv. gramanen till att ta ner hans huvud så han kan arbeta i en låg form, men det kommer stjälpa mer än hjälpa!

Om du kan jobba honom så han kommer ner i form, och han kan gå kvar där UTAN gramanen, då visst kan du anv. gramanen då. Men inte som en hjälp till att tvinga ner honom.

Förlåt om jag missförstått dig, men fick känslan av att du ville anv. gramanen för att praktisk taget dra ner hans huvud... :crazy:

Jo, jag tänkte att gramanen kunde hjälpa honom att sänka huvudet. Men det kan man nog jämföra med när jag använder halsförlängaren/gumminsnodden. När han har den på sig är det som att han vet att han ska gå i lägre form och sänka huvudet. Då behöver man knappt ha den spänd. Jag kanske har fel, men jag tycker han känns lugnare då och mer avslappnad. Tänkte att gramanen kunde fungera på samma sätt. Få honom att förstå att han ska gå i lägre form. Givetvis får man inte en lägre form bara för att hästen håller huvudet lägre, det vet jag mycket väl. Men som jag sa innan så känns han då lugnare.
Och att det är bättre att skippa gramanen om den kan göra honom spänd, så kan jag säga att han är mycket spänd ändå, nu pratar vi ju främst om galoppen.

Det kallas ju faktist Hjälptyglar, och på en häst som har vant sig vid att gå med huvudet högt och musklat sig på det sättet med underhals, kan det vara väldigt bra med hjälptyglar. Det är ju inte för att på nåt sätt göra det obekvämt för hästen, utan i längden kommer det ju vara mkt bättre för den att ha en bra hållning för hals och huvud. Hästen ska ju gå på tygeln för sin egen skull, inte för våran skull att det ska se fint ut. Och att hästen går på tygeln ingår ju i formen som man eftersträvar.

Typisk träning i Östergötland, ingen kritik eller dåligt om det, men kom att tänka på det då jag jobbat i stall i Östergötland. Då nämnde var och varannan person som häll på med hästar den övningen.

Kan tillägga att den också går att göras i tömkörning, (även i longering om hästen jobbar rätt)!

Då slipper hästen ryttaren på ryggen och kan anv. sin rygg mera och friare. :laugh:

lustigt för jag fick lära mig den när jag jobbade i skåne där alla använde den :P

nu blev jag oxå sugen på denna övning på min dressyrhäst:)

hm, ni nämner både under ridning och under longering... känns för mig bättre att utföra den på rakt spår än på volt vid longering? eller har jag fel?:) å andra sidan slipper ju hästen ryttaren på ryggen då..

En liten sak jag funderade på bara var VILA dagen efter... hm.. stelnar den inte till då.. eller är det vilan som är hemligheten med övningen?:)

blev super nyfiken på detta...

hm, ni nämner både under ridning och under longering... känns för mig bättre att utföra den på rakt spår än på volt vid longering? eller har jag fel?:) å andra sidan slipper ju hästen ryttaren på ryggen då..

En liten sak jag funderade på bara var VILA dagen efter... hm.. stelnar den inte till då.. eller är det vilan som är hemligheten med övningen?:)

Borde ju gå att skritta för hand eller uppsuttet så hästen får "sträcka på benen" och inte bli stel, beror ju på ålder och vad det är för häst man pratar om. Har man en naturlig panter i hästen, eller en stel pinne...?! Man avgör nog lite själv, men jag skulle nog bara skritta. Beoende på häst då.

En gummisnodd och en graman är ju inte lika. Skulle tagit gummisnodden om det var på min häst, eller en chambon, det passar på min häst, men det är ju olika från häst till häst. Tycker du att gramanen fungerar på din häst så använd den då, jag är lite anti graman, av just den anledningen att många använder den fel...

Om gummisnodden fungerar varför inte använda den ist. för gramanen?! :laugh:

det är ju under vila de bygger upp de musklel fibrer (?) som brytits ner under träning. men vila betyder ju inte boxvila alltid, utan man kan ju lika bra ta en promenad för hand =)

här e en bra galoppövning som en tjej tipsat om Det är en styrka och konditionsövning som framför allt bygger upp hästens rygg och benmuskler (självklart styrkan och konditionen också då haha). Hästar som behandlats för kotledsinflamation brukar få göra denna övning i två veckor, rekomenderat av veterinär! Du börjar med att rida fram som vanligt i skritt och trav i en låg form. Du börjar sedan i hästens "lätta varv", galopperar under fältsitts i 3 minuter, låg form. Sedan skrittar du 1 minut och byter varv, galopperar 3 minuter sedan skritt, du gör likandant , så du galopperar 3 gånger i vänster och 3 gånger i höger. 3x6 helt enkelt. Beroende på hästens kondition osv kan du ändra lite. Som på Sami tex som är under igångsättning kör jag 1½ minut x 6 varv istället och bygger upp efter varje gång jag gör den. På hästar som gjort den fler gånger kan du i galoppen länga och korta lite, lägga in volter och kräva lite mera men vikigt att övningen görs under fältsitts i en låg form, inte på för böjt spår och att hästen får vila dagen efter :) Hoppas ni förstod!!

hur ofta kan man göra den här övningen?

Kanske är din häst så oliksidig pga av en låsning i ex rygg eller höft? Detta är tyvärr ganska vanligt. Hitta en bra häst kiropraktor som kan gå igenom hästen så vet du i vilken ände du ska börja sen.

Lycka till!

Ibland låter jag min häst vila helt efter liknande jobb (intervallträning alltså). Han går i stora hagar och rör på sig mycket under hela dygnet. Skulle han stå i rasthage eller mycket på box skulle jag absolut ge mig ut och skritta dagen efter, antingen uppsuttet eller som promenad. 40-60 min så hästen får gå sig varm och bli av med stelhet.

Att rida tempoväxlingar i alla gångarter, men kanske speciellt i galoppen i detta fall, är superbra för styrkan. Att sedan bygga muskler på annat vis, t.ex. att jobba med den svaga sidan i tömkörning (kanske med cavaletti och galoppfattningar i det svåra varvet) samt klättra i naturen bygger ju upp hästen utan att man fokuserar just på ett bakben just i galoppen. Får ju inte träna för mycket på just det - då slits hästen ut. :)

Kanske är din häst så oliksidig pga av en låsning i ex rygg eller höft? Detta är tyvärr ganska vanligt. Hitta en bra häst kiropraktor som kan gå igenom hästen så vet du i vilken ände du ska börja sen.

Lycka till!

Ägarna till hästen tog dit en kiropraktor innan jag fick honom. Det var inget fel på honom. Och svagare i höger har han varit sen jag fick honom. Men tack ändå.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Silkisif
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Buck
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama