styrketräning av -01:or

misan

Trådstartare
Ifjol vinter kommer jag ihåg att en granne körde sin tvååring med släde, vilket jag aldrig tänkte når speciellt på. Men nu när våran är två tycker jag han är alldeles för liten för det, jag tror han skulle säcka ihop under en loksele! :confused: Nej det skulle han väl inte, men det känns bara som att skulle va så liten med tung loksele och stor släde efter, men det kanske är vanligt att man gör det med 2-åringar? Många reagerar ju så starkt mot att ha tryck på dem, men släde måste väl va tyngre, dessutom går det ju inte slå av tyngden på den...
Hur gör ni/tycker man ska göra?

Någon enstaka gång med släde är kanske inte skadligt, men jag skulle absolut inte köra en växande unghäst med släde regelbundet...

Jag skulle aldrig drömma om att köra en tvååring med släde. Men jag vet att det är ganska vanligt bland "äldre travamatörer" här i Jämtland att de gör det. Tror att det är något som lever kvar sen den tid då kallbloden var mer åt "brukshållet" och krävde en helt annan träning än vad dagens kallblod gör. Rasen har utvecklats enormt bara på de 25 år jag hållt på.

Jag kör lite arbetskörning med mina -01:or. Märren är så himla svag och orkade inte alls hålla ihop aktionen då det gick fortare. Jag skippade då lätta speedcarten och började köra henne i rochard och även i tryckvagnen med lätt tryck. Hon behöver fortfarande mycket mer träning men det har helt klart gett resultat. På sensommaren var hon så pass stark att hon klarade att hålla ihop travet i ett premielopp och nu går hon kvaltider utan större besvär. Hon har en väldigt stor bakaktion men ett sämre framsteg och med hjälp av arbetskörningen har hon blivit starkare och orkar med att "bromsa och parera" utan att bli trött.

Hingsten har jag precis börjat arbetsköra och skippar nu även speedcarten med honom också. Han har en tendens att sticka höger bak in under sig då man kör och lekte premie och kvaltider redan tidigt i våras :d . Nu då han börjar närma sig låga 20 tider får han problem med benet han sticker så då har jag börjat arbetsköra honom för att få honom att måsta dra och inte sticka höger bak under sig. Får ge det ett par månader och se om det ger det resultat jag hoppas på...
mvh jesse

Tillägg: man kör ju såklart inte med bromsen i botten om nu någon trodde det. Det är, som allt annat, en avvägning man får göra. Alla hästar behöver viss styrketräning, även unga, men med måtta. Man får se till hästen i helhet.
mvh jesse

Liknande trådar

Kropp & Själ Idag hade jag en skitdag på jobbet. Första mötet blev inte som önskat, och i frågor som är viktiga för mig så var vi inte alls överens...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 230
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka kortfatta det hela.. Har en 20 årig c-ponny som är i bra kondition, tävlar hoppning nästan varannan helg och är jätte...
Svar
3
· Visningar
5 504
Senast: vildfantasi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur