styra häst?

C

CarolineNSV

hur har ni gjort för att vänja unghästen acceptera bett, och hur träna ni för att de ska förstå "styrningen"?

Sv: styra häst?

Tränsa regelbundet så kommer hästen vänja sig mer o mer.

Tömkör hästen så vänjer den sig vid dina tygeltag, använd mycket röst och beröm massor när den gör rätt.

Tränsa regelbundet så kommer hästen vänja sig mer o mer.

Tömkör hästen så vänjer den sig vid dina tygeltag, använd mycket röst och beröm massor när den gör rätt.

Det är inga problem med bettet i munnen, hon vill ha det och tar det själv i munnen. tömkörde häromdagen, men så fort jag tog lite löst i ena tygeln, blev hon som förbytt = skulle åt motsatt håll och bockade.

Har svårt att avgöra om hon bara var envis eller om hon inte förstod. Hon har en enorm egen vilja.

lät henne gå lite som hon ville med mig efter för att vi inte skulle avsluta med "kaos". Men då ville ju hon helst gå till mig, på mig. bredvid. "hjälp mig" .... vem kan motstå de ögonen?

Börja med att ha nån som leder henne när du tömkör, gå då ut i skogen eller liknande rätt fram, börja med att lära henne start och stopp. Sen ber du medhjälparen att svänga samtidigt som du "svänger" med tömmarna åt det hållet.
Ja jättesvårt att förklara hur man ska göra:angel:

Jag har haft samma problem som dig med mitt sto, hon var hur envis som helst men med tid och tålamod så löste det sig och hon är nu helt omvänd. Be om hjälp om du känner att du inte klarar detta på egen hand, jag har fått massa hjälp och det är jag oerhört tacksam för.

Men låt henne inte göra som hon själv vill, då kommer det sluta i kaos när hon inte längre får det, våga att säga ifrån och var lika tuff och envis som hon. Att hon bocka låter som att hon inte förstod dig, min häst stegra sig när hon inte förstod mig.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama