Styngeflugeägg

Olympus

Trådstartare
Tänkte att jag skulle ringa veterinären o höra oxå, men kan ju slänga ut frågan här oxå.
Avmaskade pollen som styngeflugan i höstas men nu har äggen på benen kommit tillbaka. Funderar på om jag ska avmaska igen då?
Den senaste månaden har hon gått i rasthage pga leran men måste dom som hon gått med tidigare oxå avmaskas även om dom inte ser några ägg?

Senast ändrad:
Sv: Styngeflugeägg

man avmaskar ju mot styngflugan på hösten när den dött/flyttat så det är nu du ska avmaska

man avmaskar ju mot styngflugan på hösten när den dött/flyttat så det är nu du ska avmaska

Det var det jag menade egentligen :p Vi avmmaskade i slutet av september när alla hästar kommit tillbaka efter sommarstängnigen och det var dax att släppa ut i vinterhagen.
Vad givetvis fel av mig att skriva sommaren.

Jag ringde till SLU som inte ville skriva ut något avmaskningsmedel utan träckprov.
Och tydligen så kunde man se styngfluga i träcken någon gång på vårkanten.
Detta trots att jag har haft mycket ägg på hästarnas ben.

Någon som vet något mera?

Vår veterinär frågade om vi sett flugägg och när vi sa att vi gjort det så skrev han ut avmaskningsmedel...

????Styngflugan syns i träcken på våren när den släpper för att förpuppas, då är det ingen mening att avmaska. Undrar vad det var för stjärna du talade med.
PL

????Styngflugan syns i träcken på våren när den släpper för att förpuppas, då är det ingen mening att avmaska. Undrar vad det var för stjärna du talade med.
PL

Ja du det undrar jag med.
För jag försökte att förklara samma sak.

Men tycker du att jag skall dra det ett varv till?
Jag hade MASSOR av gula ägg på hästarnas ben.
Jag vill gärna använda SLU.
Men inte på bekostnad av hästarnas hälsa.

De är några olika där som påstår att man kan skippa att avmaska mot styngfluga.
Gemensamt är att de är mycket unga och har inte så stor erfarenhet av styngfluga.
Skall jag be att få tala med "Chefen"?

Hur stor skada styngflugan gör har diskuterats i alla år men det är knappast någon fördel att magslemhinnan är full med styngflugelarver.
På ren där styngflugan visserligen sitter under huden har man sett en klar minskning av tillväxten.
PL

Det tolkar jag som att du råder mig till att ta tag i det hela igen.
Vad skall jag säga då?
"Vill ha maskmedel!" känns så oupplyst på något vis.

Du får gärna ringa och fråga varför de tycker som de tycker.
Det var ambulatoriska och de var attans så envisa.

Om man ser ägg kan man förutsätta att hästen är infekterad. Alla är nog överens om att en mindre mängd larver inte orsakar någon skada vilket däremot en höggradig infektion kan göra.
Gastroskopi är enda sättet att veta hur mycket larver hästen har o det vore väl overkill.
Personligen tycker jag att hästar som haft ägg i hårremmen skall avmaskas, inte minst eftersom flugan är väldigt störande för hästar o inte har någon annan värd än hästdjur.
PL

Du får väl köra en vit lögn och säga att nån annan i stallet precis avmaskat och det fanns larver i träcken.

Vilket det fö fanns på min :eek:

Inga vita lögner - det är inte min stil.
Men jag skall ta tag i det igen.
De har telefontid varje morgon och jag är ledig i morgon.
Annars så får jag väl ringa till någon annan som har andra åsikter.

Tänkte att jag skulle ringa veterinären o höra oxå, men kan ju slänga ut frågan här oxå.
Avmaskade pollen som styngeflugan i höstas men nu har äggen på benen kommit tillbaka. Funderar på om jag ska avmaska igen då?
Den senaste månaden har hon gått i rasthage pga leran men måste dom som hon gått med tidigare oxå avmaskas även om dom inte ser några ägg?

Lite val sent för stingflug ägg på benen :confused: var kom dom flugar ifrån mitt i vinter?
Med klimatuppvarmning har allting försjuten en månad, haft ägg på hästens ben intill Sept. larven sitta kvar i munhålen 30 dager innan den vandra vider. Har alltid avmasket i Oct. för att komma åt dom men nu vanta tills slutet av Nov.
Apotekets Hästen Hälsa Bok har ett bra maskprogam.
Az

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix