stygn som brister (förlossning)

Tweety1985A

Trådstartare
Vår lille Oliver föddes för 2,5 vecka sedan och jag fick en total svinkterruptur grad 4, dvs jag sprack genom hela mellangården och i ringmuskeln. Lyckades få en infektion och en del av stygnen lossnade redan efter 5 dagar, var på kvinnokliniken och fick penicillin, dom trodde då inte att fler stygn skulle lossna, men när jag var på nytt besök där i tisdags hade fler stygn lossnat och jag hade då som ett V upp mot slidan som var öppet, något dom tror kan läka ihop fint. Jag har inte tittat så noga innan men har för mej att det suttit ihop ordentligt även ytligt i mellangården, men det kan ju ha vatt svullnad. Nu är det en helt öppen skåra i mellangården, ser dock inte så djup ut, och dom har ju sytt under det oxå sa doktorn. Jag har dock itne varit för att få det kollat sen i tisdags och jag tycker att det ser mer sprucket ut nu än då. Det gör ingen nytta att söka igen, har tid nästa onsdag ändå, dom kan ju inte sy mej igen nu utan får låta det läka av sej själv. Själva sfinktern ser däremot jättebra ut sa doktorn, så jag hoppas ju att det förblir så.

MEN, jag e jättenojjig! Jag e livrädd att se ut såhär resten av livet, att det ska läka ihop varje sida för sig så att säga så att jag kommer att få en djup skåra mellan slida o anus.. Stygnen ska inte släppa ännu, men det är nog pga infektionen som de gjort det. Jag äter penicillin för infektionen ännu.

Nu som har blivit sydda mkt, har ni upplevt att stygnen spruckit? Hur har det läkt? Snälla lugna mej!

Dom säger att slemhinnor läker fort, men mellangården är väl inte slemhinnor?

Jag kan som sagt inte göra något, har ny tid på onsdag, och dom kan ändå inte sy ihop mej mer nu... Men jag mår så jävla dåligt rent psykiskt av det här!!! Är själv hemma med min 17 dagars bebbe och grubblar mej sjuk på det här!:cry:

Sv: stygn som brister (förlossning)

Förstår att du funderar på det! Har ingen egen erfarenhet, men en bekant till mig sprack ungefär som du, dvs grad fyra och till ändtarmsöppningen. Hon mådde också väldigt dåligt för det. Vid kontrollen efter 8 veckor hade det läkt ihop jättefint! Så det finns säkert hopp för dig också! :idea:

Hade du en gravidförsäkring, så glöm inte att söka ersättning på den.

Ingen erfarenhet alls, men visst du har en tid nästa onsdag. Men det är ett tag dit och jag tycker faktiskt du ska be att få de kollat redan nu, för att slippa grubblet. Och be att få hjälp med oron. Man är så skör ändå psykiskt efter graviditeten och förlossningen.

Lugn, lugn !
Även om det inte blir jättesnyggt nu, så kan man snygga till det hela i efterhand om du har besvär.
Man läker grymt bra i de regionerna så det kommer att bli bra på slutet.

Tack för era svar! Jag provade att ringa kvinnokliniken igår men dom går bara att få tag på måndag till fredag 8-16, och när jag provade att ringa växeln så sa dom att där fanns folk men dom fick inte koppla mej... Alternativet var att söka akut, men det vill jag ju inte. Jag vet ju att dom inte kan göra nåt, jag behöver bara bli lugnad o få veta att d läker underifrån!!! Men jag får vänta till måndag, mår jag lika dåligt över det då så ringer jag dom.

Har ont i rumpan idag, men det känns helt o fint, så det är väl bara som d läker antar jag, eller? Brukar stygn göra ont när det läker? Sist jag var inne hos dr sa hon att det såg nästan helt stabilt ut vid ringmuskeln, så det bör ju inte kunna gå sönder NU, 2,5 vecka efter förlossningen.

Jag skulle verkligen behöva någon att prata med känner jag, men vet inte var jag ska vända mej... Pratar me familjen och min bästa vän om det, men övriga vänner tycker jag att det känns för jobbigt att prata med, samt att en av mina närmsta vänner verkar ha blivit uppslukad av jorden nu när jag behöver henne... Jag känner mej så himla ensam i detta!!! Tur att ni underbara människor på bukefalos finns!!!:bow:

Någon som varit i samma situation med stygn som gått upp och som kan lugna mej?

Mina i mellangården gick inte upp, men satt för hårt. De hjälpte mig på amningscentrum med att ta bort dem, och det var 10 dagar efter förlossningen. Jag kunde inte sitta...
Jag trodde stygnen ska släppa? Efter 2,5 vecka borde du vara ganska läkt, även om det inte känns så. Mig sydde de i alla fall med tråd som skulle försvinna självmant...

Det är säkert inte farligt, men ajg förstår att du är orolig.
Ring din gyn eller liknande, och ring sjukvårdsupplysningen för rådgivning om du vill ha stöd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka