Stukad tå

Philosophia

Trådstartare
Att läkningstiden är lång är jag med på, men är det någon som har någon uppfattning om hur länge det är normalt att svullnaden håller i sig? Dafne har en hyfsat rejäl stukning, men utan tecken på att något ledband skulle vara av. Eftersom det är en tå så har jag tyvärr inte kunnat lägga kompression på och det förlänger ju svullnaden.

Sedan har jag en liten fundering om rehab. På människor säger man att man ska börja rehabfasen och börja belasta så snart som den akuta fasen är över, dvs. efter 2-7 dagar, för att återfå så god funktion som möjligt. Många veterinärer verkar istället vara av uppfattningen att det ska vilas, vilas och åter vilas och först därefter börja med rehab (och då endast flexion av leden) vilket jag ställer mig skeptisk till. Själv tänker jag att så länge det inte finns någon hälta så borde man börja belasta med lugna koppelpromenader (inte långa, men heller inte bara rastningsrundor) och instabil träning t.ex. på balansdyna.

Att läkningstiden är lång är jag med på, men är det någon som har någon uppfattning om hur länge det är normalt att svullnaden håller i sig? Dafne har en hyfsat rejäl stukning, men utan tecken på att något ledband skulle vara av. Eftersom det är en tå så har jag tyvärr inte kunnat lägga kompression på och det förlänger ju svullnaden.

Sedan har jag en liten fundering om rehab. På människor säger man att man ska börja rehabfasen och börja belasta så snart som den akuta fasen är över, dvs. efter 2-7 dagar, för att återfå så god funktion som möjligt. Många veterinärer verkar istället vara av uppfattningen att det ska vilas, vilas och åter vilas och först därefter börja med rehab (och då endast flexion av leden) vilket jag ställer mig skeptisk till. Själv tänker jag att så länge det inte finns någon hälta så borde man börja belasta med lugna koppelpromenader (inte långa, men heller inte bara rastningsrundor) och instabil träning t.ex. på balansdyna.
Jag har en bekant vars hund gjorde illa en tå. De besökte en fysioterapeut omgående efter diagnos och fick ett träningsprogram som de startade omgående.

Kanon! Bra att få stöd för min tanke att rehab ska sättas igång så snart som den akuta fasen är över. :)

Sträng vila brukar ju dessutom resultera i helgalen hund och med det den överhängande risken att trampa snett på det redan uttänjda ledbandet.

Min ena tik landade olyckligt som unghund och bröt en tå, och stukade den bredvid rejält.
Hon fick gå på Metacam i några dagar, och vilade i 3-5 dagar om jag minns rätt. Sen var hältan borta, och då skulle vi börja med kortare koppelpromenader och gradvis utöka beroende på reaktion. Det gick väldigt bra, så efter 3 v var hon igång normalt igen, men jag höll fysträningen på en lägre nivå ett tag längre..

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har det gått drygt 8 månader sen jag stukade min tumme efter att jag sprang ihop med en tjej på en match. Tummen böjdes då kraftigt...
Svar
3
· Visningar
3 322
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar