Stubben Tristan till Kallblodstravare!?

L

Lunzan

Halloj alla där ute! Hoppas alla har det gött! :bump:
Undrar bara om det är någon som har en Kallblodtravare, Döle eller lätt Nordis, och råkar använda stubbens dressyrsadel Tristan? Eller har nån en bra uppfattning om hurvida den sadeln kan passa till dessa typer, vilken rygg är sadeln tänkt till?? Känner själv att det kanske skulle kunna funka med bomvidd 32... min "Döle" flicka är vid-Xvid med ganska låg manke och helt rak (lite lätt sluttande ner från kors till manke) välmuskad rygg (tycker jag;) ).
Vad tror ni??? Tacksam för hjälp!:banana:

Sv: Stubben Tristan till Kallblodstravare!?

Det blir nog till att prova på hästen :cool:

Att köpa sadel efter ras fungerar inte. Det är ungefär detsamma som att alla tyskar skulle kunna ha ett visst märke av jeans, eller alla danskar skulle kunna ha ett visst skomärke.

Mina två kallblodstravare är breda som lagårdsdörrar och den ena har måttbeställda sadlar eftersom det inte fanns några färdiga som var vida nog åt henne. Unghästen är som sagt också bred, men jag har ännu inte börjat prova ut sadel åt henne.

Immer

Är mycket väl medveten om att man inte kan gå efter specifik ras, men typ av rygg..
Menar att det finns lite sadlar som är tänkta till "vissa typer"... ;)
Har lite erfarenhet av sadelutprovning så jag vet att jag har lite koll på läget då jag har sadeln och hästen framför mig...;)
Det jag vill veta är om någon nu använder eller har haft just denna sadeln till just denna typ av rygg som min totto har... Visst hon är kallblod(norsk travare), men mycket nätt i typen, har i nuläget en Frank baines flatback i 32 och den passar henne superbra! Beställde idag en splirrans ny Tristan, med öppet köp såklart. Förhoppningsvis har jag den redan i nästa vecka.
Hursomhelst TACK för svar! Kramelikram:bump:

Attans trodde givetvis att stämplingen **32..var bomvidden, antar att mw betyder vid åtminstone, medium wide eller..:confused:: du det står nog w17.. Vet att det är 17"tum på den iaf.. Hursomhelst så passar den henne! Kanske du kan "översätta"??;)
Ville som sagt bara höra lite om Tristan sadeln....

MW är normal mot vid, som är som en Stubben 33,5 bom (xw) och W i FB är bredare än Stubbens bredaste.

Attans da:eek: , får väl hoppas på att du inte är superexpert så att du har fel.. Har innan hört att det bör vara lugnt med 32 i stübben TrDr till hennes bredd.. Men, men det är ju alltid så, alla säger olika, och har alltid rätt..
Har du nån typ av utbildning, nyfiken eftersom du skrivit att du kan hjälpa med sadel...
Hursomhelst, kram på dig och som sagt..hoppas du har fel.;)

*kl*
ja va på hööks ida och tyckte alla stubben sadlar va ganska smala.. blev lite förvånad för ja trodde inte de fanns så smala hästar.. och de gör de nog inte heller.. ursh stakars hästar:(

tittade på en begagnad sadel som såldes i hästsportbutik idag och det var två fingrars bredd mellen sadelrännan bak!:mad:
Vilken häst har så smal rygg....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 298
Senast: Snyggve
·
Utrustning Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel och ber er guida mig kring några av Passiers och Stubbens dressyrmodeller! Just nu har jag en...
Svar
8
· Visningar
3 500
Senast: Hanna_Z
·
Utrustning Har letat sadel till och från jättelänge nu. Min häst har varit skadad under ca 2 års tid och jag började leta ny sadel redan innan det...
2
Svar
31
· Visningar
2 185
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24