Stübben Bennis Harmony Focus

pulkaskurk

Trådstartare
Stübben Bennis Harmony Focus är den rak eller svängd i bommen?
Eller finns det både och av den modellen?

Sv: Stübben Bennis Harmony Focus

Jag har en Focus, en underbar och mycket väl balanserad sadel. Den är snarare lite svängd i bommen, skulle jag vilja säga. Men jag har den både på en häst med lite svängd rygg och en med rakare rygg och den ligger bra på båda.

Provade den för några år sedan då den var ny på marknaden, men den satt inte så bra på hästen, han har en lite mer rak rygg. Jag kände också att jag satt väldigt högt upp på hästen. Det bästa är ju att prova!!

Oki..

Jag provade den för ca 1,5år sen och jag vill minnas att jag satt väldigt bra i den och den låg även bra på hästen då men plånboken ville inte riktigt köpa den sadeln just då utan det fick bli en annan som också låg bra på hästen och plånboken var glad dock sitter inte jag riktigt lika bra i den :mad:

Jag tror inte min häst har ändrat sig nämnvärt i kroppen sen sist då sadeln han har nu fortfarande ligger bra, men som sagt jag är inte överförtjust i den och nu ligger focusen bättre i pris + plånboken är lite tjockare.

Men jag har liksom inte någon möjlighet att prova den igen... :(

Har hört att den finns som rak och svängd modell? Men ingen direkt källa på det och personen som sa det litar jag inte på att hon har full koll.

Min häst är åt det rakare hållet i ryggen..

Åhh jag hatar det här, å inte har jag ngn vettig sadelmakare/utprovare i närheten heller så jag kan prova många modeller..

Vad jobbigt! Det går självklart skicka sadeln till dej för provning och skicka tillbaka genom de flesta försäljare. Jag har sålt några sadlar och då har vi gått igenom sånt där typ payson då pengarna legat kvar där, när sadeln var utprovad o passade fick jag pengarna, annars gick de tillbaka till ev köparen. Det som kostar är frakten. På den tid då jag sålde gick frakten på 150 kr plus man måste packa den bra o skydda den såklart. Den möjlighet kan du ju ta även om det kostar med frakten (säkert mer nu än då för flera år sedan för mej).
K---n Å---g har företag med många sadlar till salu, även beg och hon reser ibland runt i Sverige, du kan även kolla med henne. Det var hos henne jag fick låna hem sadeln när hon fanns i närheten av mej.

Hej där! Livar upp denna gamla tråd.

Hittar inte många sadlar av denna sort som säljs begagnade. Någon som vet varför..?

Hej där! Livar upp denna gamla tråd.

Hittar inte många sadlar av denna sort som säljs begagnade. Någon som vet varför..?

Sadelägarna kanske är nöjda??

Jag har två stycken, en vid och en extra vid.
Den som är vid passar på de flesta av mina hästar, den extra vida passar två hästar.
Sadeln är ju relativt kort, som de flesta islandshästsadlar, och jag tror att det är skälet till att den fungerar till både rakare och lite mer böjda ryggar.

Min "vid" använder jag på tre fjordingar, en nordistravare, en islandshäst, en vbl-travare, en connemara och en frieserhäst.
Den andra använder jag på två islandshästar och tror att friesern kommer att växa i den.

Jag instämmer, om det inte finns många begagnade sadlar till salu av ett visst märke är det väl bra betyg för sadeln :D

Har dock sett några stycken men de flesta är XW vilket enligt min åsikt är för bred för hästar som inte är feta :angel:

Själv har jag en 32 tums (W) som ligger bra på min valack men som glider fram på mitt sto som är lite mindre kraftigt byggd än han.

Ö.h.t. är alla Benni´s sadlar väldigt bra, tycker jag. Men just nu verkar de inte vara i ropet, det går mode i sadlar också.

För dig som söker en superkort sadel kan jag rekommendera en modell som heter Bennis Harmony Elegant som är väldigt kort. Den är också jättebra och det finns många äldre begagnade till salu, men här gäller det att se upp: nästan alla är för smala (30 tums). Elegant i 31 tum passar de allra flesta normalbyggda islandshästar, 32 är för dem som är lite kraftigare.

Har dock sett några stycken men de flesta är XW vilket enligt min åsikt är för bred för hästar som inte är feta :angel:

Hmm, stämmer precis på åtminstone den ena av mina som får använda XW.;)

Friesern kommer antagligen att växa i den som är XW eftersom han nu som valpig treåring passar i W.
Tur man har olika hästar att stoppa i sadlarna...

Skulle nån vilja mäta anläggningsytan på sin focus? Är ute efter en kort sadel som är lite svängd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 213
Utrustning Någon som gjort det ? Hur blev det ? Finns en ÅF i Sverige som ska kunna göra det, tyvärr finns de på andra sidan Sverige så jag kan...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: caballus
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: poetin
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur