Stubbåkrar!

S

Skiona

Hur många är det som rider på stubbåkrar? Är rent utsagt livsfarligt. Våran gammelhäst ( han var ung då det hände) och min mamma red på stubbåkern och gick helt plötsligt om kull. Hästen gjorde illa benet så illa att det fick bära av till hästkliniken. Där frågade dom på en gång när mamma kom in om hon ridit på stubbåker. Ja, sa mamma. De bara skakade på huvet...

Det är så ojämn mark på en åker. Det kan vara hårt på ett ställe och sedan blir det helt plötsligt mjukt på ett annat å man sjunker ner och risken finns då att man går omkull och det kan sluta illa... Så själv skrittar jag inte ens på stubbåkrar nu för tiden..

Sv: Stubbåkrar!

Jo vi rider på stubbåkrar. Det funkar, med lite sunt förnuft.

OBS nu menar jag INTE att inte ni har det, tråkigt vad ni råkade ut för. Men skulle man akta sig för allt som det finns risker med skulle det inte bli mycket plats kvar att rida på. Sunt förnuft som sagt, kommer man långt med.

jag rider på stubbåkrar och har gjort i 20 talet år, aldrig haft ngra olyckor.
Det är viktigt att man har noga koll på marken framför en, och framför allt kontroll på hästen om man behöver stanna/svänga den plötsligt pga tex ett sorkhål, eller en ojämnhet i marken.

Anpassas tempot och inte är för hastigt utan balanserat och bra, minskar också risken för att hästen snubblar/går omkull.

tråkigt att ni hade sån otur.

är det inte också så att själva "stubbarna" kan om de är hårda skära sönder hästens ben??

det har jag heller aldrig varit med om eller hört. däremot finns det ju en del åkrar som har "vass" stubb - tex ärtåkrar osv... men det kallar jag inte stubbåker över huvud taget.

jag rider på stubbåkrar om jag känner för det, menar att isådana fall kan vilken hage elelr åker vara jätte farlig, vem säger att just stubbåkrana har ojämna mark, vart man en rider ska man ha koll och inse att man måste anpassa sig till marken osv. :)

Ja just det och vi borde förbjuda galopplöp (om ni visste hur många galoppörer som bryter benet årligen...), inte släppa ut våra hästar i hagen (för dom kan ju trampa ner i nåt hål, springa igenom staketet, bli sparkad av hästkompiser, snubbla på en sten, gå omkull på en isfläck, elelr när den bockar runt av glädje....), inte rida fälttävlan (nej fy vad farligt, hur många hästar har inte gjort sig illla där...) Ta av grimman (den kan ju fastna) Inte använda täcke (det finns faktiskt hästar som har sparkat av sig benen på sånt) Bygga boxväggarna upp till taket (så att det inte är någon chans att hästen tar sig över och blir hängades) och inte använda galler (risk att fastna igen, även med små avstånd mellan spjälorna kan man ju aldrig vara säker) Ja just det och ingen lucka att titta ut genom... (Samma som med boxväggen där)

Ursäkta... Vad jag ville säga var bara att man kanske får rida med måttlig fart, efter förhållandena, men hur många av oss rider inte ut på små skogsvägar? Risken finns där med undergjordiska bäckar eller dåligt gjorda vägtrummor att underlaget blir poröst och hästen trampar igenom, ALLTING ÄR FARLIGT!!! Det är trevligt att någon upplyser oss om detta, men olyckor händer. Sånt är livet. Farligt alltså. Unna era hästar en stubbåker, de flesta tycker att det är livet!

Vilken otur, tråkigt!

Jag har alltid både ridit och kört på stubbåkrar och älskar det! Åkrarna är ju olika också, endel lerigare, andra sandjord osv och jag väljer alltid ställen som jag vet är torra och säkra.
Har aldrig råkat ut för nåt på åkrarna.

Däremot är det värsta som finns småvägar på våren, med risken för tjälhål (som ju ibland inte syns förrän hästen trampar rakt i dom, och de är oftast typ en halvmeter djupa minst). Vet flere hästar som skadat sig i sådana. Bor ganska långt norrut alltså....

som en grusväg inte är ogämn då??
Olyckor händer ÖVERALLT... du kan sktitta på asfalt gämnare underlag kan du inte få och hästen kan snubbla och bryta benet!
Jag har ridit i 20 år och har ALDRIG hört talas om en häst som snubblat på en åker för att åkern är farlig:smirk:

Givetvis kan amn juu inte bara tänka ÅHHHH en åker ut och rejsa lite..
Det finns sorkhål och en bonde kasnke till och med vet att en av hans åkrar är hårt drabbade och förbjuder all ridning på den åkern..Vilket kasnke inte denna ryttare vet som bara ser en fin stubbåker och rejsar runt:crazy:

Jag går runt på åkern innan jag rider och kollar efter hål de som jag ser sätter jag en pinne i så man vet vart hålen är..Dessa pinnar tar man ju såklart bort när bonden skall plöjja:D

Tråkigt de som hände hästen men försök inte få i folk att en stubbåker är farligare än någe annat underlag!

Jag rider på en sköthäst och vi brukar nästan alltid vara ute och rejsa på stubbåkrarna. Och som vi har flängit runt på dom stubbåkrarna.:angel:. Så kan man ju säga att allting har gått bra. Och vi är ju försiktiga och kollar framåt och ingen ting har hänt.
Och vi rider på nordsvenskar så dom har rätså starka ben.
Å ! Längtar till sensommarn :banana: .

Jag rider ofta längstmed åkrar och även stubbåkrar på hösten

Jag kollar alltid först genom att själv promenera över åkern för att kolla kvalitén på marken och sedan skrittar jag alltid först där jag ska rida för att märka eventuella ojämnheter

Aldrig någonsin har det varit några problem med dålig kvalité på våra marker här där jag bor

Har alltid ridit på stubbåkrar/klövervallar/whatever, hade all träning där tills för några år sedan då jag äntligen fick ridbanan. Men jag rider fortfarande ute på åkrar ofta. Har aldrig haft några problem!

Liksom när man rider på alla andra ställen så måste man rida med omdömme och sunt förnuft! Man är väl aldrig så dum att man far iväg i full galopp någonstans där man inte vet hur underlaget är?!

Mina hästar är för övrigt bättre i benen än många hästar som går dag ut och dag in på ridbanor gjorda efter konstens alla regler, som alldeles för ofta är för mjuka, dock inte alla..

AnnaKarinA skrev:
Här där jag bor (haninge) får man inte rida på stubben, så jag har inte det problemet.... :D

Det är därför det är bra att ha föräldrar som äger marken, så gör man som man vill! ;) :banana:
Som tur är har vi dessutom ingen egen halm, för den stubben blir stenhård och jobbig, vi har bara "mjuk" och fin stubb! :)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 352
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka