Stubba manen

N

neres

Hejsan.
Tänkte kolla med er som kan mycket om att stubba man. Hur gör ni för att få det riktigt snyggt? ( den är redan klippt sen innan, men när den börjat bli för lång ) GE TIPS ;)

Sv: Stubba manen

Jag snaggade mitt fullblod, klippte alltså bort rubbet! Sedan är det bara att låta den växa ut och hålla den såpass kort att den inte lägger sig ner :)

Klippte du med sax eller klippmaskin´, ( eller vad? )

Med sax :) Men hon hade ganska tunn man. Jag tror det är enklare med maskin om hästen har mycket man. Det går nog fortare i alla fall.

Jag rakar med maskinen, blir jämnt, snyggt och superbra när det växer ut. Jag vill ha den ganska KORT dock, så jag rakar ner, och det växer ut till lagom ganska fort, och när för långt fram med klippmaskinen igen. Går utmärkt klippa 'rätt längd direkt' med maskinen med, men jag är lat och brukar dra av den ;)

Jag tycker det verkar perfekt att klippa med maskin. Jag vill igentligen ha den kort då.. Men det är ju inte jag som äger hästen, då ska jag bara ha den i 10 månader. ( det är en fjording, den har redan stubb )
Och den har redan ganska lång man, ( stubb alltså )
Undra om jag kan köra med klippmaskin o att den växer ut tills den ska tillbaka? :) dock behöver den inte va lika lång som nu.
( den har börjat falla där uppe nu, men dem kommer säkert ha fixat den tills jag hyr den isf ) :) men dem brukar inte vara toppen på att fixa hästarna o så :P

härligt. Om man klipper med maskin, hur många cm blir de kvar då? Passar det på fjording?
Han har ganska tjock man med :)

Om man vill ja, men du får ju klippa på 'frihand', dvs hålla skäret 10 cm över mankammen och klippa den linje/böjning etc du vill ha. Dvs lite som med sax, men maskinen klipper rakare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 594
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka