Strulig högergalopp...och ändan inåt!!

J

Jenny

har en 14-årig halvblodskorsning i vårat stall.
Var och tittade på igår när den gick lektion med sin medryttare.
Under en tid nu så har den svårt med höger galopp och fattar fel iaf 8 av 10. Samt att han drog rumpan inåt mitten men framdelen gick på spåret, förstår ni hur jag menar?? ;)
Ägaren var med igår och tittade oxå, även hon noterade det.
Någonting är nog galet. Jag läste precis en annan tråd där det stod att kotledsinflammation kan visa sig genom fel galopp??
Det kan ju också tänkas att det är en låsning i ryggen.
Med tanke på rumpan...Han är inte svullen, varm eller halt.
Ja, vi får vi se ägaren väljer att göra, personligen skulle jag ha utrett, men det kändes inte som att hon kommer att göra det ännu.
Hon avvaktar nog ett tag. Men jag blir fundersam över vad det är.
Vad tror ni ?? Någon som har varit med om samma sak ??

Mvh Jenny :)

Sv: Strulig högergalopp...och ändan inåt!!

Ena av våra hästar började strula i galoppen, gick som en ostbåge åt fel håll i volten: gumpen in o rejält ställt utåt. Han hade rejäla låsning/spänningar i korset - kanske kan vara något liknande? (Vår häst får nu massage, laser osv o ska skrittas mycke i låg form o mycke raka spår)

Hur går hästen för ägaren/annan ryttare? Det kan vara så att ryttaren sitter snett/ spänner sig i galoppfattningen och i galoppen eller inte har koll på hästen.
Om inte hästen verkar halt så be gärna någon annan ryttare prova galoppen, gör annars en ordentlig utredning. Har tyvärr ingen egen erfarenhet mer än att en häst som jag red en kort period kunde göra så men det berodde på avsaknad av styrka från hästens sida och bristande kunskap från ryttaren att kompensera det :angel:
Vad tror ridläraren?

Det absolut första jag skulle kolla var kotledsinflammation eller annan inflamation på en klinik. Därefter om man inte hittar något kan man gå vidare med rygg eller annat man misstänker. Men jag skulle aldrig börja spekulera i låsningar/spänningar o dyl INNAN den blivit utredd på klinik.

Min häst hade samma symtom, vi var in på kliniken och där hittades inflammation i ett bakknä.

Hästen gick på dubbla spår i höger galopp och ville inte alls vara med, men i skritt och trav och v. galopp var han hur fin som helst. Han var inte halt i ordets rätta bemärkelse, hältan kom inte fram förrän vid böjprov.

Jag hade inte väntat, utan åkt in på en gång.

Okej, detta är ju inte min pålle men jag ska prata med ägaren.
Dock har jag kännt och ridit honom ett par år och det var jag som förmedlade hästen till den här personen. Så eftersom jag känner hästen ifråga så reagerade jag på att han inte alls gick bra igår!!:(

Jag har själv, peppar, peppar, alltid haft rel friska hästar och har därför ingen erfarenhet av kotledsinflammationer osv.
Men efter att ha kikat här på Buke förstått att det är en ganska vanligt förekommande problem. :crazy:

Det är bra att veta att andra har haft samma symptom,
så att man vet vad det kan vara.
Jag ska råda henne att ta in lilla gubben för undersökning!!
Hoppas hon gör det!!

Tack för alla svar!!

Mvh J.

Hur går hästen för ägaren/annan ryttare? Det kan vara så att ryttaren sitter snett/ spänner sig i galoppfattningen och i galoppen eller inte har koll på hästen.
Om inte hästen verkar halt så be gärna någon annan ryttare prova galoppen, gör annars en ordentlig utredning. Har tyvärr ingen egen erfarenhet mer än att en häst som jag red en kort period kunde göra så men det berodde på avsaknad av styrka från hästens sida och bristande kunskap från ryttaren att kompensera det :angel:
Vad tror ridläraren?

Jag har inte ridit honom på ett tag, men han gör likadant med ägaren. Dock inte så mkt som igår, tydligen.
Ridläraren verkade inte veta :confused: ja, det var inga kommentarer iaf. Tjejen som red igår är inte rutinerad och har lite svårt att samordna hjälperna. Den högra sidan har alltid varit lite svagare men den har alltid varit med.

Mvh J.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka