Ströunderlag till hästbox?

C

cafu

Hej!

Hur gör ni med strö till era hästar?

Efter många år utan häst fick jag nyligen hem mitt nordsvenska stoföl. Sedan den dagen har det inte varit annat än kontroverser mellan mig och bonden som äger gården jag bor på. När jag ströade hennes box fick jag höra att jag tog alldeles för mycket. Till sina hästar tar han bort ca 1 skyffel med bajs, låter urinindränkt strö ligga kvar och slänger in ca en (1) skyffel nytt blött sågspån. Själv tycker jag det vore lagom att grundströa med minst ca 1 bal kutter som ger en bädd på i alla fall ca 20 cm. Men det blev problem för han vill inte ha något spån på sin gödselhög för det "bryts aldrig ned". Han menar att i frihet sover hästar ute på lika hårt underlag. Eh? Det är väl inte så bra för en häst, särskilt en växande häst, att stå på betonggolv i kallstall med 1 skyffel strö?

Sv: Ströunderlag till hästbox?

jag har 30 cm strö och mockar kliniskt och lägger in det som behövs.
Varför bestämmer han hur mycket du ska ha?? betalar du inte för det? Om inte gör det så kan han inget säga.

Klart att hästen ska ha ett varmt/mjukt underlag.
Säg till bonden att förr i tiden sov bönderna på halmmadrasser och ge honom förslag på att börja med det själv :angel:

Hur många balar gör bonden av med på en säsong? OM du lägger in mycket i början och har en mjuk permanentbädd så blir det inte mer i slutändan.

Varför måste du ha spån? Kan du inte använda torv eller halm i stället - båda två ger mycket bra material att seda gödsla mark med.

Tala om för bonden att din häst är en HÄST och ingen KO :smirk:
Mitt ex var från en bondfamilj och han hade en benägenhet att jämföra min häst med en ko, exempelvis när det gällde ströt.

Han tyckte inte att jag behövde ha så mycket spån för det hade man ju inte till korna, för då växte deras klövar för fort... :crazy:
Så han (kanske inte han nu när han har lärt sej lite om hästar) men ex, hans mor o far skulle mycket väl kunna låta en liten fölis stå ensam inne (din andra tråd) för man kan ju lämna kalvar ensamma.
Och det skulle inte ha någonting med elakhet att göra utan helt enkelt för att dom inte förstod bättre.

Fast om jag vore du skulle jag nog försöka hitta en annan stallplats, för jag tror inte varken du eller hästen kommer trivas där nåt speciellt...

Läste och svarade i din förra tråd, och jag säger det igen, ta hästen därifrån. :cool:

För det första är betong inte samma sak som mark - betong är inte sviktande, det är platt och har en annan yta. För lite spån kan osaka både skav och trycksår om man har betonggolv under.
För det andra föds föl i vanliga fall på våren, då markn är mjuk och det finns också oftast gräs.

Jag har kutterspån till min häst, dessutom bädd. Han har ca 3-4dm spån minst.

Det är sant att kutterspån behöver id på sig att förmultna. Därför är det bra att ha bädd för då tar man bara ut bajset och så får spånet brinna i boxen innan man tar ut allt till våren(eller när man nu tömmer boxen). Det är många stall som inte kan ha spån pga att de inte har ngn stanns att kasta det, just pga att det tar så lång tid att förmultna. Men då har de oftast halm istället.

Som jag sa tidigare, flytta din sackars föliss.

dessa bönder...

har själv stått hos en bonde som hade sina hästar på väldigt lite halm och mockade väldigt kontsigt, tog ut jättelite och ofta tror jag nästan han tog ut det rena för det blev aldrig riktigt mockat.

Jag har lagt in rejält med halm och tar ut skiten varje dag och vid behov så tar jag ut det som är blött. Varannan månad vänder jag upp och ner på allt och börjar om.

Går inte åt så mycket halm alls. Blir inte ens 2 balar i veckan som går åt och det tycker jag är lite.
Förra vintern mockade jag ut varje dag och då gick det åt minst en bal om dan.

Fråga bonden vad du betalar för och se till att du fårdet du betalar för. Tycker en fölunge/unghäst bör stå på halm så den har något att plocka med då den är inne.

Tack alla för svar!

Jag hade räknat med att kunna ta av spånet som fanns på gården när jag kom, men eftersom jag inte fick ta mer än ca 1 skyffel/dag har jag köpt eget så jag kan ta hur mycket jag vill. Det känns bra och det går faktiskt inte åt så mycket mer eftersom större delen av bädden nu är torr på morgonen i stället för att vara helt genomfuktig av urin (vilket bonden i och för sig inte bryr sig om utan bara slänger in en skyffel nytt spån över, utan att det blir en permanentbädd), men jag ska även komplettera med halm.

Problemet är att jag bor med min sambo på hans föräldrars gård och de vill inte ha något betalt för vare sig boxhyra, strö eller hö, men samtidigt begränsar det ju mina möjligheter att ställa krav på hur jag vill ha det. Vad gäller hästhållning har de nämligen väldigt svårt att se att det finns andra sätt för de har alltid gjort på ett visst sätt och det har ju fungerat....detta innebär t ex precis som någon av er var inne på att en häst inte skiljer sig från en ko (detta gäller både strö och frågor kring hantering).

Otroligt frustrerande!

Hemkörning av spån i Västra Götaland?

Någon som har kontaktuppgifter till folk som sysslar med hemkörning av spån till häst? Jag bor i Västra Götaland, Alingsåsområdet. Skicka gärna privat meddelande!

till min sköthäst som går på lösdrift med 2 shettisar har ägarna spån i vindskyddet där har de även halm som de kan tugga på. halmen ligger i två stora högar i två av hörnen. halmen är också utspridd över spånet.

Sv: Hemkörning av spån i Västra Götaland?

cafu skrev:
Någon som har kontaktuppgifter till folk som sysslar med hemkörning av spån till häst? Jag bor i Västra Götaland, Alingsåsområdet. Skicka gärna privat meddelande!

Sök på nätet eller annonsera under radannonser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka