Stronghold varje vecka istf månad??

Lena Furberg

Trådstartare
Så blev det Stronghold till Beauceronen i alla fall, sedan vi uteslutit foderallergi etc och blev alltmer säkra på Rävskabb (som andra hundar i området haft och vår hund springer i skog och mark varje dag!).

Enligt bruksanvisningen ska man sätta Stronghold på hunden 1 gång i månaden i 3 månader. Vår veterinär sa däremot att vi ska sätta på det en gång i VECKAN i 3 veckor. Vi är nu inne på 3:e veckan och han tuggar definitivt mindre på benen men har en fläck vid flanken som han fortfarande tuggar på då och då under dagen.

Nu tyckte någon att doseringen var helt galen - att man SKA ge en gång i månaden under 3 månader och att den här intensiva doseringen var felaktig och att hunden nu går miste om 9 veckor av effekt istället.

Ni som behandlat med Stronghold för rävskabb, hur har ni doserat och hur har effekten varit? Ska man följa tillverkarens anvisningar eller veterinärens?

Jag minns inte om det var just stronghold jag använde, men jag tror det (flera år sedan nu). Då var det tre gånger med en eller om det var två veckors mellanrum. Det hade att göra med hur lång tid det tog för skabbdjuren att kläckas osv. Jag hade i alla fall ordentlig diskussion med veterinärer (yep, flera, alla sa samma sak då) om det just för att bruksanvisningen sa att det skulle ges på annat vis.

Och justja, det fungerade helt som det skulle och jag har hittills inte råkat ut för rävskabb igen.

Från fassvet:
Sarcoptesskabb, behandling (hund)

För fullständig eliminering av kvalstren skall veterinärmedicinska läkemedlet ges som engångsdos två gånger med en månads mellanrum.

Min veterinär skrev en behandling varannan vecka, upprepas tre gånger.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 436
Senast: fejko
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej alla bukefalister! Är det någon här inne som har erfarenhet av att reklamera en veterinärundersökning? Jag har varit och gjort en...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar