Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enya skrev:Vilket är bäst för en häst att stå på om den har problem med luftvägarna? Jag säger spån, men pojkvännen säger halm.
Vad finns att göra åt dessa problemen med luftvägarna?
Som sagt så äter hon hösilage och står förnuvarande på spån. Kan du berätta mer om torv? Kostnad, hur mycket man använder, vart man köper osv?Fantasi skrev:Halm är det absolut sämsta tänkbara alternativet för en hosthäst, spån kommer som god tvåa. Spån kan dock funka om det hålles fuktigt så det eventuella dammet (som alltid finns i spån) binds.
I halmen finns dammet/partiklarna både inuti och utanpå halmstråna och hästen får i sig så fort den tuggar på halmen, eller överhuvudtaget är med mulen nedi halmen.
Nej har man hosthäst så kan man gott kosta på sig att köpa torv eller papper, jag själv förerar torv då det är både enklare att mocka samt är drygare, en kombination med torv och ett bra spån kan oxå funka.
Torven kan ibland upplevas som dammig utav visssa men det damm som finns i torven är inte faligt för hästarnas luftvägar på något sätt, det är viktigt att bli informerad om. Vill man kan man även fukta torven lite på så sätt så packas den lite lättare.
Jag blir så frustrerad at se att folk med hosthästar fortsätter med halm/spån samt torrt hö, för då hästen en gång fått hosta och är konstaterad bronkithäst så kommer den för alltid att vara känsligt och ett återfall kan då bli värre om an inte vidtagit nödvändiga (och enkla) åtgärder för att förhindra det. Miljön är a och o för en bronkithäst. En bronkithäst blir aldrig frisk, den blir symptomfri, vissa har tur ch får inget återfall medans andra har otur och får kvickdrag på halsen och DET är inte kul...
Hm, det blev ett litet avkliv från tråden men väl värt att tänka på ändå för alla med bronkithäst.. det kostar inte så mycket och kräver inte så mycket av oss att byta strö och hö.
Nej absolut inte, men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra och få mer kött på benen angående skötseln av en hosthästFantasi skrev:har du inga problem nu med hosta så behöver du ju inte söka veterinär, jag trodde att hästen hostade nu..
torv e skitlättmockatEnya skrev:Tack båda!
Hon kommer att vara ute så mycket som möjligt, ev. så blir det lösdrift, men just nu är hennes box vid stalldörren som är öppen. Hon äter också hösilage och står på spån.
Finns det mediciner att ge? Någon pratade om operation vid ett tillfälle?
Är inte torv krångligt? Är det dyrare än spån och hur många bönder vill ta emot torv sedan, jag menar är det något de gärna tar emot eller är det lite krångligt att bli av med?
Kan man förresten itne lämna hästgödsel på återvinningsstation som trädgårdsavfall?