Strö till häst med luftvägsproblem?

Enya

Trådstartare
Vilket är bäst för en häst att stå på om den har problem med luftvägarna? Jag säger spån, men pojkvännen säger halm.

Vad finns att göra åt dessa problemen med luftvägarna?

Sv: Strö till häst med luftvägsproblem?

Enya skrev:
Vilket är bäst för en häst att stå på om den har problem med luftvägarna? Jag säger spån, men pojkvännen säger halm.

Vad finns att göra åt dessa problemen med luftvägarna?

Min erfarenhet säger att det är torv som är bäst. Har en allergisk häst i stallet och hon har inga besvär när hon står på torv och höet vattnas.

Torv eller tidningspapper.

Mycket frisk luft hjälper hästar med problem med luftvägarna.
Ensilage i stället för hö.. dammar mindre.

Torv som första alternativ till häst med luftvägsproblem. Halm som andra alternativ. Spån som tredje...

Tack båda!
Hon kommer att vara ute så mycket som möjligt, ev. så blir det lösdrift, men just nu är hennes box vid stalldörren som är öppen. Hon äter också hösilage och står på spån.

Finns det mediciner att ge? Någon pratade om operation vid ett tillfälle?

Är inte torv krångligt? Är det dyrare än spån och hur många bönder vill ta emot torv sedan, jag menar är det något de gärna tar emot eller är det lite krångligt att bli av med?
Kan man förresten itne lämna hästgödsel på återvinningsstation som trädgårdsavfall?:idea:

Halm är det absolut sämsta tänkbara alternativet för en hosthäst, spån kommer som god tvåa. Spån kan dock funka om det hålles fuktigt så det eventuella dammet (som alltid finns i spån) binds.
I halmen finns dammet/partiklarna både inuti och utanpå halmstråna och hästen får i sig så fort den tuggar på halmen, eller överhuvudtaget är med mulen nedi halmen.

Nej har man hosthäst så kan man gott kosta på sig att köpa torv eller papper, jag själv förerar torv då det är både enklare att mocka samt är drygare, en kombination med torv och ett bra spån kan oxå funka.

Torven kan ibland upplevas som dammig utav visssa men det damm som finns i torven är inte faligt för hästarnas luftvägar på något sätt, det är viktigt att bli informerad om. Vill man kan man även fukta torven lite på så sätt så packas den lite lättare.

Jag blir så frustrerad at se att folk med hosthästar fortsätter med halm/spån samt torrt hö, för då hästen en gång fått hosta och är konstaterad bronkithäst så kommer den för alltid att vara känsligt och ett återfall kan då bli värre om an inte vidtagit nödvändiga (och enkla) åtgärder för att förhindra det. Miljön är a och o för en bronkithäst. En bronkithäst blir aldrig frisk, den blir symptomfri, vissa har tur ch får inget återfall medans andra har otur och får kvickdrag på halsen och DET är inte kul...

Hm, det blev ett litet avkliv från tråden men väl värt att tänka på ändå för alla med bronkithäst.. det kostar inte så mycket och kräver inte så mycket av oss att byta strö och hö.

Fantasi skrev:
Halm är det absolut sämsta tänkbara alternativet för en hosthäst, spån kommer som god tvåa. Spån kan dock funka om det hålles fuktigt så det eventuella dammet (som alltid finns i spån) binds.
I halmen finns dammet/partiklarna både inuti och utanpå halmstråna och hästen får i sig så fort den tuggar på halmen, eller överhuvudtaget är med mulen nedi halmen.

Nej har man hosthäst så kan man gott kosta på sig att köpa torv eller papper, jag själv förerar torv då det är både enklare att mocka samt är drygare, en kombination med torv och ett bra spån kan oxå funka.

Torven kan ibland upplevas som dammig utav visssa men det damm som finns i torven är inte faligt för hästarnas luftvägar på något sätt, det är viktigt att bli informerad om. Vill man kan man även fukta torven lite på så sätt så packas den lite lättare.

Jag blir så frustrerad at se att folk med hosthästar fortsätter med halm/spån samt torrt hö, för då hästen en gång fått hosta och är konstaterad bronkithäst så kommer den för alltid att vara känsligt och ett återfall kan då bli värre om an inte vidtagit nödvändiga (och enkla) åtgärder för att förhindra det. Miljön är a och o för en bronkithäst. En bronkithäst blir aldrig frisk, den blir symptomfri, vissa har tur ch får inget återfall medans andra har otur och får kvickdrag på halsen och DET är inte kul...

Hm, det blev ett litet avkliv från tråden men väl värt att tänka på ändå för alla med bronkithäst.. det kostar inte så mycket och kräver inte så mycket av oss att byta strö och hö.
Som sagt så äter hon hösilage och står förnuvarande på spån. Kan du berätta mer om torv? Kostnad, hur mycket man använder, vart man köper osv?

hm, skrev inte klart ser jag, torv kostar ca 90 kr säcken och det krävs ungefär två säckar för att fylla upp boxen och en säck att underhålla med i månaden (för mig i alla fall)

torv är lätt att bli av med, det är ju naturligt liksom ;) Bönderna tar det utan att protestera, och vill man tjäna sig en hacka då är det bara att mocka i säckar och sälja som gödning.

Har du inte kollat upp din häst i halsen så råder jag dig till det så det inte går för långt, det finns en hel del mediciner att ge. man brukar börja med en kombination av fablol(pulver) och ventipulmin (pumpflaska) till en början och funkar inte det så ger man kortison.
Det är olika från häst till häst vad som funkar och framföralls så är det ju lite beroende på hur mycket slem hästen har.
Min häst hostade i igångsättningen i trav då hon blev varm det var allt, men jag kollade upp henne ändå och hon visade sig ha JÄTTEMYCKET slem i sin hals, på henne funkade opticorten jättebra (kortison) men det tog tre medisineringar, den första med fabrol och ventipulmin(gav ingen verkan) innan hon konstaterades "frisk". sedan dess har jag inte behövt behandla henne igen men då har jag varit petnoga med hennes miljö.

Kan du fixa lösdrift åt din häst så är det ju det absolut bästa! Men alla kan inte det och då får man försöka göra det absolut bästa av situationen i stället!

Jag har en häst som för några år sen blev utdömd pga kvickdrag, hon klarar INTE att stå på torv. Sen hon flyttades till lösdrift är hon symptomfri och är medicinfri, och står på halm och spån. Så det är nog väldigt inviduellt vad man ska välja.

Finns rätt mkt mediciner att ge till hosthästar, alger har även funkat bra på vissa. Fråga din veterinär! :)

jag köper torven på lantmännen (granngården).

torv har inte de particklar som spån och halm har och som hästar hostar utav så jag skulle tippa på att du fått tag på ett parti dålig torv i så fall.. även torv kan man ju få mögel i så det gäller ju att kolla det som vilket annat strömedel som helst.

sen är det oxå killnad mellan en brinkit häst och en kvickdragshäst. Då hästen har fått kvickdrag så har det ju liksom redan gått för långt och många hästar avlivar pga det.
Skönt att det funkar bra med din häst!

som sagt kan man ha lösdrift då kan förmodligen hästen stå på både torrt spån och halm men då är det så mycket frisk luft runtomkring så då sållas mycket av de dåliga particklarna bort.

Hästen är nyköpt och "frisk" och har varit det de senaste åren efterosm hon har mycket utevistelse och gått på lösdrift från och till. Hon har haft halm i lösdriften och spån i boxen när hon stod där.

Tänkte kontakta veterinär, men det känns lite konstigt då hon varit symtomfri så pass länge, men de kommer alltså då att se att hon har bronkit i alal fall trots att hon inte ens hostar?

Hon reagerar inte alls något vid ridning heller.

har du inga problem nu med hosta så behöver du ju inte söka veterinär, jag trodde att hästen hostade nu..

Fantasi skrev:
har du inga problem nu med hosta så behöver du ju inte söka veterinär, jag trodde att hästen hostade nu..
Nej absolut inte, men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra och få mer kött på benen angående skötseln av en hosthäst :D

Tack för dina svar!

Kompisen har en häst med kvickdrag som är under ständig behandling med cortisonpreparat och är då OK. Hur som helst så är veterinärens rekommendation till henne att ha hästen på spån, enligt henne dammar det minst ( fuktas med vattenstril om nytt spån strös). Fodra med ensilage, ej hö, om det bara finns hö måste det genomblötas, räcker ej med vattning.Kraftfodret uppblandas med betfor så att det är fuktigt. Stallet får ej sopas när hästen är inne eller ett par timmar innan hon ska gå in. Hästen är ute så mycket som möjligt.Hästen används som avelsto och rids inte.

Enya skrev:
Tack båda!
Hon kommer att vara ute så mycket som möjligt, ev. så blir det lösdrift, men just nu är hennes box vid stalldörren som är öppen. Hon äter också hösilage och står på spån.

Finns det mediciner att ge? Någon pratade om operation vid ett tillfälle?

Är inte torv krångligt? Är det dyrare än spån och hur många bönder vill ta emot torv sedan, jag menar är det något de gärna tar emot eller är det lite krångligt att bli av med?
Kan man förresten itne lämna hästgödsel på återvinningsstation som trädgårdsavfall?:idea:
torv e skitlättmockat :)
o inga problem att göra sej av med ..snacka med nåra kolonilotterägare . dom blir skitglada över gödslad torv .
låt helst hästen gå på lösdrift dock.

torv kostar 55kr balen så vitt jag vet .
finns hos bönderna eller granngården.

Jag har en kusin som har en frisk häst och en hosthäst.
Till den friska hästen kör hon med halm och hosthästen står på spån.
Men hon använder inte vanligt kutterspån. Jag är lite osäker på om det är dammsuget eller om det är "färskt" dvs fuktigt så det inte dammar. Det ska jag låta vara osagt.

Men lyssna med din spånförsäljare om dom har spån till hosthästar! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka