Strö i inakorderingsstall?

diamonia

Trådstartare
Funderar på att köpa hem en lastbil med spån alternativt trovbalar (eller både och) inför nästa säsong.

Hur gör man enklast med betalningen?

-Lägger ut allt ur egen ficka...? Blir ju jättemycket pengar och hur vet man att priset inte går NER nu när det är så dyrt?

-Inakorderingarna betalar direkt för sin uppskattade konsumtion under året...?

Hur håller man enklast reda på vem som har tagit si och så mycket, halva balar osv. Jag har en begränsad yta att förvara det på så det kommer inte att kunna stå x antal halvbalar framme.

Vill gärna ha svar från stallägare!

Sv: Strö i inakorderingsstall?

betalningen vet jag inte, men i stall jag jobbat i där man betalat för strö efter hur mycket man använt har man haft listor där man kryssar i för varje gång man tar en bal.

halvbalar så kan man väl skriva upp en halv, o så nästa som vill ha en halv tar den andra halvan o kryssar i en halv.

Det är i ock för sig inte ofta som jag har inhyrda hästar. Men jag köper in allt själv och tar sedan betalt efter vad de använder. Själv skulle jag inte vilja ha betalt i förskott. Skulle tyckat att det var för krångligt om någon häst skulle försvinna av någon anledning under vinter, att då reda ut vem som betalat för vad och hur mycket fanns kvar m m.
Man vet inte hur priserna kommer att vara till hösten mot hur de är nu. Det är någon som man kalkylera med att man både kan göra bra och dåliga köp. Jag använder så stora mängder att jag brukr kunna göra avrop. D v s göra upp om att jag ska ha si eller så mycket och hämta och betala det efterhand som jag använder det under hela vintern. Jag har heller inte några större lagringsmöjligheter.

I mitt stall gör vi ett gemensamt inköp av torv. Varje hästägare får bestämma hur många pallar denne behöver. Fakturan går till mig och inackorderingarna betalar mig innan fakturan förfallit. Jag tar inte ut något extra för torvströet så att alla får ett lägre pris på torven + fritt hemkört till gården. Ingen i stallet lägger in halva torvbalar utan det går åt en hel varje gång vi ströar. Fungerar bra!

I mitt stall betalar man bara kallhyra. Så vi gör så att vi beställer hem årsbehovet av strö vid ett tillfälle, var och en betalar sitt. Vi märker upp alla balar med namn (första bokstaven i hästensnamn) när vi lastat in dem där vi skall ha dem. För länge sedan hade vi listor där man skulle skriva upp när man tagit balar och det diffade alltid på någon bal i slutändan.

Vi gjorde så att var och en köpte en pall ungefär och man tar bara ur sin egen pall helt enkelt. Betalade vid leverans. Skulle nån flytta så antingen tog man med sig sitt eller sålde till nån i stallet.

Vi gjorde så att var och en köpte en pall ungefär och man tar bara ur sin egen pall helt enkelt. Betalade vid leverans. Skulle nån flytta så antingen tog man med sig sitt eller sålde till nån i stallet.

Låter bra tycker jag :bow:

Har dålig erfarenhet av att det blivit mycket tjafs när stallägaren köpt in och hyresgästerna sedan ska betala efter hur mycket de använder. Alltid någon som inte är ärlig (eller glömmer :smirk: )

Vi har ett litet stall (4 boxar) med 2 hyresgäster. På hösten så får hästägarna själva bestämma hur många pallar spån dom vill ha, sen görs en gemensam beställning. Betalning sker när fakturan kommer. Om någon flyttar så tar man antingen med spånet eller säljer det till någon i stallet.
För att få ner priset lite så brukar vi beställa tillsammans med ett annat stall så att vi kan ta bil + släp :)

Tack för alla svaren!

Lutar just nu åt att beställa en lastbil av varje sort och dela med grannen och så får inakorderingarna köpa sin förbrukning i samband med det.

Har fått för mej att en lastbil rymmer 16 pallar, stämmer det?

hm, det kanske är olika på olika bilar..

Men har iaf för mig att där vi beställt så har det varit 12 eller 14 på bilen och 16 på släpet. Men jag kan vara ute och cykla :angel:

Det är lite olika. Jag kan beställa från 6 pall och uppåt. Då ingår frakten. Ring och hör med lite olika leverantörer.

Jag köper hem både hö och spån och betalar allt själv, sen betalar de som står här endast för de som de förbrukar, har en lista där de sätter ett sträck för var spånbal de tar, fungerar utmärkt men har bara 2 inakoderingar så det är lätt o hålla koll om någon missar o sätta upp att de tagit en bal.

Vill man inte ligga ute med pengarna själv så tycker jag det är bra att var och en bestämmer hur mkt de vill ha o sen köps allt hem på en gång och var och en betalar sin del.

Liknande trådar

Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel