Anna-Bella

Trådstartare
Hej,
Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få stripbete. Tanken är att han ska klara sig på enbart gräs och halm och helst minska i vikt men absolut inte gå upp. Han har inte haft fång innan och har inga förvarningar förutom att han är överviktig (PPID är testat och inom normala värden). Jag har möjlighet att flytta staketet en gång per dag. Ungefär hur många kvadratmeter kan vara rimligt att flytta varje dag? Förstår att det är svårt att säga men mellan tummen och pekfingret var man kan börja iallafall. Väger 460 kg idag, optimal vikt vore ungefär 420.

Hej,
Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få stripbete. Tanken är att han ska klara sig på enbart gräs och halm och helst minska i vikt men absolut inte gå upp. Han har inte haft fång innan och har inga förvarningar förutom att han är överviktig (PPID är testat och inom normala värden). Jag har möjlighet att flytta staketet en gång per dag. Ungefär hur många kvadratmeter kan vara rimligt att flytta varje dag? Förstår att det är svårt att säga men mellan tummen och pekfingret var man kan börja iallafall. Väger 460 kg idag, optimal vikt vore ungefär 420.
Jag har mina två på bete men ingen klarar fri tillgång så praktiserar stripbete sedan flera år. Hur mycket jag flyttar staketet beror mycket på väder, hur hästarna är i hull, motion etc. Dvs det skiljer sig åt genom sommaren. Just nu får de ca 40-50 kvadratmeter varje dag (tillsammans), båda motioneras varje dag och hullet är ok.

Håll koll på eventuell svullnad i nacken och överlinje, känn över hovar och ben varje dag.

Jag har mina två på bete men ingen klarar fri tillgång så praktiserar stripbete sedan flera år. Hur mycket jag flyttar staketet beror mycket på väder, hur hästarna är i hull, motion etc. Dvs det skiljer sig åt genom sommaren. Just nu får de ca 40-50 kvadratmeter varje dag (tillsammans), båda motioneras varje dag och hullet är ok.

Håll koll på eventuell svullnad i nacken och överlinje, känn över hovar och ben varje dag.
Tack så mycket! 🙏🏻

Mina rutor är typ 130 resp 170 kvm stora.

Tänkte tillämpa lite annan metod i år. Det är ju helt omöjligt (om man inte har grushage och fodrar med grovfoder hela sommaren, vilket jag varken gör eller vill göra) att inte låta dem beta stressat gräs när man behöver begränsa mängden. Bara hur de själva väljer att beta leder ju när man inte har ett överflöd till stressat gräs iom att de betar områden korta. Jag har en typ av track system och när de kan gå enbart på det på vårkanten utan att äta grovfoder mer så får de gå ner i vikt (bara min större häst nu, ponnyn är rund som en boll). Och sedan har jag tidigare öppnat till en ruta, betat den tills den varit helt kort, öppnat nästa på ett annat ställe (för att främja rörelse) och betat ner den osv.

I år tänkte jag (pga kan också bara ändra staketet en gång per dag) ha öppet till en ruta 1 dygn. Öppna till en annan 1 dygn. Tillbaka till första/någon annan osv. Tills de är lagom betade och då öppnar jag ett steg in nästa gång den hagen är öppen osv. Svårt att förklara 😅

Men så att det alltid öppnas till gräs (som de då vill bara beta av när det är öppet) som inte är så kort.

Men som @animalasia skriver så beror det MASSOR på väder hur tillväxten är. Typ nu har jag börjat öppna 1 dygn var tredje dag, 2 dygn mellan går de bara på tracken, eftersom min hästs bajs började se ut som att han behövde mer gräs. Och i morgon ska det börja regna så då räknar jag med att det kan vara stängt ett tag igen.

Jag hade gärna delat in mina rutor på hälften men det betyder dubbelt så många mer stolp ner, jag har inte fattar hur man gör sådär en meter i taget 😅 stripbetar ju en innerdel av hagarna och har delat den delen i 3.

Min häst kan inte motioneras så mycket pga skador och nu med mindre kompis som är ännu mer lättfödd kommer det vara lättare att hålls honom i bra hull så förhoppningsvis blir det mindre akut nästa vår.

Åh, ett sånt dröm system! I dagsläget arrenderar jag min mark så jag har lite begränsningar men om jag någonsin får egen mark kommer jag definitivt bygga något likt ditt.

Jag funderar konstant på hur det kunde göras bättre, hästarna tar ju verkligen kortaste vägen största delen av tiden 😅 men ville ju inte lägga gräshagarna på andra hållet med risk för att de inte fattar att gå åt helt andra hållet. Ibland så stänger jag närmsta vägen till stallet så de får gå runt men tycker snarare det stör deras egen idé om hur de vill beta. Har de lätt att komma till och från nytt gräs verkar de äta kortare perioder. Jämfört med om det behöver "gå runt" för att komma ifrån gräset, då är de där längre perioder, normal vila och sedan tillbaka för lång period igen. Och det vill jag ju inte, utan att de ska kunna reglera så mycket som möjligt själva.

Katt-GPS är verkligen en så kul grej att ha på hästar i utevistelse 😁

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 420
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 437
Senast: lil-sis
·
I
Foder & Strö Jag funderar på hur mycket mark man skulle behöva för att förse 2 stora hästar i medelhårt arbete med genomsnittligt näringsbehov med...
Svar
13
· Visningar
5 608
Senast: IrishDraft
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka