Strimlad/pelleterad?

T

Tican

Har hittills alltid gett mina hästar strimlad betfor för att det är det "normala", men börjar nu tänka.. Vad är bäst egentligen?? Varför finns det pelleterad betfor om strimlad är lika bra? Vad blir skillnaden?

Tacksam för svar! :bow:
 
Jag började nyligen ge pelleterad Betfor och tycker faktiskt den är bättre, inte näringsmässigt förstås, utan för att den är lättare och väga/hantera samt att den blir lite smuligare = det lättare att gömma mineralerna, hi hi. Men mina äter sina mineraler utan att protestera. Verkar som om den är något smakligare oxå då en av mina brukar slarva med att äta upp allt, men nu finns det inte ett uns kvar i krubban på morgonen. Luktar väldigt gott, kanske för att de använder melass som bindemedel.
 
jag har precis gjort ett betfortest idag som ja ska lägga ut på min hemsida..

Riven betfor
Riven betfor dammar mer än pelleterad, men suger å andra sidan åt sig mindre vatten än pelleterad betfor, så den är torrare att utfodra med om man häller bort överflödigt vatten. Vikt när betforn är färdig är 6,25 gånger torrvikten. Det gör att du bör hälla över 7 dl vatten på 100 g betfor.
Häller man på kallt vatten så bör man vänta 2½ timme innan man utfodrar med det, häller man över kokhett vatten kan man fodra redan efter 10 minuter(detta eftersom att kokande vatten påskyndar svällningsprocessen nå otroligt).

Pelleterad betfor
Pelleterad betfor är lätt att hantera, det dammar inte och är lätt att väga upp. Den pelleterade betforn innehåller melass som bindemedel för att få pelletarna att sitta ihop. När betforn är färdigsvälld vägen den 7,2 gånger mer än torrvikten, Den pelleterade betforn är således blötare än den rivna. Detta gör även att om du ska blöta 100 g betfor bör du hälla på ca 8 dl vatten.
Häller man på kallt vatten på pelleterad betfor kan man fodra efter 5 timmar. Har du vattenkokare och häller över kokhett vatten kan du fodra med det efter 30 minuter.

Detta kommer att läggas ut tillsammans med bilder från hela förloppet på min hemsida.. allt för att få slut på den eviga diskussionen om hur länge betfor måste svälla.. :smirk:

Så det spelar ingen roll för hästarna vad du utfodrar med för sort.. det är upp till dig vad du vill arbeta med.. det är därför det finns två sorter.. näringsvärdet är (enligt säckarna) inte olika i riven och pelleterad betfor..
 
Ja och förutom att den pellaterade är drygare så är den också billigare... hos mig betalar vi 104 kr för 25 kg strimlad betfor och 155 kr för 40 kg pelleterad betfor. :)
 
:bow:

Ska köpa foder imorron, man ska helt enkelt köpa en säck pelleterat den här gången? ;) :)Om det finns på Odal..? :o :confused:
 
jäklar vi betalar bara 80 kr för 25 kg strimlad betfor, snacka om skilnad, har ingen anning om vad den pelleterade betforn kostar eftersom att vi använder den strimlade.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp