Stretching!

Sv: Stretching!

Hur stretchar ni era hästar?

Jag har lärt mig några olika varianter av ET och veterinär. 9, 13 o 18 på bilderna i länken

Men vore kul att lära sig mer!

http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/plansch.htm

Jag stretchar alltid varje gång efter ridning. Gör nr 6,7,13,14. Även en variant på 13, istf att stretcha benet framåt lyfter jag bakbenet 'rakt upp' istället. Tänk som när man gör böjprov, ungefär.
Rekomenderat av massör.

Då och då gör vi ytterligare några:2,4,9,17,18.

Bara nyfiken, vad stretchar man när man lyfter bakbenet så?

brukar göra, 1,2,3 (fast har hört av min ET att huvdet inte ska börjas i nacken utan det ska vara "rakt ner"),4,5,7,12,13,16 och 17 + att jag stretchar ryggen så de sänker den genom att dra med fingrarna på varsin sida bredvid ryggraden, höjer ryggen genom nr 17 eller genom att trycka lite på en punkt på rumpan på hästen. Gör även 12 fast snett bakåt (in under magen) stretchar manken enligt min ET.
Maserar även med massagekloss över hela hästen.

Vilken bra sida! :bow:
Använder/ har använt dom flesta, men några har jag aldrig sett, tex. 10, 11, 15 och 18. Ska testa svansen nr 18, vad säger era hästar om det?

Jag stretchar efter varje Rid Tur

2,4,5,13,17,18

Min Bryr sig inget när jag gör 18 fast Bryr sig inte om det mästa:D

Senast ändrad:

Gud vilken bra sida! Den ska jag skriva ut och sätta i skåpet på stallet.
Jag gör dagligen 2,4,5,8,12,13,14,16.
Vad många det blev :rofl:

Vilken bra sida! :bow:
Använder/ har använt dom flesta, men några har jag aldrig sett, tex. 10, 11, 15 och 18. Ska testa svansen nr 18, vad säger era hästar om det?

Min häst tycker den är skön! Fick även lära mig att lyfta hela svansroten rakt upp. Lägg handflatan på insidan av svansroten och lyft försiktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 177
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :)) Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite...
Svar
7
· Visningar
1 813
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka