Stretcha & massera gammal häst?

B

BeastieBabe

Stretcha & massera gammal häst?

Finns det något negativt i att stretcha och/eller massera en gammal häst? finns det risk för att hästen ska blir sjuk av det? :confused:

själv anser jag att man inte ska massera och/eller stretcha(eller ens arbeta hårt) med en häst som på något vis är sjuk.. men att det annars är bra för alla hästar..

men någon som vet kan väl vara så snäll och berätta för mig om det finns några risker :)

Re: Stretcha & massera gammal häst?

Inte vad jag vet. Min pålle blir 23 år i år och jag har strechat honom dagligen sedan 2 år tillbaka. Han har fått bättre rörelser och längre steg och rör sig mjukare sedan jag började med det. Efter en skada i höstas masserar jag även bogarna, bringan och baken 2-3 dagar i veckan, ofta ihop med Arnica gel som förebygger och lindrar träningsvärk och stelhet. Givetvis ska man aldrig strecha en kall häst! Jag har so regel att han ska ha skrittat eller rört sig på annat sätt i minst 30 minuter om jag ska strecha efteråt.

Så länge hästen är frisk har massage och streching enbart positiv inverkan. Är det en äldre häst som inte strachats tidigare så ta det väldigt mjukt och försiktigt till en början, annars finns det nog risk för skador. Börja väldigt försiktigt och öka strechingen efterhand som hästen börjar bli mjukare. Precis som du själv skulle göra med din egen kropp. /TIGERHEART

Massage är bra för alla hästar...
Utom dom som inte får masseras (Kontraindikationer)...(vid vissa tex sjukdommar får man inte massera).

Tänk bara på att aldrig stretcha före motion eller för länge efter motion för då kan man skada musklerna.

Be någon kunnig visa dig...
Ta ut en massör som kollar igenom hästen och visar dig stretch övningar som är bra för din häst.
Jag skulle aldrig rekomendera att någon som bara läst en bok om massage och stretching börjar greja med hästen själva...
Man kan göra fel även om man följer anvisningarna i boken...

Om man masserar rätt (tex då inte om hästen har ngn infektion i kroppen), och stretchar rätt (efter rörelse), så är det BRA att göra det på den gamla hästen!
Det enligt min utbildade fysioterapeft.
Massage och stretching är bra för ALLA åldrar av pålle och människa.

Jag stretchar min 20 åring efter varje träningspass och hon har fått bättre rörelse och längre steg.
Men det gäller att veta hur man ska göra och inte lyfta och bända på hästen för långt från början utan succesivt tänja under en lång period och till slut märker man hur långt man kan gå med rörelserna.

Men som sagts tidigare i trådar ta hjälp av kunniga om ämnet..

Tack för alla svaren ni skrivit..
Vi började att stretcha ponnyn först, bara lite lätt för att hon ska få vänja sig, den gamla valacken kan man knappt stretcha bakbenen på för han har så dålig balans, så vi börjar egentligen bara med att lyfta bakbenet lite extra vid hovkratsningen efter ridturen och dra benet liiite bakåt..

men det kändes bra att det iaf inte finns några risker utan att det tvärtemot är bra för en äldre häst att bli stretchad.. men börjar man med det bör man antagligen fortsätta, annars stelnar han väl till ännu värre.. :smirk:

Jag har av min fysioterapeft lärt mig att man måste stretcha innan 10 minuter gått efter ridningen.
Annars har musklerna kallnat för mkt.

oj! jag har lärt mig att man INTE skall stretcha direkt efter motion, utan just vänta fem-tio minuter. I och för sig låter ditt resonemang riktigt (att musklerna inte skal bli för kalla) men personen som sa till mig att man skall vänta har stora kunskaper inom muskler, senor och ben.

"Min" är utbildad fysioterapeft.
Men att man inte ska stretcha DIREKT efter ansträningen håller jag med om!
Men jag menar att man ska ju SKRITTA AV mellan arbetet och stretchingen.
Då har ju hästen varvat ner automatiskt.

Apollo är 16 år nu i maj och har börjat massera honom nu senaste halvåret. Men man ska nog ta ut en massör som talar om vad och hur du ska massera och vad du ska tänka på just till din häst. Man kan massera fram en massa gamla skador som hästen har skyddat på ett eller annat sätt. När man då släpper på spänningarna så kan det onda komma fram.
Det ska man ha med i beräkningen.

Det där kan jag bekräfta. Min nu 23 år gammla häst har under flera år haft problem med sin bogmuskulatur. Stel, inflammationer osv... Har varit bättre och sämre om varann.

Efter ett antal år med akupunktur och massage lyckade vi äntligen att lösa upp muskulaturen. MEN då kom nästa problem fram! Hästen har problem med själva bogleden, och det har inte märkts pga muskulaturen varit så spänd. Så han blev riktigt halt ett tag. Men efter Cortaflex, homeopatmedel, akupunktur och mera massage så är han bättre än på länge!

Så kom i håg att om hästen har just en stel muskel, så har det oftast uppstått för att hästen vill "skydda" nåt annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 449
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka