Sv: Stresspunkts terapi - Trigger punkter
Stresspunktsbehandlingens pappa heter Jack Meagher, amerikan som också skrivit en bok om sin behandlingsteknik. Den bygger på att man genom att trycka på vissa utsatta områden kan få information om hästens muskelstatus och genom att behandla samma områden och de berörda musklerna får man bra massageeffekt. Stresspunkterna är muskelfästen, övergångar mellan sena och muskel eller övergångar mellan muskler.
Triggerpunkter är vad jag har förstått snarare neuromuskulära punkter. Om man trycker på en triggerpunkt kan man utlösa en reflex t ex hästen skjuter rygg. Med reservation för att jag missförstått något eftersom jag inte kan denna behandling.
Efter att ha sett bilden som websidan så ser det ut att vara en variant på Jack Meaghers stresspunkter som avbildats utan att han anges som källa. Det finns säkert många andra varianter på liknande behandlingar med olika ursprung.
Alla muskelövergångar, muskelfästen och övergångar mellan muskler är i någon mening stresspunkter eftersom de är områden som belastas extra mycket. Jag som massör är utbildad på Jack Meaghers behandlingsteknik och använder den mycket men de 25 punkterna är bara början. När man kan tekniken och anatomin behandlar man ju de punkter som behövs!
Massage, stresspunktsbehandling, triggerpunkter eller vad man än kallar det - ska det fungera så bygger det på att man förstår rörelsemekaniken och anatomin rakt igenom. Rätt punkt på fel problem är lika illa som fel punkt (dvs det blir ingen effekt).
mvh
Lejonelle